BRATISLAVA. Ministerstvo vnútra (MV) SR predstavilo novelu zákona o cestnej premávke, ktorou chce zmeniť aj ďalšie právne predpisy.
Jej súčasťou je viacero zmien v pravidlách.
Klasifikácia priestupkov
Prísnejšie budú napríklad posudzovaní recidivisti, ktorí pravidlá cestnej premávky porušujú opakovane. Jazda kolobežkou, ktorá dokáže ísť rýchlejšie ako 25 kilometrov za hodinu, nebude možná.
Vyplýva to z návrhu novely zákona o cestnej premávke, ktorú rezort predložil do pripomienkového konania.
„Jazda na kolobežke bez sedadla alebo samovyvažovacom vozidle, ktoré umožňujú vyvinúť rýchlosť vyššiu ako 25 kilometrov za hodinu, je z hľadiska možných následkov na živote a zdraví v prípade nehody výrazne nebezpečnou činnosťou nielen pre samotného vodiča vozidla, ale v prípade stretu s chodcom či iným účastníkom cestnej premávky môže mať fatálne následky aj pre neho,“ odôvodnil rezort zákaz rýchlych elektrických kolobežiek.
Návrh novely zákona tiež môže zmeniť klasifikáciu priestupkov týkajúcich sa prekročenia maximálnej povolenej rýchlosti. Niektoré prekročenia by mohli byť po novom klasifikované ako závažné porušenia. Zmeniť by sa mohol aj takzvaný systém trikrát a dosť. V aktuálnej úprave sa tri závažné porušenia pravidiel cestnej premávky posudzujú v rozsahu jedného roka. Ministerstvo navrhuje predĺžiť toto obdobie na dva roky.
Ministerstvo vnútra, respektíve dopravný inšpektorát, by mohol mať po schválení novely zákona možnosť vydať záväzné stanovisko pre správcu miestnej komunikácie v prípade prípravy zmien organizácie dopravy na takýchto cestách.
Test z teoretickej časti
Záujemcovia o vodičské oprávnenie by sa po novom mohli zúčastniť skúšobných jázd v autoškole až potom, ako úspešne zvládnu test z teoretickej časti. „Týmto sa dosiahne, že v praktickom výcviku vodičského kurzu bude pokračovať len účastník vodičského kurzu, ktorý teoreticky ovláda pravidlá cestnej premávky,“ uviedlo ministerstvo.
Ak zmena zákona prejde, chodec bude mať prednosť na priechode pre chodcov aj v prípade, ak na ňom ešte nestojí, no je zjavné, že má úmysel naň vstúpiť.
Legislatívna úprava tiež rozširuje skupinu priestupkov, ktoré môžu úrady riešiť aj v rámci objektívnej zodpovednosti. Po novom by držiteľom vozidla mohla prísť domov pokuta poštou aj v prípade telefonovania za volantom, prejazdu cez predtým zablokovanú križovatku na červenú, za jazdu v protismere či za to, ak sa pasažier vo vozidle nepripúta.
Vodiči by sa po novelizovaní právnych predpisov mohli otáčať aj na svetelnej križovatke. Aktuálna právna úprava to neumožňuje, ak to nie je dovolené dopravnou značkou. Zmena by zaviedla opačné pravidlá - otáčanie by bolo automaticky dovolené, ak ho dopravná značka nezakazuje.
Polícia by tiež mohla pri niektorých priestupkoch zadržať tabuľky s evidenčným číslom vozidla na mieste. Ministerstvo by tak chcelo zlepšiť situáciu s nemožnosťou vymáhať pokuty od zahraničných prevádzkovateľov najmä nákladných vozidiel.