BRATISLAVA. Ranné kruhy, stretnutia triedneho učiteľa so svojimi žiakmi, využívajú dve tretiny základných škôl. Viac ako polovica ich zaviedla v aktuálnom školskom roku.
Vyplýva to z údajov Štátnej školskej inšpekcie, o ktorých informovala hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Praktická príručka
Ranné kruhy podľa prieskumu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR významne prispievajú k zlepšeniu atmosféry v triedach aj duševnej pohody žiakov.
Od septembra 2024 majú školy k dispozícii praktickú príručku k ranným kruhom, ktorú pripravil rezort. MŠVVaM realizovalo prieskum medzi 372 triednymi učiteľmi zo 72 škôl, v ktorom zisťovalo mieru využívania príručky a jej prínos pre školskú prax.
Príručku pozná 94 percent učiteľov a dve tretiny ju aktívne používajú. „Učitelia ju hodnotili ako užitočnú a potvrdili jej pozitívny vplyv na atmosféru v triede, komunikáciu, spoluprácu medzi žiakmi a schopnosť detí rozpoznať a vyjadrovať emócie,“ skonštatoval rezort.
Na základe svojej vlastnej angažovanosti podľa Štofkovej Dianovskej zaviedlo ranné kruhy 60 percent učiteľov. Sedem škôl ich má ako samostatný predmet, ktorý rozvíja duševné zdravie. „To je veľmi pozitívny signál, ktorý hovorí, že učitelia v tom vidia význam,“ poznamenala.
Zlepšenie duševnej pohody
Ďalej 50 percent škôl ich zaviedlo len na prvom stupni a druhá polovica na celej škole. Formy ranných kruhov sú rôzne, tvrdí Štofková Dianovská. Na prvom stupni ich väčšinou vedú triedni učitelia. Stretávajú sa buď každé ráno, alebo dvakrát do týždňa.
„Až 83 percent učiteľov uviedlo, že žiaci lepšie rozumejú pravidlám, takmer 80 percent pozorovalo zlepšenie atmosféry v triede a viac ako tri štvrtiny opísali zlepšenie duševnej pohody detí. Žiaci si navzájom viac načúvajú, sú vnímavejší k emóciám druhých a dokážu ich lepšie pomenovať,“ uviedlo MŠVVaM.
Ministerstvo deklaruje, že na ranné kruhy nadviaže ďalšími praktickými príručkami, ktoré reagujú na spätnú väzbu zo škôl. Tie poukazujú na potrebu väčšieho priestoru pre témy emócií, vzťahov a duševného zdravia. Nové materiály budú školám k dispozícii od nasledujúceho školského roka.
Ranné kruhy sú pravidelné, najčastejšie 15-minútové stretnutia triedneho učiteľa so svojimi žiakmi, ideálne pred začiatkom vyučovania. Ich cieľom je podporiť pripravenosť žiakov na vyučovanie a vytvoriť bezpečné prostredie na zdieľanie pocitov a názorov.