SME

Urbanistka Štasselová: bezpečná ulica je vtedy, ak si vie dieťa ísť kúpiť nanuk samo

Pomáhajú školám a hlavnému mestu riešiť bezpečnosť detí v rannej špičke.

Sandra Štasselová tvrdí, že školy v Bratislave sú dobre rozmiestnené a väčšina detí by mohla chodiť do školy pešo.Sandra Štasselová tvrdí, že školy v Bratislave sú dobre rozmiestnené a väčšina detí by mohla chodiť do školy pešo. (Zdroj: archív A.S.)

Aj ona sa bála o syna, keď začal sám chodiť do školy. To je samozrejmé, tvrdí SANDRA ŠTASSELOVÁ, ktorá spolu s kolegami pracuje na tom, aby sa Bratislava stala bezpečným mestom pre deti.

Venujú sa mobilite detí, najmä ráno, keď sa presúvajú do školy. „Vyšlo nám, že 95 percent všetkých detí, ktoré bývajú v Bratislave, má k spádovej škole pešo 15 minút, čo je perfektné číslo,“ hovorí urbanistka z Metropolitného inštitútu Bratislava.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Veľa detí by podľa nej mohlo chodiť pešo do školy, ale často ich vozia rodičia autom.

SkryťVypnúť reklamu

„Tým, že sa deti nepohybujú po svojich susedstvách samy, obmedzuje sa ich prístup ku verejným priestorom. Po škole nejdú s kamarátmi zakopať si loptu alebo posedieť na lavičke, lebo sa tam nedostanú,“ hovorí.

Pritom ak sa verejné priestory upravia tak, aby sa deti mohli pohybovať pešo, bude to bezpečné pre všetkých.

Keď som počula o téme Mesto pre deti, napadlo mi, že sa venujete tomu, aby sa deti mali kde v Bratislave hrať. Aby bol dostatok ihrísk, viac priestoru pre voľný čas.

Veľmi rada by som sa niekedy venovala aj ihriskám. (Smiech.) Som urbanistka a v Bratislave vediem projekt Mesto pre deti, ktorý sa primárne orientuje na problematiku bezpečnosti a mobility detí.

Na Metropolitnom inštitúte Bratislavy (MIB pozn. red.) sa venujeme rôznym témam týkajúcim sa plánovania verejného priestoru – od územného plánovania až po rekonštrukcie drobných parkov, ktoré má v správe mesto. Spolu s kolegyňami a kolegami z magistrátu pracujeme na revitalizáciách verejných priestorov v hlavnom meste tak, aby bolo výsledkom mesto bezpečné pre deti - a tým pre všetkých.

SkryťVypnúť reklamu

Vieme, že v prípade detí ide o citlivú skupinu, ktorá má špecifické potreby a je pre mesto dôležitá.

Ako vyzerá verejný priestor, ktorý je bezpečný pre deti?

Dobrý verejný priestor je inkluzívny - teda prístupný a príjemný pre všetkých užívateľov. Deti sú pre nás výborným indikátorom kvality verejného priestoru – ak prispôsobíme priestor ich potrebám, bude pripravený aj pre iné cieľové skupiny.

Napríklad pre starších či zdravotne znevýhodnených. Naším primárnym cieľom je rozvíjať verejné priestory tak, aby sa čo najviac detí mohlo pohybovať pešo.

Ako ste prišli k tomu, že v rámci tejto témy budete podporovať bezpečný peší presun detí do škôl, po meste?

Kým sme si definitívne povedali, na čo presne sa v rámci projektu Mesto pre deti sústredíme, robili sme hĺbkové rozhovory s rôznymi rodičmi, vrátane rodičov detí zo zdravotne a sociálne znevýhodneného prostredia. Rozprávali sme sa s rodinami, ktoré odišli z Bratislavy, ale aj s takými, ktoré sa sem nasťahovali. Mapovali sme ich problémy a bola to veľmi vzrušujúca fáza projektu.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem rodičov sme diskutovali s pedagógmi, detskými psychológmi, odborníkmi, ktorí sa deťom venujú na akademickej úrovni. Chceli sme mať dobrý základ. Tak sme sa dostali k téme samostatnej mobility. To je priesečník toho, čo označili za problém mnohí rodičia, ale aj psychológovia.

Deťom, ktoré vyrastajú v mestskom prostredí, chýba sloboda a schopnosť pohybovať sa samostatne.

To si myslia rodičia, psychológovia, alebo to už vedia pomenovať aj samotné deti?

Je to komplexné. Deti, popritom, aké sú úžasné, často tlmočia to, čo počujú doma. Henry Ford kedysi povedal, že ak by ste sa pýtali ľudí, čo by si priali, povedia vám, že rýchlejšie kone.

Je paradoxné, že citujem výrobcu automobilov, ktoré sú často zdrojom problémov.

Čo ste sa dozvedeli od opýtaných, prečo nemôžu deti chodiť samy do školy?

SkryťVypnúť reklamu

Bolo to rôzne. Ale všetci sa zhodli na tom, že ak majú deti chodiť po meste bezpečne, musí byť aj priestor okolo nich bezpečný.

