Tender na záchranky už kritizuje aj premiér Robert Fico. Požiadal ministra zdravotníctva Šaška, aby v pondelok na tlačovej konferencii odpovedal na všetky otázky. Minister je zatiaľ na dovolenke. Tender je za rekordné dve miliardy eur, doteraz bola utajená výberová komisia a Aktuality zverejnili, že jeden z hlavných uchádzačov už má dopredu nakúpené sanitky.
"Tieto vyjadrenia čítam ako požiadavku Roberta Fica, aby štátne záchranky, bratislavská a košická, získali maximálne množstvo staníc. Aby 50 percent záchraniek na Slovensku prevádzkovali tieto štátne firmy. Ak to bude menej, zrejme to bude vnímať ako do očí bijúci nezmysel," hovorí v Rozhovoroch ZKH opozičný poslanec SaS Tomáš Szalay o tendri na záchranky.
V rozhovore sa dozviete:
- čo by mal minister Kamil Šaško vysvetľovať?
- ako by mali byť nastavené kritériá na licencie na záchranky?
- je problém, ak si Agel nakúpil sanitky, na ktoré sa čaká rok?
- prečo sa pravidlá na licencie nezmenili od roku 2004?
- dá sa tender vôbec zrušiť?
Aké otázky by mal na pondelkovej tlačovej konferencii zodpovedať minister Šaško?
Na základe čoho bude komisia vyberať víťazov tendra za dve miliardy.
Čiže podmienky.
Podmienky. Na to, aby ste sa mohli uchádzať o záchranku, musíte mať personál. To, že ho mať budete, môžete dokladovať čestným vyhlásením. Autá môžete deklarovať tým, že máte na účte v banke peniaze, za ktoré si ich viete kúpiť. Treťou podmienkou je projekt, v ktorom napíšete nejakú beletriu o tom, čo tých šesť rokov chcete robiť, ako to chcete riadiť, ako koordinovať, vzdelávať svojich ľudí a pod.
Prvé dve veci sú veľmi ľahko splniteľné, tretia je veľmi subjektívna. Ktorý projekt je lepší a ktorý horší, keď nemáte napísané merateľné kritériá, keď neviete, čo je vlastne kvalita projektu?
Aké merateľné kritériá by ste tam chceli vidieť?
Teraz je zákon napísaný tak, že je to naozaj len beletria. Teda tam nie je nič merateľné a teda to všetci nazývame súťažou krásy. A každému sa môže páčiť niečo iné. Komisiu, ktorá o tom bude rozhodovať, tvoria ľudia, ktorí zväčša o tom, ako záchranná zdravotná služba funguje, nemajú ani páru.
Nerozumiem, ako budú posudzovať, ktorý projekt je krajší, ktorý lepší, ktorý kvalitnejší. Obávam sa, že teraz sa to už zmeniť nedá, pretože tie veci sú napísané v zákone a zákon za mesiac alebo za dva nezmeníte. Predovšetkým nezískate dáta, na základe ktorých by ste to mohli hodnotiť.
Na toto sa mali pripravovať oveľa skôr, dať do zákona merateľné indikátory. To sa stalo v novele zákona o záchrannej zdravotnej službe, ktorá bola tento rok prijatá, až podľa nej sa začnú merať dojazdové časy, správnosť určenia diagnózy.
Je veľa merateľných parametrov, ale keď to začnete merať teraz, vyhodnocovať to viete až o šesť rokov pri ďalšom výberovom konaní. Ak budeme páliť vonné tyčinky, v roku 2031 môžeme mať šťastie, že budeme vyberať naozaj najkvalitnejších poskytovateľov. Teraz budeme vyberať najkrajších.
Dobre, ale takto to funguje už od roku 2004.
Áno. Bol som pri tom, keď sme s Rudolfom Zajacom robili reformu zdravotníctva, pripravovali sme tento zákon. Pripomeňme si, kam sme sa v kvalite záchrannej zdravotnej služby posunuli.
Dnes sme na tom výrazne lepšie, ako sme boli pred rokom 2004. Predtým jazdilo na Slovensku 90 sanitiek dohromady a robili to nemocnice. Keď ste zavolali na 155, nedovolali ste sa na nejaký centrálny, celoštátny dispečing alebo na nejaké operačné stredisko, ale do nemocnice.
