SME

Historik Lysý: Spojenie Cyrila a Metoda s Devínom je z hľadiska písomných prameňov nulové

Viacero faktov v pozvánke vlády nesedí.

Historik Miroslav Lysý.Historik Miroslav Lysý. (Zdroj: Marko Erd)

„Spoznávať a uctievať si najdôležitejšie dejinné udalosti v histórii Slovenska by malo patriť do základnej výbavy všetkých Slovákov,“ stojí v pozvánke na cyrilo-metodské oslavy 5. júla na hrade Devín. Vláda avizovala, že ich chce otvoriť širokej verejnosti s celodenným programom, súčasťou má byť galavečer, ktorý v priamom prenose odvysiela STVR.

V pozvánke pritom šíri mýty, pre ktoré neexistuje opora v historických prameňoch. Cyril a Metod neboli vierozvestovia, ich vynález písma sa u nás neujal, takisto ako východná liturgia, naše územie sa pred tisíc rokmi zaradilo do kultúrneho latinského západu.

SkryťVypnúť reklamu

Na ich misiu sa u nás na storočia zabudlo, a tak nemožno hovoriť o cyrilo-metodskej tradícii. Tá pritom v rozpore s faktmi stojí aj v preambule našej ústavy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čím však môže byť pre nás v súčasnosti podnetná dvojica vzdelancov z 9. storočia?

„Zámerom ich misie bolo niečo, čo by sme mohli nazvať kultúrno-politickým zrovnoprávnením Moravanov s prostredím latinského západu,“ hovorí MIROSLAV LYSÝ, profesor z Univerzity Komenského v Bratislave a z Historického ústavu Slovenskej akadémie vied, ktorý sa venuje veľkomoravským dejinám a súčasne dejinám práva.

„Naučili sme sa inkorporovať do západného sveta tak, že sme sa naučili ich pravidlá hry. Sú to pravidlá hry, ktorá je výhodná pre nás, sme malé, ale úspešné národy. Toto je odkaz, ktorý by sme podľa mňa mali v súvislosti s Konštantínom s Metodom rozvíjať.“

SkryťVypnúť reklamu

V pozvánke vlády na každoročné cyrilo-metodské oslavy stojí, že ide o oslavy príchodu Cyrila a Metoda. Vieme však vôbec, kedy naozaj prišli?

V historických prameňoch nie je ani explicitne uvedený rok, kedy prišli. Rok 863 dedukujeme zo súvislostí, je možný, ale nedá sa stopercentne potvrdiť.

To, že sviatok je 5. júla, nemá žiadny súvis s ich príchodom na naše územie. Máme množstvo sviatkov len voľne spojených s nejakým dátumom bez historickej opory, typický príklad sú Vianoce, ktorých decembrový termín nevyplýva z Biblie.

V minulosti sa skrátka stanovilo, že slávime určité sviatky v určité dni, na čom nie je nič prekvapivé, len je užitočné vedieť, že dané spojenie je problematické.

Takisto nemáme ani žiadny doklad o spojení tejto misie s Devínom?

SkryťVypnúť reklamu

Spojenie Konštantína a Metoda s Devínom je z hľadiska písomných prameňov nulové. Devín sa vo veľkomoravských pamiatkach spomína presne raz. Pravdepodobne ide o Devín pri Bratislave, ale ani tým si nie sme úplne istí.

Spomína sa v súvislosti s obliehaním tohto hradu v roku 864, teda rok po hypotetickom príchode Konštantína a Metoda. Vtedy hrad obliehal východofranský kráľ Ľudovít Nemec a na hrade sa bránil Rastislav.

Súvisiaci článok Oslavy na Devíne: Kaliňákovo párty ministerstvo zohnalo operné hviezdy aj pečeného býka Čítajte 

Čiže Devín sa zjavil v dávnej kronike len preto, že sa oň bojovalo?

Záznam máme z Fuldských letopisov, ktoré opisujú dejiny Východofranskej ríše, pomenované sú podľa kláštora Fulda v dnešnom Nemecku. Zachovaný názov znie Dowina, čo znamená dievča.

