BRATISLAVA. Pasažier stojí na peróne, pred ním zastaví vlak, ktorému sa otvoria dvere. Nie je potrebné, aby ich silou otvoril sám.
Cestujúci vojde do vlaku, nájde si miesto na sedenie. A aj napriek tomu, že cestuje viac ako hodinu, nezastaví sa pri ňom sprievodca či vlakvedúci, aby mu skontroloval lístok.
Takto by mali najnovšie fungovať vlaky na niektorých tratiach v Žilinskom kraji a na Považí.

Od augusta v nich už totiž spravidla nebudú jazdiť sprievodcovia. Celý vlak bude mať na starosti len rušňovodič. Ide v podstate o podobný systém, aký už dnes ľudia poznajú napríklad z mestskej dopravy.
Denníku SME, podobne ako aj iným médiám, sa zároveň ozvali zamestnanci spoločnosti, ktorí chcú zostať v anonymite. Tvrdia, že ZSSK sa pre zmenu rozhodla bez odbornej diskusie s verejnosťou či so zamestnancami.
Železničná spoločnosť Slovensko hovorí, že takéto trate nie sú výnimkou a budú sa na Slovensku rozširovať. Tvrdí, že takto nasleduje medzinárodné trendy. Vlaky tak fungujú v Nemecku, Rakúsku, Česku či vo Švajčiarsku.
Čo sa ďalej dočítate:
- Aké skúsenosti majú ľudia s traťami, kde nie sú vlakvedúci
- Kto bude kontrolovať, či vo vlaku nie sú čierni pasažieri a aké budú pokuty
- Čo sa stane so sprievodcami, ktorí doteraz robili na týchto tratiach
- Prečo to ZSSK robí a čo plánuje ďalej.
Železnice už riešili problémy
Zamestnanci národného dopravcu ďalej upozorňujú na bezpečnostné riziká nového systému cestovania, najmä ak ľudia cestujú večer.
Ako príklad používajú opitého či inak problémového človeka, ktorý sa k ostatným cestujúcim nespráva tak, ako by mal.