A keď sanitka, ktorá v tej nemocnici bola, bola práve na výjazde, čakali ste možno aj hodinu, kým príde nejaká, ktorá vám príde pomôcť. V roku 2004 sa počet staníc strojnásobil na 270, výrazným spôsobom sa zlepšila dostupnosť, lebo vzniklo operačné stredisko, krajské operačné stredisko atď. To bol prvý vstup do hry.
Po roku 2004 sa malo urobiť to, čo sa prijalo až teraz, v roku 2025 – mali sa začať merať indikátory kvality záchrannej zdravotnej služby, a to dojazdové časy, ako rýchlo vyštartuje záchranka po tom, čo dostane volanie z operačného strediska. A toto sa neudialo. Toto sa neudialo, hoci teda snaha vtedajšieho šéfa operačného strediska pána doktora Káliga bola. Nebol o to záujem. Nebol záujem politickej moci, ktorá prišla po Zajacovi, aby sa merala kvalita. Bol záujem len rozdať licencie. A tak sa to vo výberových konaniach v roku 2009 dialo.
Každých šesť rokov.
Najprv to bolo každé štyri, potom každých šesť rokov. Ako keby nebol záujem vybrať najlepších, ale takých, ktorí sú k danej vládnej moci najlojálnejší. Treba povedať, že vládna moc po roku 2004 bola vždy spojená buď so Smerom, alebo teraz s Hlasom.
Zacitujem Roberta Fica z jeho statusu: „Ak pochybnosti objektívne minister nevyvráti, pričom subjektívne pocity a nenávisť protivládnych médií a opozície budú nepodstatné, alebo ak výsledkom tendra bude do očí bijúci nezmysel, oslabujúci štát, budem trvať na zrušení tendra a na jeho opakovaní.“ Čo by bol podľa vás do očí bijúci nezmysel, oslabujúci štát?
Tieto vyjadrenia čítam ako požiadavku Roberta Fica, aby dve štátne záchranky, ktoré máme, a to bratislavská a košická, získali maximálne množstvo staníc. Pripomínam, že jedna firma môže mať maximálne 25 percent. V takom prípade by 50 percent záchraniek na Slovensku prevádzkovali tieto dve štátne záchranné firmy. Ak to bude menej, zrejme to bude vnímať ako do očí bijúci nezmysel.
Uvítali by ste to, alebo je to podľa vás nesprávny postup?
V tejto chvíli je to náročná otázka, pretože v súčasnosti, v roku 2025, fungujú štátne záchranky celkom dobre. Ale nebolo to tak vždy. Nie vždy tam bol svojprávny manažment, a keď sa pozriete na hospodárske výsledky tých štátnych záchraniek, tento tzv. lukratívny biznis, ktorý prináša veľké peniaze, zhodou okolností v tých štátnych záchrankách prinášal stratu.
Ako je možné, že z lukratívneho biznisu vie štátny podnik urobiť stratu? No, lebo sa tie podniky tunelovali, robili sa nevýhodné zmluvy, nevýhodné obstarávania, namiesto nákupu sanitiek sa sanitky za príliš vysoké ceny prenajímali a pod. Problém všetkých štátnych firiem je podľa mňa v tom, že manažéri, ktorí sú tam na určité obdobie (počas danej vlády), sú v pokušení to tunelovať.
Dobre, ale zatiaľ sa to nedeje. Takže ak by to získali za súčasného stavu?
S tým problém nemám. Pre pacienta je najpodstatnejšie, aby k nemu sanitka prišla včas, aby prišli kvalifikovaní, pravidelne vzdelávaní záchranári, aby bola sanitka dobre vybavená, aby bolo k dispozícii najmodernejšie vybavenie atď. Je jedno, či je štátna, alebo neštátna, alebo súkromná. Je jedno, či je mačka čierna, alebo biela, dôležité je, aby chytala myši. To vieme zistiť až po tom, keď budeme merať výsledky. A tie začíname merať až od tohto roku.
Poďme sa pozrieť na argumenty ministra Šaška, ktoré zazneli v posledných týždňoch. Momentálne je na dovolenke, čiže posledný týždeň sme žiadne argumenty nepočuli. V Hospodárskych novinách povedal: „Nikto nič neutajuje, pokiaľ ide o výberovú komisiu. Práve naopak, zvyšuje sa transparentnosť procesu. Mená sú neverejné, lebo sa tým zamedzuje akýmkoľvek externým tlakom, aby na členov komisie vedel niekto vplývať.“ Toto ako argument neobstojí?
Nie, pretože tie mená sú neverejné tak, že si ich môžete prečítať na internete.
V Denníku SME konkrétne.
Napríklad. To znamená, že niekto o tých menách vie. Pokiaľ viem, v tejto súťaži je niečo vyše 30 súťažiacich. To by sme tiež nemali vedieť, ale nejako to vieme. A bol by v tom čert, keby niekto z tých tridsiatich súťažiacich nepoznal mená komisie. To znamená, že tí, ktorí to potrebujú vedieť, tú informáciu majú.
Nemyslím si, že toto ako argument obstojí. Ale podstatnejšia vec je, že by malo byť v zásade jedno, kto je členom komisie, ak by sme mali objektívne kritériá, ak by sme vyberali najlepších. Ale keď vyberáme najkrajších, to sú subjektívne kritériá, vtedy je dôležité, či náhodou tí ľudia nemajú konflikt záujmov, a zdá sa, že ten konflikt záujmov majú.
Minister Šaško tvrdí: „Na rozdiel od tendra v roku 2019, kde boli preukázané prepojenia, deklarujem, že všetky tieto podmienky vrátane mien členov komisie budú zverejnené po skončení tendra.“ Argumentuje tým, že v minulosti už s tendrom problémy boli a komisia bola vtedy verejná. Možno to chceli teraz vyskúšať inak. Je to zlý nápad?
Skončí sa to rovnako. Tak, že ex post, teda po skončení výberového konania, sa všetko dozvieme, a vtedy zistíme, že v komisii naozaj boli ľudia, ktorí sú napojení na jednotlivých súťažiacich, teda že to nebolo v poriadku. Skončí to rovnako ako v roku 2019, keď výsledkom tendra, ktorý vtedy organizoval Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, bolo, že jeho vtedajší šéf musel skončiť.
Myslím si, že teraz to skončí tak, že bude musieť skončiť šéf operačného strediska, kde sa celý tender organizuje. A po včerajšom Ficovom statuse si myslím, že veľmi nahnuté to má aj pán minister Šaško, ktorý zrejme pre tento tender bude musieť tiež skončiť.
Počúvala som rozprávanie bývalej štátnej tajomníčky, ktorá k tejto téme povedala, že v tej komisii sú hasiči, policajti – všetko ľudia, ktorí sú pod rezortom strany Hlas. Vy to tiež čítate takto politicky? Lebo tak podprahovo tam zaznieva, že je to biznis, že by to mohla byť korupcia. Tak biznis alebo neznalosť veci? Alebo kombinácia?
Alebo kombinácia. Opakujem, že ak by sme mali objektívne kritériá, nemusíme sa zavzdušňovať nad tým, kto je členom komisie. Teoreticky vy ani komisiu nepotrebujete, keď máte objektívne kritériá. Dáte to do Excelu, zoradíte tabuľku a najlepších poskytovateľov máte vyhodnotených.
Ale v okamihu, keď to nemáte, tak vás trápi toto. Áno, rozumiem tomu, že to patrí pod nejaké rezorty, ale zase a priori by som nepodozrieval, že zástupca hasičov tam bude teraz obhajovať stranícku líniu Hlasu.
Mňa tam skôr vyrušujú iné mená, ako napr. Matej Ovčiarka, šéf Inštitútu zdravotných analýz z ministerstva zdravotníctva, ktorý má objektívne prepojenie na pána Pišoju z Agelu, lebo spolu v minulosti podnikali. A toto je neudržateľné. To je neudržateľné, aj keď sa to dozvieme ex post.
A ak sa minister zdravotníctva Kamil Šaško v pondelok na tlačovej konferencii za tento tender postaví, píli si pod sebou konár. Robí to už aj doterajšími vyjadreniami, napr. keď garantuje, že to bude transparentné. Okrem vedenia operačného strediska bude musieť z tej funkcie odísť aj on.
Už ste spomínali, že je stanovený limit, že jedna firma môže mať 25 percent záchranárskeho trhu, tých kontaktných bodov. Nie je toto dobrá garancia, že nevznikne monopol?
