Krátko za Sencom najskôr dopravné značenie nariaďuje znížiť rýchlosť. V diaľke už vidieť dočasné žlté pruhy na ceste. Vtedy už aj skúsení vodiči na ceste do Bratislavy vedia, že ich čaká stresujúci úsek.
Pre stavebné práce rozširovania D1 a križovatky D1 a D4 sú od marca na tri a pol kilometra dlhom úseku diaľnice zúžené jazdné pruhy. Tu si všetci vyberajú, do ktorého z troch pruhov sa zaradia a úsek ním prejdú.
Do najpomalšieho pravého, s kamiónmi a blízkym zvodidlom vpravo? Do stredného ďaleko od zvodidiel, ale s autami z oboch strán? Alebo do ľavého, najrýchlejšieho, no širokého len 2,5 metra, v ktorom auto od ľavého zvodidla delia centimetre?
Dočítate sa:
- podľa čoho sa vodiči na úseku so zúženými pruhmi rozhodujú, kam sa zaradia,
- v ktorom pruhu je podľa polície najlepšie jazdiť,
- aké odporúčania vydali polícia a diaľničná spoločnosť.
Zvodidlo vľavo je výzva aj strašidlo
S rovnakými otázkami sme oslovili viacerých reportérov a reportérky denníka SME, ktorí po diaľnici pravidelne jazdia. Nejde o reprezentatívnu vzorku, ale z ich odpovedí je zjavné, s čím v tomto období zápasí značná časť vodičov na vstupe do Bratislavy.
Otázka pre čitateľov
Ak aj vy zvyknete prechádzať týmto úsekom, ktorý jazdný pruh si vyberáte a prečo?
Vaše odpovede môžete napísať do komentárov.
Skúsenejší alebo sebavedomejší z vodičov odpovedali, že si vyberajú ľavý pruh. Chcú ísť totiž rýchlejšie, prípadne si zlepšiť schopnosť presne viesť vozidlo aj v úzkom pruhu s bezprostrednou stenou vedľa auta.
Väčšina však považovala ľavý pruh za stresujúci. Radšej si vyberajú stredný pruh. Vnímajú ho ako bezpečnejší, pretože je vzdialený od zvodidiel.
Časť však využíva aj pravý pruh. Zo skúsenosti tvrdia, že býva často rýchlejší, keďže stredný pruh zvyknú využívať práve najmenej skúsení alebo najopatrnejší vodiči idúci najpomalšie.
Hoci je na úseku znížená rýchlosť na 60 alebo 80 kilometrov za hodinu, zo skúsenosti tvrdia, že bežne sa tadiaľ jazdí skôr deväťdesiatkou alebo aj rýchlejšie, ak to nižšia hustota premávky dovoľuje.
Pozornosť vzbudzuje miesto, kde sa maximálna rýchlosť znižuje na 60 kilometrov za hodinu a vodiči v ňom prekonávajú tri zákruty. Reportéri tu častejšie zažili, ako sa vodiči nedokážu udržať v zúženom jazdnom pruhu, a časťou vozidla zasahujú do susedných pruhov.

Jeden z kolegov videl, ako si vodič pred ním zvolil na prázdnejšom počiatočnom úseku tejto zúženej časti diaľnice ľavý rýchly pruh, no keď dobehol hustejšiu premávku, netrúfol si dostať sa na úroveň auta v strednom pruhu a predbehnúť ho. Namiesto toho spomalil a brzdil ostatných vodičov v ľavom pruhu za ním.
Reportéri z najčastejších problémových momentov ešte zaznamenali náhlu alebo až panickú zmenu jazdného pruhu v kľukatejšej časti cesty, často bez použitia smerových svetiel. Vznikajú tak situácie, keď auto v strednom pruhu vybočí do ľavého a vytláča tak auto v ľavom pruhu ešte bližšie k zvodidlu. Prípadne z ľavého pruhu sa auto tlačí do stredného, kde vytláča vozidlo do pravého pruhu.
V takých momentoch len malá nepozornosť alebo náhoda delí autá od toho, aby sa dostali do kontaktu.
Nevedia, kde presne je ich auto na ceste
„Zúžené jazdné pruhy môžu u niektorých vodičov spôsobovať stiesnenie a podvedomé vybočovanie,“ varovala aj polícia.
Zúžené pruhy sú na mieste od prelomu februára a marca. Polícia tam od tohto obdobia podľa štatistík na webe ministerstva vnútra eviduje podľa posledných zverejnených údajov zo začiatku mája celkovo tri dopravné nehody.
To je výrazne viac než v predošlom období. V roku 2024 sa na danom úseku stali tri nehody za celý rok, hoci vtedy sa tiež vykonávali stavebné práce a istý čas platil režim zúžených jazdných pruhov.
Národná diaľničná spoločnosť a polícia už skôr vydali užitočné odporúčania. Vodičom radia, aby si volili predovšetkým stredný jazdný pruh. Neznamená to, že sa v pravom pruhu jazdiť nesmie, jazda v ňom je však spravidla pomalšia pre kamiónovú dopravu.
Vodič by si mal podľa riaditeľa odboru dopravnej polície Policajného prezídia Rastislava Polakoviča už pred vstupom na úsek so zúženými jazdnými pruhmi zvoliť, v ktorom pruhu chce úsek prekonať.

„Ľavý jazdný pruh - najužší - by som nechal pre záchranné zložky a skúsenejších vodičov. Je špecifický, keďže je po ľavej strane pevná prekážka,“ hovorí. „V situácii, keď bude mať takýto vodič po pravej strane kamión, to vie aj pre skúsených vodičov pripraviť rôzne situácie.“
Polícia tiež radí pri vstupe do úseku spomaľovať plynule a nebrzdiť nárazovo, čím sa predchádza riziku, že na mieste vznikne možno až reťazová nehoda viacerých áut. Rovnako pri výjazde z úseku obmedzení by vodiči mali zrýchľovať plynule a postupne.
Polícia odporúča takzvanú zipsovú jazdu, pri ktorej by autá mali jazdiť tak, aby vedľa seba nemali ďalšie vozidlo. V praxi však takýto prístup závisí aj od ostatných vodičov.
Národná diaľničná spoločnosť pre SME potvrdila, že aktuálne obmedzenia na diaľnici D1 pri Bratislave budú trvať minimálne celú tohtoročnú stavebnú sezónu.
Osem odporúčaní polície:
- Ak vodič prichádza do úseku dopravných obmedzení, mal by veľmi pozorne sledovať situáciu nielen pred sebou, ale aj za svojím vozidlom.
- Veľmi dôležité je pozorne sledovať dočasné dopravné značenie. Značenia sú osadené v dostatočnom predstihu, po obidvoch stranách cesty a opakujú sa.
- Pri vstupe do úseku s obmedzením rýchlosti je potrebné rýchlosť znižovať postupne až na maximálnu povolenú. V prípade úseku diaľnice D1 je maximálna rýchlosť obmedzená na 80 km/h.
- Vodič by mal jazdiť v pravom (strednom) jazdnom pruhu. Ľavý jazdný pruh, takzvaný rýchly, je určený hlavne pre záchranné zložky. Prípadne slúži na predchádzanie, ak ide o vozidlo s nízkou rýchlosťou v strednom jazdnom pruhu.
- Pri ceste v zúžených pruhoch je dôležité byť dvojnásobne ostražitý a ohľaduplný. Zúžené jazdné pruhy môžu u niektorých vodičov spôsobovať stiesnenie a podvedomé vybočovanie.
- Rovnako dôležité je, aby rozostupy medzi vozidlami boli dodržiavané, odporúčaná je ,,zipsová jazda“.
- Pred prechodom úseku s obmedzeniami je dôležité skontrolovať, či je v nádrži dostatok paliva.
- Po prejdení zúženým úsekom nezrýchliť náhle, ale postupne a prispôsobiť jazdu situácii, v ktorej sa nachádzame.