SME

Psychologička: Cestovanie do preplnených destinácií nie je len o zážitkoch, vypovedá aj o našej sociálnej identite

Barbara Lášticová hovorí o overturizme a psychológii davu.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: Adobe Stock)

Vysoké Tatry praskajú vo švíkoch. Zaplnené sú prakticky všetky parkoviská v národnom parku. Zástupy ľudí na vysokohorských chodníkoch majú dĺžku stoviek metrov. Ak sa chcete vybrať do hôr, obrňte sa trpezlivosťou.

Takéto správy nie sú už na Slovensku ničím novým. Podobajú sa preplneným turistickým destináciám vo svete: Benátky, Egypt, Koloseum, ostrovy v Stredomorí či Veľký čínsky múr, všade sa opakujú rovnaké výjavy. S letom prichádza fenomén masového turizmu s plnými plážami, davmi upchávajúcimi historické centrá miest, niekoľkohodinovými radami pred pamiatkami.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo turisti smerujú len na niekoľko vybraných miest, kde sa tiesnia a zažívajú návaly? Potrebujeme vždy iných na to, aby sme mohli prežiť vlastný zážitok? Do akej miery sa na masách ľudí podieľa psychológia davu?

„Cestovanie do preplnených destinácií nie je len o samotnom mieste a zážitkoch, ale aj o tom, že chceme zapadnúť do komunity alebo sa na chvíľu cítiť ako súčasť takzvanej referenčnej skupiny, ktorá si takýto životný štýl môže dovoliť a do ktorej chceme aj my patriť,“ hovorí psychologička BARBARA LÁŠTICOVÁ, riaditeľka Ústavu výskumu sociálnej komunikácie Slovenskej akadémie vied. „Alebo nám minimálne ide o to, aby nás takto vnímali iní ľudia. Vypovedá to teda aj o našej sociálnej identite a o tom, ako chceme zapôsobiť na iných.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S letom každoročne prichádza fenomén masového turizmu. Patrí toto správanie do oblastí, ktoré skúma psychológia davu?

SkryťVypnúť reklamu

Psychológia davu v zásade skúma, prečo jednotlivci vo veľkých skupinách často konajú inak, než by konali sami. Sústreďuje sa skôr na masové podujatia a to tie organizované, ale aj spontánne vznikajúce, napríklad demonštrácie, pouličné nepokoje či správanie fanúšikov počas futbalových zápasov.

Masový turizmus sa v psychológii skúma skôr v rámci environmentálnej psychológie, kognitívnej psychológie. V prestížnom vydavateľstve Routledge nedávno vyšla aj príručka sociálnej psychológie turizmu.

Čoho sa týkajú výskumy v tejto oblasti?

Napríklad sa zaujímajú o to, aké sú motivácie k cestovaniu, ako prebiehajú interakcie medzi turistami a domácim obyvateľstvom a kultúrou. Ale aj o to, aký je dopad masového turizmu na psychiku obyvateľov turistických lokalít, ktoré sú niekedy doslova zaplavené davmi turistov, takisto aj na možnú stratu identity týchto miest.

SkryťVypnúť reklamu

Odkedy sa znalci zaoberajú psychológiou davu?

Psychológii davu sa začala venovať pozornosť koncom 19. a začiatkom 20. storočia, predovšetkým vďaka francúzskemu sociálnemu vedcovi Gustavovi Le Bonovi, ale aj Sigmundovi Freudovi, ktorí tvrdili, že dav môže spôsobiť stratu racionality jednotlivca a zvýšiť jeho sugestibilitu. V literatúre sa hovorilo najmä o takzvanej deindividuácii, teda strate individuality v dave, ktorá vedie k jeho deštruktívnemu správaniu. Davy a ľudia v nich sa teda zvykli skôr patologizovať.

Neskôr sa začalo uvažovať aj o tom, že v davoch sa utvára istá sociálna identita, ktorá so sebou nesie určité sociálne normy, podľa ktorých sa ľudia následne správajú. Zároveň sa čoraz viac upozorňovalo na to, že davové správanie nemusí byť iracionálne.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Nie je žiaden balkón lásky ani prešporský Robinson. Len naivní turisti, ktorí platia Čítajte 

Pri pohľade na masy futbalových ultras, ktorí sa bijú za klub, ktorého nakúpení hráči nemajú nič spoločné s ich mestom, alebo na turistov plniacich centrá exponovaných miest natoľko, že sa v nich nedá bývať, asi laikovi príde na um práve niečo ako iracionalita, nie?

Naopak, môže ísť o zmysluplný a zároveň aj veľmi variabilný prejav identity. Napríklad keď sa protestujúci odrazu kolektívne vymedzujú - ako „my” - voči zasahujúcej polícii - „oni“. Alebo ak sa dav futbalových fanúšikov, ktorí predtým reprezentovali súperiace kluby, začne správať solidárne, vznikne teda jedno spoločné „my“, napríklad keď niekomu príde počas zápasu zle.

V sociálnej psychológii sa predovšetkým vďaka práci britského sociálneho psychológa Stevea Reichera a jeho kolegov a kolegýň začalo poukazovať na to, že jednotlivec nemusí byť nevyhnutne psychologicky nadradený skupine, a že davy sa nemusia správať len deštruktívne, ale aj konštruktívne. Napríklad v prípade pokojných občianskych protestov za ľudské práva, ako bol nedávny Pride v Bratislave či Budapešti.

SkryťVypnúť reklamu

Čo zistili výskumy o psychológii davu? Zmenili sme sa za posledné storočie s nástupom moderných médií ako rádio, televízia, internet, ale aj „výdobytkov“ ako propaganda?

V súčasnosti sa mnohé prejavy kolektívneho správania presúvajú aj do online priestoru. Kým v minulosti, napríklad počas protestov Arabskej jari, sa internet a nové médiá v sociálnej psychológii vnímali ako významný nástroj demokratizácie a sociálnej zmeny vďaka rýchlemu masovému šíreniu nesúhlasu s režimom, v súčasnosti sa na ne skôr poukazuje ako na priestor, kde sa prehlbuje polarizácia spoločnosti.

O tej sa hovorí čoraz viac. Ako to vníma sociálna psychológia?

Poukazuje sa predovšetkým na fenomén takzvaných komôr ozvien, teda informačných prostredí, v ktorých sú ľudia vystavení len obmedzenému spektru názorov, a to najmä takých, ktoré potvrdzujú ich vlastné presvedčenia.

SkryťVypnúť reklamu

Potom sa im môže zdať, že všetci zmýšľajú rovnako ako oni. To vedie k nastoleniu určitej sociálnej normy ohľadom toho, čo si myslieť a ako sa správať. A v tom je istá paralela aj s davovým správaním.

Ďalším paradoxom masového turizmu je, že nevyvíja len enormný tlak na dané lokality, ale prekáža aj samotným turistom. Pritom sa na ňom sami podieľajú. Prečo sa ľudia správajú stádovito?

Áno, je to v istom zmysle paradox. Tento rozpor si však ľudia dokážu psychologicky ospravedlniť, sme schopní znášať značnú mieru kognitívnej disonancie, teda nesúladu medzi našimi postojmi a správaním, a tolerovať aj istú mieru diskomfortu.

Často si hovoríme: „Za to, ako to tu vyzerá, môžu tí druhí“, prípadne „ja som tu len raz“, alebo: „ja sa správam ohľaduplne, na rozdiel od väčšiny“. Zároveň tu hrajú úlohu aj takzvané deskriptívne normy, teda to, čo vnímame, že robí väčšina iných ľudí v našom okolí, alebo čo robia ľudia, ktorí sú pre nás nejakým spôsobom dôležití alebo zaujímaví.

SkryťVypnúť reklamu

Je to závisť, snaha porovnávať sa alebo je v tom zo psychologického hľadiska niečo viac?

Ak veľa takýchto ľudí cestuje na „trendy“ miesta, považujeme to za normu a nechceme zostať pozadu. Cestovanie do preplnených destinácií tak nie je len o samotnom mieste a zážitkoch, ale aj o tom, že chceme zapadnúť do komunity alebo sa na chvíľu cítiť ako súčasť takzvanej referenčnej skupiny, ktorá si takýto životný štýl môže dovoliť a do ktorej chceme aj my patriť. Alebo nám minimálne ide o to, aby nás takto vnímali iní ľudia. Vypovedá teda aj o našej sociálnej identite a o tom, ako chceme zapôsobiť na iných.

Do akej miery sa na tom podieľajú sociálne siete, na ktorých sa ľudia chvália, kde všade boli? A čo syndróm FOMO (skratka z anglického výrazu fear of missing out, pozn. red.), skúma ho veda?

SkryťVypnúť reklamu

FOMO, teda strach z toho, že nám niečo ujde, je najmä jav sociálnych sietí, kde vidíme, čo všetko zažívajú iní. Samozrejme, to, či ľudia tomuto pocitu podľahnú, závisí od mnohých individuálnych či sociálnych faktorov. Strach z premeškania zážitkov a príležitostí sa skúma aj v rámci samotnej psychológie turizmu. Nedávno napríklad vyšla štúdia, ktorá ukázala, že FOMO v kontexte turizmu pozostáva z troch dimenzií. Prvou je strach zo straty sociálnych väzieb, napríklad ak nepôjdem tam, kam išli ostatní známi. Druhou je predstava, že iní ľudia majú – napríklad na dovolenke – lepšie zážitky ako ja. Treťou je potreba učiť sa nové veci a informovať iných ľudí.

Iná štúdia, ktorá analyzovala vyše päťdesiat odborných článkov, zas ukazuje, že k pocitu FOMO prispievajú najmä odporúčania a recenzie na internete, vplyv referenčných skupín, ako sú priatelia, známi či influenceri, a napokon pocit osamelosti. Dôsledkom toho napríklad je, že ľudia majú väčšiu chuť hľadať si informácie o určitých dovolenkových destináciách, plánovať cesty a tiež prežívať pozitívne emócie spojené s očakávaným cestovaním.

SkryťVypnúť reklamu

Čiže FOMO hrá u časti populácie významnú úlohu?

Výskumy naznačujú, že pre samotných cestovateľov môže byť FOMO silnou osobnou motiváciou, jednak ako spôsob, ako si posilniť sebaúctu, a zároveň ako únik pred pocitom izolácie či pred obavou, že „zostanú mimo hry“.

Cestovné kancelárie a značky to môžu využiť ako nástroj marketingu tým, že sa budú usilovať v ľuďoch posilniť pocit, že „niekde jednoducho musia byť“, ak nechcú zaostávať.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBE99 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Rozhovory z denníka SME

Súvisiace témy: Destinácie, Cestovanie, Turistika
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  3. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  4. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  4. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 16 777
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 15 411
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 4 954
  4. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 471
  5. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 3 269
  6. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 2 920
  7. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 2 741
  8. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 720
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Oznam na moste na Vodnej ulici.

O hnilobe radnica vedela tridsať rokov.


Ilustračné foto.

Výbor pre národnostné menšiny a etnické skupiny prijal legislatívny zámer.


TASR
Botanická záhrada v Košiciach.

Na obnovu skleníka nemajú dosť peňazí.


SITA 2

Nebol vyhlásený mimoriadny stav, skôr išlo o krátkodobé výpadky.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu