BRATISLAVA. Tvrdenia Ministerstva školstva o návrhu na zníženie normatívneho financovania pre neštátne školy o 20 percent nezodpovedajú realite. Zhodnotil to analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS) Róbert Chovanculiak.
Za slabé výsledky verejných škôl podľa neho nemôže existencia tých súkromných a cirkevných.
Nepravdou je podľa analytika aj to, že poplatky umožňujú neštátnym školám platiť vyššie mzdy kvalitným učiteľom a preberať ich verejným školám.
„Na základe celoslovenského testovania deviatakov T9 vieme, že rozdiely vo výsledkoch žiakov verejných a neštátnych škôl sú nízke,“ skonštatoval Chovanculiak. Poukázal tiež, že poplatky vyberané súkromnými školami slúžia predovšetkým na financovanie priestorov potrebných na vyučovanie.
Verejným školám ich financujú obce a mestá. „Výsledkom je, že priemerné mzdy učiteľov vo verejných a v neštátnych školách sú takmer rovnaké,“ doplnil analytik.
Podľa Chovanculiaka nový systém financovania nepomôže ani s problémom so vzdelávaním detí zo znevýhodneného prostredia.
„Skoro 90 percent neštátnych škôl funguje mimo 12 okresov s vysokým podielom rómskej populácie. Ako pomôže vo vzdelávaní detí z Krompách, keď ministerstvo zoberie 20 percent z normatívu súkromnej škole v Ivanke pri Dunaji?“ pýta sa.
Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas) na štvrtkovej (26. 6.) tlačovej konferencii informoval, že návrh reaguje aj na výsledky testov PISA, podľa ktorých má na vzdelávanie najväčší vplyv prostredie, z ktorého deti pochádzajú.
Podotkol, že väčšina detí zo sociálne znevýhodneného prostredia navštevuje verejné školy. „Z hľadiska štátu a z hľadiska toho, kto spravuje verejné financie, my musíme robiť všetko pre to, aby sme všetkým deťom dali rovnakú šancu,“ uviedol.
Dodal, že žiaci z neštátnych škôl dosahujú napríklad v Testovaní 9 iba o niečo lepšie výsledky ako žiaci z verejných škôl. Zároveň si podľa svojich slov plne uvedomuje tzv. nuansy napríklad v oblasti nájmov, ale upozornil, že na Slovensku je viac ako 200 škôl, ktorých zriaďovateľmi sú fyzické osoby, ktoré sú často priamo riaditeľmi, prenajímajú si svoj súkromný majetok a použijú na to viac ako 90 percent prevádzkového normatívu.
MŠVVaM predložilo do medzirezortného pripomienkového konania návrh zákona o financovaní škôl a školských zariadení. Chce ním rozšíriť okruh dôvodov na zníženie normatívneho príspevku.
Ten by sa mal znížiť súkromným či cirkevným školám, ktoré nebudú registrované ako verejný poskytovateľ výchovy a vzdelávania, a to o 20 percent. Zmeny týkajúce sa normatívneho príspevku by mohli nadobudnúť účinnosť od 1. septembra 2027.