Kým sa deti nebudú cítiť cestou do školy isto, nebudú sa cítiť bezpečne ani ich rodičia a nepustia ich samy do školy.

Tým, že sa deti nepohybujú po svojich susedstvách samy, obmedzuje sa ich prístup k verejným priestorom. Po škole nejdú s kamarátmi zakopať si loptu alebo posedieť na lavičke, lebo sa tam nedostanú. Majú štruktúrovaný čas tak, aby ich rodičia stihli odviezť vtedy a tam, ako potrebujú.

Redukuje sa aj možnosť uvoľneného sociálneho života vo verejnom priestore, ktorý bol pre staršiu generáciou samozrejmosťou.

Známy britský sociológ Tim Gill, ktorý je odborník na detskú hru, napísal na túto tému viacero kníh. Ako test bezpečia verejného priestoru Gill ponúka nanukový test.

SkryťVypnúť reklamu

V čom spočíva?

Ak si osemročné dieťa nemôže ísť samo kúpiť nanuk, je to problém a hneď z niekoľkých dôvodov. Buď je obchod ďaleko a v okolí chýba dobrá občianska vybavenosť, alebo je cesta k nanuku príliš nebezpečná. A potom je tu aj možnosť, že ho rodič nepustí. Čo už je tiež problém z hľadiska detského psychologického vývoja.

Na MIB sme sa postupne zamýšľali nad tým, ktoré verejné priestory sú pre deti najrelevantnejšie. Takto sme sa dostali k školám.

Zistili sme, že školy sú v Bratislave veľmi dobre rozmiestnené. Vytvorili sme si infografiku so všetkými adresnými bodmi štátnych škôl a vyšlo nám, že 95 percent všetkých detí, ktoré bývajú v Bratislave, má k spádovej škole pešo 15 minút, čo je perfektné číslo.

Dve tretiny obyvateľov Bratislavy to majú menej ako päť minút. Je to veľmi dobré aj z hľadiska mestského urbanizmu. Školy sa stavali v sídliskových jadrách. Z toho vyplýva, že Bratislava je mesto, v ktorom by deti mohli chodiť pešo do školy.

SkryťVypnúť reklamu

Od koľkých rokov je dobré posielať dieťa po ten nanuk?

Mám dve deti, každé je úplne iné. Starší syn je opatrný introvert, milovník mestskej hromadnej dopravy. Do školy, ktorá je v inej mestskej časti, sme ho pustili samého už ako druháka, lebo chcel a lebo sme to spolu trénovali a dôverovala som v jeho schopnosti zvládnuť všetky očakávané riziká a správať sa zodpovedne.

Samozrejme, že som sa veľmi bála. Na druhej strane som videla, ako mu to dodáva sebavedomie. Dcéra je extrovertná veselá bezstarostná povaha. Nie je si tak vedomá ohrození, ako jej starší brat. Hlavne, keď je s kamarátkami. Ju budem púšťať samu ťažšie - zaujímavé je, že ani ona na to vôbec netlačí a vyhovuje jej, že ju ešte odprevádzame.

Každé dieťa je iné, rodičia poznajú svoje deti najlepšie a neexistuje žiadna metrika ani vek, že takto je to správne a takto nie.

SkryťVypnúť reklamu

Doba je taká, že všetci rodičia sa príliš boja o svoje deti, ale je potrebné hľadať balans.

Psychologička, s ktorou sme spolupracovali, povedala, že dieťa, ktoré ide do školy s rodičom, má absolútne vypnutú zodpovednosť. Prečo by som sa pozerala, či sa blíži auto, keď držím otca za ruku a dôverujem mu, že on to „odšéfuje“ za mňa? Ale ak je samo, cíti zodpovednosť. Dieťa potrebuje zažiť ten drobný stres - tým sa pripravuje na stresy, ktoré prídu neskôr.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBCAX na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Bratislava: Rozhovory

Primátor hlavného mesta Matúš Vallo.

Cieľom rozvoja alternatívnych foriem dopravy nie sú príkazy, ale možnosti, tvrdí primátor.


SITA 5
Primátor hlavného mesta Matúš Vallo.

Výsledkom demokratickej voľby je, že nejaká skupina získa viac hlasov.


SITA 18
Súvisiace témy: Križovatky, Bratislava
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 14 959
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 5 483
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 974
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 531
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 030
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 564
  7. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 464
  8. Plátené tašky a opakované použitie 3 226
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Futbalisti Španielska oslavujú gól.

V druhom polčase semifinále Ligy národov padlo až sedem gólov.


a 1 ďalší
Róbert Boženík.

Róbert Boženík má síce zmluvu v Boaviste ešte na jeden rok, no už potvrdil, že sa v lete bude sťahovať.


Coco Gauffová a Lois Boissonová po semifinále Roland Garros 2025.

Lois Boissonová poskočí v rebríčku WTA z 361. miesta na 65. priečku.


Reuters
Futbalisti Uzbekistanu.

Blízko k premiérovému postupu na svetový šampionát je aj Jordánsko.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu