BRATISLAVA. Rezort školstva na základe predbežnej správy o revízii výdavkov na regionálne školstvo zvažuje možnosti zmien v systéme financovania škôl. Cieľom je zefektívniť nakladanie s prostriedkami zo štátneho rozpočtu.
Uviedol to odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR.
Doplnil, že niektoré zo zmien by sa mohli dotknúť aj financovania cirkevných či súkromných škôl zo štátneho rozpočtu.
„O záveroch revízie a plánovaných opatreniach bude ministerstvo školstva informovať v najbližších týždňoch,“ doplnili.
Obmedzené financovanie súkromných škôl
Ako ministerstvo priblížilo, v súčasnosti sú podľa zákona o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení rozdiely vo financovaní verejných a neštátnych škôl také, že súkromným školám nie je prideľovaný príspevok na dopravu, a tiež im možno prideliť finančné prostriedky na kapitálové výdavky len v rámci rozvojových projektov, a to len na obstaranie hnuteľného majetku.
„Čo sa týka výziev vyhlasovaných rezortom školstva v rámci Programu Slovensko, tieto sú určené pre školy bez ohľadu na zriaďovateľa (v prípade aktivít a výziev pre školy). Podmienky oprávnenosti pre jednotlivé typy škôl sú nastavované v súlade s pravidlami pre poskytovanie príspevku z fondov EÚ danými legislatívou SR a EÚ. Školy sú vo výraznej miere podporované aj cez časť Programu Slovensko, ktorá je v gescii MIRRI SR, či z iných fondov – granty EHP a Nórska, švajčiarsky finančný mechanizmus,“ doplnil rezort školstva.
Uviedol tiež, že v prípade Plánu obnovy a odolnosti SR to závisí od konkrétnej výzvy či metodiky.
„Vo všeobecnosti ministerstvo nevylučuje súkromné a cirkevné školy zo žiadnej výzvy na základe typu zriaďovateľa, v niektorých výzvach, kde by mohlo dôjsť k porušeniu pravidiel pre štátnu pomoc môže dôjsť k obmedzeniu okruhu žiadateľov na tie školy, ktoré majú prevahu štátneho financovania,“ dodalo ministerstvo.
Konkurencia a inovatívne postupy
Asociácia súkromných škôl a školských zariadení Slovenska sa nedávno otvoreným listom obrátila na ministra školstva Tomáša Druckera Hlasu a apelovali, aby v prípade akýchkoľvek budúcich legislatívnych úprav týkajúcich sa neštátnych škôl a školských zariadení zvážil ich argumenty.
„Sme presvedčení, že iba spravodlivý a stabilný systém financovania môže zabezpečiť, aby slovenské školstvo naďalej napredovalo k lepšej budúcnosti,“ uviedla Eva Ohraďanová, prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení Slovenska.
Dodala, že asociácia už tri desaťročia obhajuje záujmy súkromných škôl a školských zariadení na Slovensku.
„Je našou úlohou upozorniť na výzvy, ktorým čelíme a ktoré môžu mať negatívny dopad na deti a celé rodiny. Jednou z najaktuálnejších je otázka zachovania spravodlivého a rovného financovania všetkých typov škôl a školských zariadení v našom vzdelávacom systéme,“ uviedla zdôrazňujúc, že súkromné školy a školské zariadenia sú neoddeliteľnou súčasťou vzdelávacieho systému.
Pri ochrane spravodlivého financovania neštátnych škôl a školských zariadení vyzdvihla, že rodičom poskytujú možnosť výberu, ktorú by obmedzenie financovania mohlo ovplyvniť, spolu s pluralitou vzdelávacieho systému.
Argumentovala tiež kvalitou vzdelávania a konkurenciou, keďže súkromné zariadenia neraz zavádzajú inovatívne postupy a podporujú konkurenciu vo vzdelávacom systéme.
„Neštátne školy a školské zariadenia, rovnako ako verejné, poskytujú vzdelávanie v súlade s rámcovým vzdelávacím programom schváleným ministerstvom. Preto považujeme za nevyhnutné, aby všetky školy a školské zariadenia mali rovnaký prístup k verejným zdrojom,“ prízvukovala Ohraďanová s tým, že obmedzenie financovania by mohlo byť chápané ako diskriminácia.
Efektivita aj inklúzia
Predložila aj argument v podobe finančnej úspory pre štát. Súkromné zariadenia podľa jej slov efektívnejšie využívajú verejné zdroje, zároveň tvrdí, že by obmedzenie financovania mohlo viesť k presunu žiakov do verejných škôl a školských zariadení, čo by ale zvýšilo finančná záťaž pre verejné rozpočty.
„Súkromné školy a školské zariadenia zohrávajú významnú úlohu pri vzdelávaní detí so špeciálnymi vzdelávacími potrebami. Obmedzenie financovania by mohlo ohroziť schopnosť týchto škôl a školských zariadení poskytovať inkluzívne vzdelávanie a podporu tým, ktorí ju najviac potrebujú,“ uviedla ďalej Ohraďanová.
Upozornila, že zmeny financovania môžu byť v rozpore s medzinárodnými záväzkami Slovenska, a tiež dokumentmi ako Dohovor o právach dieťaťa či dohoda so Svätou stolicou.
Vyzdvihla tiež význam stabilného financovania pre dôveru rodičov vo vzdelávací systém. „Akékoľvek zásadné zmeny v tejto oblasti by mohli narušiť stabilitu a viesť k hľadaniu iných foriem vzdelávania (napríklad domáceho vzdelávania),“ podotkla.
Ako rezort školstva uviedol, podľa dát CVTI SR k 31. marcu 2025 bolo na Slovensku evidovaných 1 309 súkromných škôl a školských zariadení a 728 cirkevných.