BRATISLAVA. Transakčná daň veľké slovenské festivaly síce nezlikviduje, návštevníci ju však aj tak pocítia. Niektoré zvažujú zdražovanie lístkov.
Jej dopad sa pravdepodobne prejaví aj na cenách jedla. Malí podnikatelia prevádzkujúci gastro stánky sú v tomto prípade zraniteľnejšou skupinou.
Po prvom mesiaci, odkedy podnikatelia na Slovensku začali platiť transakčnú daň, oslovil denník SME firmy z rôznych odvetví priemyslu a služieb o vplyve transakčnej dane.
Daň 0,4 percenta sa stiahne banka podnikateľovi z účtu pri prevode peňazí na iný účet. Strop za jeden prevod je 40 eur. Toľko firmy zaplatia pri platbe asi 10-tisíc eur. Daň pri výbere z bankomatu je stanovená na 0,8 percenta a nemá hornú hranicu.
Podľa odhadov ministra financií Ladislava Kamenického by do štátnej kasy mala odhadom priniesť 700 miliónov eur.
"V tomto okamihu je transakčná daň nezrušiteľná, prináša taký objem peňazí, bez ktorých si nevieme predstaviť konsolidáciu," povedal o nej koncom apríla premiér Robert Fico.
Veľká anketa o dani z finančných transakcií:
- Aký praktický dosah má zatiaľ transakčná daň na vaše podnikanie?
- Je niečo, pri čom vidíte najväčší problém s platením transakčnej dane?
- Budete prijímať nejaké opatrenia, aby ste zmiernili dosah transakčnej dane? Aké?
Na otázky o transakčnej dani odpovedajú zástupcovia festivalu Pohoda, Uprising a Dobrého festivalu.
Barbora Bodnárová, Pohoda: Nesystémové a zlé riešenie
Ako jeden z väčších festivalov záťaž transakčnej dane zatiaľ príliš nepociťujeme.
Prijímame v rámci predaja vstupného veľké množstvo malých platieb, na tieto sa však transakčná daň nevzťahuje. Naopak, väčšina našich odchádzajúcich platieb je pomerne vysoká, takže ťažíme zo zastropovania dane na jednu platbu. Nemáme niekoľko účtov v rôznych bankách. Pred účinnosťou zákona sme si prešli s našimi účtovníkmi spôsoby ako optimalizovať naše fungovanie, aby sme dopad dane minimalizovali.
Aplikované postupy boli v zásade veľmi jednoduché. Na malé bežné nákupy využívame firemné platobné karty, splatnosť faktúr sa snažíme rozkladať na menšie množstvo splátok, faktúry tiež riešime v niektorých prípadoch zápočtom. Najväčšiu záťaž daňou vnímame zatiaľ cez výplaty pre našich pracovníkov a pracovníčky. Celkový odhad zaťaženia pre našu firmu je však podľa dát z minulého roka veľmi rámcovo okolo štvrť percenta.
Znepokojení sme však širšími súvislosťami.
Jednak vnímame ako daň zaťažuje malých podnikateľov, ktorí sú často našimi dodávateľmi alebo na festivale prevádzkujú gastro stánky. Obávame sa sekundárneho dopadu na našich návštevníkov a návštevníčky, pri ktorých by sa všetky zaťažujúce politiky mohli prejaviť v zníženej kúpyschopnosti. Kultúra všeobecne by takýmto vývojom mohla byť výrazne zasiahnutá, keďže výdavky na ňu by pravdepodobne boli prvými, ktoré by ľudia mohli škrtať.
Daň všeobecne vnímame ako nesystémové a zlé riešenie aj s ohľadom na to, ako budú využité výnosy tejto dane. V širšom kontexte nás znepokojuje zhoršujúce sa podnikateľské prostredie, ktoré prebieha súbežne s formálnym útokom na vlajkové inštitúcie našej kultúry a zásahmi vlády, ktoré ničia prostredie, v ktorom funguje nezriaďovaná kultúra.
Sveťo Moravčík, Uprising: Očakávame zdražovanie festivalu
Náš festival sa ako podujatie opiera o rozsiahlu sieť dodávateľov a partnerov. Dopad transakčnej dane, samozrejme, pociťujeme. Naša činnosť je primárne zameraná na organizáciu a realizáciu festivalu, čo zahŕňa platby za služby, prenájmy, produkciu a honoráre umelcov - to sú všetko pravidelné transakcie, z ktorých nám štát strháva ďalšie peniaze.
Čiže namiesto nejakej adresnej pomoci pre kultúru po ťažkom pandemickom období, napríklad v podobe zníženej alebo úplne zrušenej dane zo vstupného, nám dane štát ešte zvýšil a aby nebolo málo, pridal nám aj transakčnú daň.
Očakávame, že to spolu so zvýšenou DPH bude mať dopad na celkovú ekonomiku podujatia. Cez vyššie náklady od dodávateľov a umelcov by mohli zdražieť aj lístky.
Budeme sa inšpirovať nápadmi z podnikateľského prostredia, zatiaľ sa všade kde sa dá snažíme platiť kartou a faktúry od jedného dodávateľa, čo najviac zgrupovať do jednej.
Miro Tásler, Dobrý festival: Štát hádže naše snahy do koša
Dobrý festival sa koná v júni a väčšina platieb bude prebiehať až v tomto čase, takže aktuálne nie je možné úplne presne odhadnúť dopad novej dane. Jednoznačne nám však zvýši náklady ako každá nová daň alebo odvod.
Celú svoju už viac ako 30 ročnú kariéru v kultúrnom a kreatívnom priemysle sa snažím ako manažér IMT Smile, organizátor Dobrého festivalu a iných podujatí, správca dvoch amfiteátrov, či predseda Hudobnej únie, o systematické zlepšovanie tejto oblasti na Slovensku. Snažím sa využívať najnovšie technológie, zlepšenia a posúvať kultúru dopredu.
Zavedenie transakčnej dane akurát spôsobí, že veľa ľudí v tomto sektore sa bude vracať k platbám v hotovosti, čo vnímam ako zbytočnú komplikáciu. Pre mňa osobne je hotovosť zaťažujúca, neprehľadná a nepraktická. Roky sme robili na tom, aby sa celý sektor sprehľadnil, ale týmto krokom hodí štát všetku snahu do koša. Štát dlhodobo nepodporuje kultúru a kreatívny priemysel. Toto je jedna z vecí, ktorá stav tohto sektora ešte zhorší.