BRATISLAVA. Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR realizuje projekt s názvom Podpora vzdelávacích príležitostí zameraný na žiakov v špeciálnych školách a špeciálnych triedach.
Cieľom je identifikovať žiakov s diagnózou ľahkého mentálneho postihnutia vo veku šesť až desať rokov pochádzajúcich zo sociálne znevýhodneného prostredia a z marginalizovaných rómskych komunít (MRK), ktorí majú potenciál úspešne zvládnuť vzdelávanie v hlavnom prúde vzdelávania.
Uviedli z rezortu v reakcii na zistenia Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI).
„Táto cieľová skupina žiakov bude následne pretestovaná metódou, ktorá vie vylúčiť mentálne postihnutie u žiaka, a ktorej využitie bude odborne garantované partnerom projektu, Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie. Táto metóda je citlivá aj na jazykové a sociálne odlišnosti žiakov. Žiaci, ktorým bude mentálne postihnutie vylúčené, budú postupne preradení do hlavného vzdelávacieho prúdu,“ priblížili z rezortu.
Aby základné školy v hlavnom prúde vzdelávania prechod týchto žiakov zvládli, z projektu bude podľa nich pripravený a financovaný systém tzv. adaptačných tried.
Objasnili, že tieto adaptačné triedy sú určené pre žiakov, ktorí boli pôvodne zaradení do špeciálneho vzdelávacieho prúdu, ale majú potenciál úspešne prejsť do hlavného prúdu vzdelávania. Jedným z ich cieľov je podľa nich zabezpečiť hladký prechod a minimalizovať negatívne dopady na žiaka i na jeho nové školské prostredie.
Druhý partner národného projektu, Národný inštitút vzdelávania a mládeže, bude pripravovať pedagogických a odborných zamestnancov na školách, kam budú deti preradené, na prechod týchto žiakov do hlavného prúdu vzdelávania.
„Týmto chceme v národnom projekte podporiť čo najplynulejšie zaradenie týchto žiakov a minimalizovať negatívne dopady na základné školy v hlavnom prúde vzdelávania, ako aj na preradených žiakov a školské kolektívy. Tento prechod je súčasťou širšej reformy zameranej na zvýšenie rovnosti vo vzdelávaní a efektívnejšie využitie potenciálu žiakov,“ doplnili z ministerstva.
V súvislosti s nedostatkom školských psychológov, špeciálnych pedagógov a sociálnych pedagógov uviedli, že MŠVVaM v školskom roku 2024/2025 zvýšilo počet financovaných úväzkov o 1500 úväzkov odborných pracovníkov.
Zároveň súhlasia, že vyučovanie v dvojzmennej prevádzke má negatívny dopad na vzdelávacie výsledky, dochádzku, predčasný odchod zo školy a duševné zdravie žiakov, ako aj kvalitu vzdelávania vo všeobecnosti. „Odstránenie tohto nežiadúceho stavu a zabezpečenie podmienok na zabránenie jeho opätovnému vzniku je vysokou prioritou,“ dodali z rezortu.
Spomenuli aj ďalšie kroky, ktoré ministerstvo realizuje v súvislosti so zisteniami inšpekcie.
Zo zistení ŠŠI vyplynulo, že až 79 percent detí prijímaných do špeciálnych škôl muselo v uplynulom školskom roku absolvovať rediagnostické vyšetrenie. Ide pritom o dramatický nárast oproti predchádzajúcim rokom.
Inšpekcia zároveň poukázala, že medzi prijímanými deťmi bolo výrazne vyššie zastúpenie žiakov z MRK. Problémy sa týkali aj materiálneho a personálneho zabezpečenia škôl.