Je. Toto bola požiadavka pána ministra Tarabu a preto vlastne celá reforma záchranky na niekoľko mesiacov zamrzla. Nevnímam to ako zlé obmedzenie. Je to dobré obmedzenie, aby nám tu nevznikali nejaké monopoly. Z dlhodobého hľadiska to môže byť udržateľné, hoci okej, štát má dve firmy a dohromady bude mať 50 percent. Teoreticky si aj iní účastníci môžu založiť viac firiem, a potom každá z firiem môže získať 25 percent. Možno by to chcelo lepšie precizovať tú požiadavku.
Aktuality zverejnili fotografiu skladov so sanitkami, ktoré má firma Agel. Už tri týždne tam vraj zvážali sanitky do skladu vo Vlkanovej. Každý deň to malo byť tri až deväť kusov, zdroj odhadol, že v hale ich je viac ako 80. Ale ak by niekto získal licenciu a o pár mesiacov by mal začať túto prácu vykonávať, je to asi zodpovedné, nie? Nejaké sanitky predsa musí mať, keď sa niekedy čaká aj rok, kým sa vyrobia. Nie je to dobrý argument firmy Agel, že sa pripravuje? Nejaké body asi získa, keďže je to zodpovedný, dlhoročný poskytovateľ. Obstojí to ako argument, že to má v sklade?
Áno, súhlasím s vami. Myslím, že je to správne, pretože tak ako je podmienkou, že máte doniesť buď ŠPZ a technické preukazy áut, alebo 150 000 eur za každé auto, to auto dnes nekúpite. Keď si dnes chcete kúpiť a objednať sanitku, možno o rok a pol ju dostanete, nie že v novembri začnete fungovať.
Takže ja to vnímam ako zodpovedný prístup. A nie sú jediní, ktorí majú nové sanitky, však sú tu aj iní poskytovatelia záchrannej služby. Alebo takí, ktorí sa prihlásili do tendra a chcú to poskytovať. Doteraz to neposkytovali, autá si už kúpili a doteraz z toho škandál nebol.
Nemyslím si, že toto je línia, ktorú treba kritizovať. Naopak, ja to vnímam ako pozitívum, že tie autá majú, lebo ukazujú, že to myslia vážne. A keby náhodou nevyhrali a vyhrá niekto iný, tak mu ich môžu veľmi rýchlo a jednoducho predať. Čiže toto nevnímam ako ten najväčší a najproblematickejší argument.
Problematický argument je, že sa o víťazstve Agelu alebo o jeho 25-percentnom podiele na trhu rozpráva už viac ako rok. Otázka znie, prečo sa o tom rozpráva, prečo je to v zdravotníctve verejným tajomstvom? Ja sa v zdravotníckom dopravnom biznise celkom dobre orientujem. Bol som šéfom komisie projektového tímu ministra Druckera, ktorý riešil práve záchranky a dopravnú zdravotnú službu.
Tých ľudí celkom dobre poznám a viem, kto je za ktorými firmami. Poznám aj tím, ktorý je za Agelom. A teraz to hovorím úplne otvorene, že tí ľudia sú dobrí. Viem si predstaviť, že budú robiť naozaj dobrú prácu, budú dobre zachraňovať ľudské životy a urobia dobrý projekt.
Keby boli v tom tendri objektívne kritériá, možno by naozaj oprávnene vyhrali. Ale keďže tie kritériá sú subjektívne a Agel má povesť, že má so štátnou Všeobecnou zdravotnou poisťovňou nadštandardné vzťahy atď., zostáva z toho taká pachuť. Hoci sú dobrí, bude to vyzerať, že si to kúpili.
A nie je toto rovnaký argument ako dlhé roky pri Pente, ktorá podľa všetkého svoje nemocnice manažuje relatívne dobre, ale sú tam neustále podozrenia aj z toho, že vytiahli peniaze zo zdravotnej poisťovne a že majú krížové vlastníctvo? Nikto nespochybňuje, že môžu mať šikovných manažérov, problém je, že ten regulátor je voči týmto finančným skupinám slabý.
A to je ten problém. To je problém regulátora a nie firiem, ktoré sa zúčastňujú na tendri. Lebo na Slovensku nemáme nekonečné množstvo záchranárov a nekonečné množstvo ľudí, ktorí tomu rozumejú. Niekto tú službu na konci dňa bude musieť poskytovať a je dobré, aby to poskytovali tí dobrí, tí najlepší. Ale áno, toto je chyba regulátora.