Tento záznam sa dnes identifikuje s lokalitou Devín, ale aj proti tomu sú vznesené námietky. Devínov totiž bolo v slovanskom prostredí viacej, šlo o vtedajšie populárne meno pre pevnosti a lokality. Čiže vieme, že išlo o Devín, ale nevieme stopercentne, že o ten dnešný pri Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorí sa o cyrilo-metodskej tradícii, no tomu protirečí jednoduchý fakt, že Slováci celé storočia nedávali svojim synom mená Cyril ani Metod, hoci používali rôzne mená svätcov ako Ján, Pavol, Peter, Martin. O akej tradícii sa potom dá hovoriť?

Slovo tradícia je odvodené z latinského slova tradere, teda odovzdať. Klaďme si teda otázku: máme nepretržitú tradíciu, nepretržité odovzdávanie tohto odkazu od 9. storočia do súčasnosti? Také niečo preukázať nemôžeme.

Cyrilo-metodská tradícia, ako ju poznáme dnes, sa začala rozvíjať počas slovenského národného obrodenia, teda od konca 18. storočia.

V tých takmer desiatich storočiach predtým sa na nich zabudlo?

Niežeby Konštantín a Metod neboli známi aj predtým, ale neboli to také populárne postavy, ktorým by sa noví vzdelanci zvlášť venovali. Aj na našom území boli populárnejší svätci, boli sme v Uhorskom kráľovstve a predmetom štátneho kultu bol Štefan I., ale boli aj ďalší uhorskí svätci, ktorí sa tešili obľube. To by sme mohli preukázať aj na popularite mien, ktoré sa dávali deťom, slávení sviatkov a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ sa zhovárame o veľkomoravskej tradícii, zdá sa, že v Čechách bola silnejšia už v stredoveku než na našom území, čo sa dá tiež historicky odôvodniť. U nás jej popularita narástla až neskôr.

Ľudia tu od toho obdobia žili kontinuálne celé storočia, na poli či v lese videli veľkomoravské ruiny, ako je to teda možné?

My historici by sme na to museli mať písomné záznamy, o tom, že existuje nejaký lokálny kult či tradícia. Ak sa takéto lokálne tradície zachovávajú, býva to často vo veľmi pokrútenej a ahistorickej podobe.

V uhorskej kronikárskej tradícii sa zachovalo niekoľko verzií rozprávaní o tom, ako boli Moravania porazení, ako Maďari dobyli Nitru a obesili tam knieža Zubura, čo je určite ahistorická postava.

A čo tradícia na našom území?

Existuje lokálna povesť zo stredoveku, ktorá spája veľkomoravské knieža Svätopluka s Nitrou. Podľa nej mal svoje pôsobenie skončiť pokáním, stratil sa inkognito v Nitre, kde dožil ako kajúcnik spytujúci si svedomie. Túto lokálnu povesť zaznamenal v 12. storočí český kronikár Kosmas, ktorý zrejme po ceste v Nitre niečo také počul a zapísal do svojej kroniky.

SkryťVypnúť reklamu

Na tom vidíme, ako málo sú spoľahlivé podobné povesti z neskoršieho obdobia, čo sa týka historických faktov. Rozhodne sú u nás doložené silnejšie tradície z čias Uhorského kráľovstva než veľkomoravská tradícia.

V avíze cyrilo-metodských osláv vláda tvrdí: „Chceme ľuďom ešte viac priblížiť, o čom tento sviatok je, čo príchod vierozvestov znamenal pre rozvoj vzdelanosti Slovanov – ich písma, jazyka, kresťanstva.“ Ibaže to si odporuje. Nepoužívame ani ich písmo, ani jazyk. Takže to nesedí, nie?

Predovšetkým Konštantín s Metodom neboli vierozvestmi. Zabudnime na to, že sem prišli šíriť vieru. Pri cyrilo-metodských slávnostiach sa to často opakuje, ale nie je to pravda.

