BRATISLAVA, BRUSEL. Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas) v utorok v Bruseli rokoval s podpredsedníčkou Európskej komisie pre technickú suverenitu, bezpečnosť a demokraciu Hennou Mariou Virkkunenovou.
Témou ich rozhovoru bol zámer Slovenska systematicky integrovať umelú inteligenciu (AI) do vzdelávacieho systému. Informoval o tom odbor komunikácie a marketingu ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže.
Zavádzanie AI do vzdelávania
Slovensko podľa Druckera vníma AI ako nástroj na modernizáciu školstva, rozvoj zručností a posilnenie digitálnej a občianskej gramotnosti žiakov a študentov. AI je užitočným prostriedkom, ktorý má deťom pomáhať lepšie rozumieť svetu, kriticky premýšľať a rozvíjať tvorivosť.
Ministerstvo školstva chce, aby sa žiaci naučili používať technológie bezpečne, eticky a zodpovedne.
„Umelá inteligencia má pomáhať školám a učiteľom. Má znížiť ich záťaž, zjednodušiť prípravu výučby a prispôsobiť ju potrebám žiakov v triede. Zároveň je naším cieľom, aby mal k technológiám prístup každý žiak a študent bez ohľadu na zázemie, z ktorého pochádza,“ uviedol Drucker.
Ministerstvo na jeseň tohto roku predstaví podrobný plán zavádzania umelej inteligencie do vzdelávania. Súčasťou plánu bude rozšírenie kurikula na základných a stredných školách o výučbu umelej inteligencie, a to z technického pohľadu, aj s dôrazom na etické a spoločenské súvislosti.
Pripravuje aj rámec kompetencií pre učiteľov a posilní sa úloha školských digitálnych koordinátorov, aby školy mali zabezpečenú odbornú podporu.
Aktívny tvorca využitia technológií
Drucker informoval Virkkunenovú, že Slovensko sa chce aktívnejšie zapojiť do európskych iniciatív v oblasti vývoja veľkých jazykových modelov. Slovenská účasť bola doteraz obmedzená, ministerstvo školstva si však uvedomuje ich strategický význam a plánuje zvýšiť angažovanosť.
Slovensko bude koncom novembra 2025 hostiť OECD Global Education Forum v Bratislave. Súčasťou podujatia bude stretnutie na vysokej úrovni zamerané práve na úlohu umelej inteligencie vo vzdelávaní.
„Slovensko nebude len pasívnym používateľom technológií, ale aktívnym tvorcom ich zmysluplného využitia v prospech vzdelávania,“ uzavrel minister.