Celý tento tender nie je chybou ani Agelu, ani Penty, ani AT-čka, ani ZaMED-u, ani LSE, alebo neviem, koho ďalšieho tam spomíname. To je problém slabého regulátora, slabého ministra Kamila Šaška, ktorý vedel, do čoho ide, a napriek tomu nedokázal včas zatiahnuť ručnú brzdu.
Bývalá štátna tajomníčka Ježíková hovorí, že suma dve miliardy eur je nesprávna a že sa nedá nijako preveriť, ako k nej ministerstvo prišlo. Keď zoberieme ročný rozpočet na záchranky a vynásobíme to šiestimi, dve miliardy sú málo. Keď zarátame aj infláciu a zvyšovanie cien, podľa jej odhadu sa suma blíži skôr k trom miliardám.
Pôvodne sme začali s 1,2 miliardy. Keď urobíte čisté napočítanie, tzn. šesťkrát ročný obrat, za paušály, je to 1,2 – 1,3 miliardy. Keď do toho zadáte infláciu, sú to možno dve miliardy. Ale pozor! To nie sú peniaze, ktoré by boli ukradnuté, alebo zisk, alebo niečo.
Ten systém má nejaké prevádzkové náklady. Ale je to pomerne veľký, asi najväčší objem peňazí v zdravotníctve, ktorý sa takýmto spôsobom súťaží a tendruje, a preto je na to upriamená pozornosť objektívov, novinárov a nás z opozície.
Chceme, aby to bolo urobené čo najlepšie a aby tie dve – tri miliardy priniesli slovenskému pacientovi čo najväčšiu pridanú hodnotu. Aby sanitka naozaj prišla včas, lebo tam hráme o minúty! Aby prišla so vzdelaným personálom, ktorý nerobí na čierne zmluvy dvadsaťštvorky alebo tridsaťšestky – lebo máme aj prípady, že tí ľudia sú všelijako pokútne pozamestnávaní.
Aby sanitka bola naozaj vybavená prístrojmi, ktoré vedia urobiť diagnostiku ešte v rámci ambulancie záchrannej zdravotnej služby atď. Teraz tú garanciu nemáme, lebo toto nie je predmetom súťaže. Kvalita nie je predmetom súťaže.
Tento týždeň mala opozícia spoločnú tlačovú konferenciu, na ktorej žiadala, aby minister tento tender zrušil. Môže to vôbec zákonne urobiť? Tie pravidlá vyzerajú tak prísne, že nad tým minister Šaško vlastne ani veľmi nemá kontrolu.
Pozrite sa, v tejto krajine je podľa mňa možné všetko, koniec koncov to svojím statusom pripúšťa aj Robert Fico.
Teraz sa naozaj pýtam na pravidlá. Predpokladajme, že pravidlá dodržiavame. Je možné zrušiť to?
Ak tá súťaž nebola zatiaľ vyhodnotená, možné je podľa môjho názoru všetko. Keď to hovorí opozícia, keď to hovorí Andrej Danko, keď to hovorí Robert Fico, asi sa cesta nájde. Kde je vôľa, tam je cesta.
Súťaží sa o prevádzkovanie 344 pozemných staníc a siedmich ambulancií vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby. Opravte ma, ak sa mýlim, ale záchranka je možno jednou z posledných oblastí v zdravotníctve, ktorá naozaj dobre funguje a na ktorú sa ľudia veľmi nesťažujú.
Pred reláciou som si pozeral poslednú výročnú správu Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby a chcem povedať, že problémy, ktoré záchranka mala povedzme pred piatimi - siedmimi rokmi, sa nejakým spôsobom podarilo odstrániť. To znamená, že predtým sa napr. predlžovali dojazdové časy. Sanitka k vám teda prišla čoraz neskôr, čo je priamo rovné odvrátiteľným úmrtiam, zbytočným komplikáciám na zdraví a životoch. Posledné dva roky sa tie časy skracujú. To je dobrá správa.
Je dobré, že sa tento rok prijala legislatívna zmena, ktorá umožní merať indikátory kvality. Je dobré, že sa posilnili kompetencie záchranárov, teda čo môžu s prípadom robiť. Je dobré, že vznikla alternatívna linka, na ktorej môže operátor 155 presmerovať menej vážne prípady na inú linku, kde s pacientom prebehne rozhovor, konzultácia, pretože nie vždy treba poslať auto.
Dokonca väčšinou netreba poslať sanitku. Toto všetko vedie k tomu, že prednemocničná starostlivosť na Slovensku, ako hovoríte, je dobrá. Mohla by však byť lepšia.
