BRATISLAVA. Viacerí pacienti, ktorých tento týždeň hospitalizovali na ortopedickom oddelení Nemocnice Bory v Bratislave, dostali po prijatí na podpis zmluvy na úhradu sumy 1000 eur.
Podľa zmlúv si mali objednať nemedicínske služby súvisiace s hospitalizáciou. Pacienti, s ktorými TASR hovorila, potvrdili, že sa o poskytnutie žiadnych služieb predtým nezaujímali.
Nemocnica Bory tvrdí, že služby sú výlučne dobrovoľné. Bratislavský samosprávny kraj pre TASR potvrdil, že pre poplatok za nemedicínske služby dostal nedávno podnet, ktorý preveruje.
Doplatok, alebo nedorozumenie?
Nemocnica Bory v reakcii pre TASR deklarovala, že sa dopláca len za nadštandardné doplnkové služby.
„Zdravotná starostlivosť zostáva plne hradená zo zdravotného poistenia a tieto doplnky slúžia výlučne pacientom, ktorí majú záujem o vyšší komfort alebo špecifický prístup,“ uviedol generálny riaditeľ nemocnice Ivan Vulev.
Doplnkové služby v rámci ortopédie týkajúce sa plánovaných výkonov sa rozšírili od júna. Pacienti, ktorým bol termín operácie potvrdený pred týmto dátumom, dostali podľa nemocnice možnosť sa pre ne rozhodnúť dodatočne.
Priblížila tiež, že medzi kľúčové nemedicínske doplnkové služby patrí najmä garancia jednolôžkovej izby či rozšírený výber stravy, ktoré prispievajú k vyššiemu komfortu počas hospitalizácie.
Pacienti, ktorí spomínané zmluvy dostali, boli hospitalizovaní na dvojlôžkových izbách. Od zdravotníckych aj nezdravotníckych pracovníkov sa napríklad postupne dozvedeli, že poplatok majú zaplatiť preto, lebo nejde o bežnú, ale novú modernú nemocnicu. Taktiež im bolo povedané, že poplatok slúži na krytie nákladov spojených s prevádzkou budovy a na manažment, že je ním spoplatnený každý operačný výkon alebo že na izbe majú filtrovaný vzduch.
„Doktor mi povedal, že v iných nemocniciach by sme čakali dlhšie, nedostali by sme tam takú kvalitnú starostlivosť a nebolo by tam také kvalitné vybavenie,“ priblížila pre TASR jedna z pacientiek, ktorá takúto zmluvu dostala. Spomínanú zmluvu na nemedicínske služby niektorí označovali podľa jej slov aj ako doplatok.
Nemocnica Bory reagovala, že od začiatku júna zoperovala takmer stovku ortopedických pacientov v režime plánovaných hospitalizačných výkonov. Všetkým pacientom bola podľa nemocnice poskytnutá zdravotná starostlivosť a to bez ohľadu na to, či prejavili záujem o novú ponuku doplnkových nadštandardných nemedicínskych alebo medicínskych služieb.
„Je nám úprimne ľúto, ak v prípade našich pacientov nastalo určité nedorozumenie. Nadštandardné služby vnímame ako nástroj, vďaka ktorému si môžu naši pacienti prispôsobiť starostlivosť podľa vlastných predstáv. Ide o legálny spôsob, ktorý je bežne dostupný aj na pôde ostatných nemocníc na Slovensku. Ak náš pacient nebude mať záujem o nadštandardné služby, zdravotná starostlivosť mu bude poskytnutá v rozsahu verejného zdravotného poistenia,“ vysvetlil hovorca Nemocnice Bory Tomáš Kráľ.
Kraj podnet preveruje
Poplatkom za nemedicínske služby v nemocnici Bory sa po podnete pacienta už zaoberá Bratislavský samosprávny kraj (BSK). Vysvetlil, že poskytovateľ, s ktorým má zdravotná poisťovňa pacienta zmluvu, nesmie požadovať úhradu za starostlivosť plne hradenú z verejného zdravotného poistenia ani podmieňovať jej poskytnutie poplatkom.
„Keďže však v predmetnej veci ide o nedávno prijatý podnet a BSK zatiaľ v rámci jeho prešetrovania nemá všetky potrebné informácie, nie je možné vyjadriť sa konkrétnejšie,“ uviedla pre TASR hovorkyňa kraja Lucia Forman.
BSK v tejto súvislosti na ľudí apeloval, aby si riadne prečítali každý podpisovaný dokument. Odporučil, aby o nejasnostiach najskôr komunikovali s poskytovateľom. V prípade pochybností o plnení legislatívnych povinností môžu podľa neho podať podnet na príslušný kraj, ktorý ho prešetrí.
„Ak dôjde k záveru, že poskytovateľ mohol porušiť svoje zákonné povinnosti, začne voči poskytovateľov správne konanie vo veci uloženia pokuty. Pokiaľ samosprávny kraj zistí, že na prešetrenie podnetu alebo jeho časti nie je príslušný, takýto podnet odstúpi príslušnému orgánu na ďalšie konanie,“ doplnila hovorkyňa.
Aj ministerstvo zdravotníctva pre TASR potvrdilo, že podmieňovať poskytnutie zdravotnej starostlivosti úhradou nad určenú spoluúčasť poistenca sa nesmie a poskytovanie nadštandardných služieb je viazané na dobrovoľný zmluvný vzťah. Poukázalo tiež na to, že poskytovateľ je o rozsahu a podmienkach poskytovanej starostlivosti povinný informovať vopred.
„Jeho neuzavretie nesmie znamenať odopretie zdravotnej starostlivosti pacientovi,“ podotklo. Rezort však v danom prípade žiadny podnet nezaznamenal. Zároveň upozornil na to, že výber poplatkov preveruje príslušný samosprávny kraj.