BRATISLAVA. Koaličný zákon o strategických investíciách oslávi prvý rok. Minister dopravy za Smer Jozef Ráž nešetril počas jeho schvaľovania superlatívmi. Keď zákon prešiel vládou, vyhlásil, že príprava projektov sa skráti zo 14 na dva až tri roky.
Keď zákon schválil parlament, bol už Ráž opatrnejší . Príprava projektov sa mala skrátiť z ôsmich rokov na štyri.
Už tieto vyjadrenia ukazujú, že ministerstvo dopravy nemalo dobre zanalyzované, prečo na Slovensku trvá tak dlho postaviť veľké infraštruktúrne projekty, a ako pomôže tento zákon.
Pred týždňom bol na ministerstve dopravy robiť odpočet premiér Robert Fico zo Smeru. Zákon nazval „historickým“ a „prelomovým“. Chválil ho aj prezident Peter Pellegrini v správe o stave republiky.
Naopak, opozícia hovorí, že je protiústavný, a chce ho napadnúť na Ústavnom súde.
Vláda za prvý rok pridelila status strategickej investície 33 projektom, väčšinou diaľniciam a železničným tratiam, ale aj nemocniciam, armádnym nákupom či priemyselnému parku v Šuranoch, kde má byť nová čínska baterkáreň.
Zákon pomáha tak, že skracuje niektoré lehoty pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie (EIA) alebo v stavebnom konaní. Napríklad pri EIA je lehota na vydanie záverečného stanoviska 60 dní od doručenia odborného posudku. Ak ide o strategickú investíciu, skracuje sa na 15 dní.

Sporne sa uľahčuje vyvlastňovanie. Zákon umožňuje spojiť rozhodovanie o stavebnom zámere s vyvlastňovaním do jedného konania.
Pôvodne sa uvažovalo aj o tom, že sa nebude musieť robiť štúdia uskutočniteľnosti, a že projekty nebude hodnotiť Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií.
Ide pritom o kroky, ktoré pri veľkých investičných projektoch šetria štátu milióny eur. Štúdia sa napokon naďalej robí, ale útvar ju nehodnotí, ak o to investor požiada. Vo väčšine prípadov to zatiaľ investori urobili. Hodnotenie vtedy robí iné príslušné ministerstvo.
Zmeny zatiaľ Slovensko nerozostavali. Pri projektoch, ktoré sú v pokročilejšej fáze, sú efekty minimálne. Potvrdzujú to aj investori.
Pri začínajúcich projektoch je zatiaľ na hodnotenie priskoro. Skúsenosti však už teraz ukazujú, že problémom nie sú dlhé lehoty v povoľovacích konaniach, ale skôr kvalita projektov a schopnosť plánovať a priorizovať investície.
Kysucká D3
Denník SME sa pozrel na niektoré strategické investície, ktoré sa už mali v tomto čase stavať. Z 33 schválených projektov je takých len zopár.