Netkvie základný problém v tom, že zdravotníctvo ako také je rozparcelované medzi finančné skupiny? Že akýkoľvek tender by sa urobil, sú tam veľkí hráči ako Penta a Agel, bez ktorých už slovenské zdravotníctvo jednoducho fungovať veľmi nevie?
Ja ten problém vnímam v niečom inom. Vrátim sa k regulátorovi, k ministerstvu. Ministerstvo má vedieť, čo vlastne od systému a od jednotlivých hráčov chce. A to nie sú len Penta a Agel. Však Penta nemá žiadne záchranky, Agel nemá teraz žiadne záchranky. Dobre, majú zopár nemocníc, ale väčšinu toho trhu tvoria iní poskytovatelia.
Je hromada súkromných ambulancií jednotlivých lekárov. Ale ministerstvo má sektoru povedať, čo od neho chce. Zníženie odvrátiteľných úmrtí, zabezpečenie dostupnosti, skrátenie čakacích lehôt a tak ďalej. A ministerstvo nebolo za 20 rokov od Zajaca schopné sformulovať strategickú objednávku, víziu, čo so zdravotníctvom chce robiť.
Nevyhovuje ten chaos práve finančným hráčom, ktorí v systéme sú?
Nemyslím si to. Keď sa rozprávam so všetkými hráčmi, nikomu to nevyhovuje. Všetci sú z toho frustrovaní. Každý by chcel poskytovať čo najlepšiu službu. Veď aj vy prídete do roboty a chcete urobiť čo najlepší podcast a nie len využívať to, že ostatní sú horší. Najviac chýba to, že regulátor nevie, čo chce. Nevie sformulovať objednávku a tak zdravotníctvo ide samobehom, na autopilota. A to nie je vždy dobre.
Každý rok je tam deväť miliárd eur. A za tých deväť miliárd eur nevieme nakúpiť dostatok kvalitnej zdravotnej starostlivosti, aby to pomohlo pacientom. Som presvedčený, že ak by sa urobili KPI a stanovili by sa cieľové hodnoty, ktoré od hráčov na trhu chceme. Napríklad povieme - skráťte čakacie lehoty na plánované hospitalizácie.
Keď skrátite čakacie lehoty, dostanete o päť percent vyššiu úhradu alebo budete môcť dosiahnuť 0,1-percentný zisk v zdravotnej poisťovni. Nohy by si išli potrhať, aby splnili tento cieľový indikátor, ktorý však bude prospešný pre pacientov. A my sme žiadne indikátory, ktoré by boli prospešné pre pacientov, nesformulovali.
Toto je zlyhanie regulátora. To nie je zlyhanie Kamila Šaška alebo Zuzany Dolinkovej. Je to zlyhanie celej generácie politikov za posledných 20 rokov, ktorí riadili zdravotníctvo.
Sami ste hovorili, že životnosť ministrov je rok a pol, ak sa nemýlim. Za toto volebné obdobie sme vymenili už aj ministerku Dolinkovú, prišiel tam Kamil Šaško. Nie je lepšie, aby tam už zostal? Bolo by dobré, keby teraz odišiel a zasa by sa vymenil ďalší minister? Neviem, či je to vôbec rok, čo je vo funkcii.
Ešte to nie je rok. Ale keď nie je schopný? Každý tender na záchranky sa skončil škandálom, toto je prvý, ktorý je škandálom ešte skôr, než sa skončil. A ten škandál je v prvom rade výsledkom absolútneho zlyhania manažmentu a komunikácie zo strany ministerstva zdravotníctva. Kto je za to zodpovedný? Predsa minister. Nie je možné mať ministra, ktorý je slabý. A Kamil Šaško je v tomto slabý.
Zdravotníctvo potrebuje mať lepšieho ministra. Neviem, koho ešte dokáže strana Hlas zo svojich radov vygenerovať, možno im Fico ten rezort vezme, ale nemyslím si, že zdravotníctvu pomôže slabý minister, ktorý bude udržiavaný vo funkcii len preto, že už je tam rok a je škoda ho odvolávať.
Váš tip je, že Kamil Šaško vydrží na stoličke ministra zdravotníctva?
Po Ficovom statuse si myslím, že nie.
Na produkcii tohto článku sa podieľali aj Tomáš Rybár, Štefan Straka a Dušana Blašková.