Obyvatelia Veľkej Moravy boli sčasti už pokrstení, nebolo to dokonalé kresťanstvo, ale bolo. Pokrstiť sa dali zo západu.

SkryťVypnúť reklamu

A čo ich písmo, ktoré sami vymysleli?

Vynálezy, ktoré sa spájajú s pôsobením Konštantína a Metoda v podobe písma a liturgického jazyka, sa neuchytili u nás, uchytili sa u časti južných a východných Slovanov. Vzniklo to síce na veľkomoravskom území, ale tu sa neuchytilo.

Jasne to dokladá, že my sme súčasťou západného latinského civilizačného okruhu. Používame západný kresťanský rítus.

Pripomeňme tiež, že Metod bol vysvätený pápežom, teda rímskom biskupom, za biskupa na veľkomoravskom území. To iba potvrdzuje ten paradox, že Konštantín s Metodom boli tvorcami skvelého vynálezu v podobe písma, ktoré sa tu však jednoducho neudržalo.

Cyril s Metodom boli nesporne poprednými vzdelancami svojej doby, ktorí prišli do barbarského prostredia. Prečo ich projekt s vlastným písmom neuspel a po ich odchode zaniklo?

SkryťVypnúť reklamu

Ich hlaholské písmo sa uchovávalo istý čas v Čechách a medzi Chorvátmi. Nebolo to však dlho a zvíťazila latinská kultúra, latinské písmo aj latinský jazyk.

Bolo by aj zložité udržať písmo, ktoré vymysleli. Hovoríme o vzdelaneckom prostredí a pre vzdelanca v stredoveku bolo nesporne praktickejšie používať latinčinu, pretože ňou hovoril každý vzdelanec západnej Európy. Vedy boli všade rovnaké, teológia, právo, matematika aj medicína, veď napokon aj ľudské telá sú všade rovnaké, a ak máte rovnaký predmet skúmania aj jazyk, ktorým komunikujete, je to praktickejšie.

Pokiaľ snaha národných buditeľov bola zrejme vcelku nevinná, v 20. storočí sme zažili doslovné zneužívania veľkomoravskej symboliky. Fašisti vyrobili z Veľkej Moravy údajný prvý štát Slovákov a Pribina im pre jeho dávne spojenectvo s Frankmi bol symbolom priateľstva s nacistami.

SkryťVypnúť reklamu

Politici si vždy vyberajú z histórie, čo sa im hodí, a pracujú s historickou symbolikou. Pre nás historikov je veľmi jednoduché poukázať na to, že existuje markantný, dramatický rozdiel medzi historickou fakticitou z historických prameňov a medzi prejavmi štátneho kultu, ideológie či propagandy.

Súvisiaci článok Veľká Morava nebola len o sláve a Svätoplukovi, ale aj o zástupoch otrokov Čítajte 

Vy sa súčasne okrem stredoveku venujete aj dejinám práva, ktoré prednášate. Veľkomoravská a cyrilo-metodská tradícia sú súčasne zapasované aj do ústavy, máme to aj v jej preambule. Ako to vnímate?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBDCU na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Rozhovory z denníka SME

Súvisiace témy: Slovensko, Robert Fico
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  7. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  8. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  4. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  8. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 13 009
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 7 774
  3. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 6 091
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 4 346
  5. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 4 037
  6. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 2 720
  7. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 1 708
  8. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín 1 599
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Slovenský tréner Štefan Tarkovič.

Pozrite si prehľad zaujímavých futbalových prestupov v letnom prestupovom období 2025 na Slovensku aj v zahraničí v piatok 25. júla. Sledujte minútu po minúte.


a 1 ďalší
Tadej Pogačar v žltom drese po 18. etape na Tour de France 2025.

Tím Visma nehodlá vzdať boj o žltý dres.


Martin Turčin
Roman Čerepkai po nepremenenej šanci.

Futbalisti FC Košice stratili dvojgólový náskok.


TJ Družstevník Topoľníky.

Bude to veľký futbalový sviatok.


SkryťZatvoriť reklamu