Zábavná relácia Skúška sirén, ktorú tvorili Tomáš Hudák a Samo Trnka s hudobníkom Kamilom Mikulčíkom, sa v septembri do nedeľného rozhlasového vysielania nevráti.
Tvorcom pred novou sezónou nepredĺžili zmluvu. Dozvedeli sa to v závere augusta, bez akéhokoľvek vysvetlenia.
Končí aj ďalšia zábavná relácia Abeceda klaunov, ktorú tvorili Jakub Nvota a Kamil Žiška.
„Tušili sme to,“ hovorí komik Tomáš Hudák. „Ďalší diel mal ísť v septembri, okolo relácie bolo ticho, čo po minulé roky nikdy nebolo, lebo už v auguste človek musí riešiť veci, dohodnúť si hosťa a napísať scenár,“ vysvetľuje.
Ani oficiálne dôvody im nepovedali. „Je to taká trápno-smiešna situácia. Za tých sedem rokov, čo sme to robili, by sme si zaslúžili minimálne aspoň nejaké stretnutie a vysvetlenie,“ hovorí Hudák.
„Berieme to tak, že po nástupe novej riaditeľky bolo pre vedenie nepohodlné mať v rozhlase niečo, kde sa robí aj politická satira a politický humor."
Abeceda klaunov mala už schválený septembrový nahrávací termín. „Máme iba oznam, že v relácii sa po letnej prestávke nebude ďalej pokračovať. Predtým sme mali informáciu, že relácia by sa mala vyrábať minimálne do decembra, pretože na ňu bol schválený rozpočet,“ hovorí Nvota.
STVR reaguje tým, že vedenie od svojho nástupu ohlasovalo nutnosť zmien v programe televíznych aj rozhlasových okruhov. Po zmenách v televízii mení aj rozhlasové vysielanie.
„Zrušenie zábavníkov Skúška sirén a Abeceda klaunov je súčasťou dramaturgických zmien na základe rozhodnutia generálnej riaditeľky STVR, ktorá dočasne vedie aj Slovenský rozhlas,“ informuje STVR.
„Je nám to ľúto aj z toho dôvodu, že máme podozrenie, že celkovo končí humor ako taký v rozhlase,“ hovorí Hudák.
Nvota si vie predstaviť, že namiesto tohto typu spoločenského humoru nastúpi v rozhlase nekonfliktná ľudová zábava.

Politická satira v rozhlase
Skúšku sirén rozhlas vysielal od roku 2018. Išlo o imitáciu rozhlasového vysielania, boli tam rubriky, ktoré parodujú štúdiové rozhovory. Dopĺňali ich Mikulčíkove piesne.
Niektoré skeče či pesničky vychádzali z aktuálneho diania, niektoré odrážali bežné životné situácie, ako návštevu lekára či vysvedčenie v škole.
Komici sa nevyhýbali politickej satire. „Humor je vždy odrazom toho, čo sa v spoločnosti deje. V poslednej dobe bolo tých tém veľa, či už ide o kultúru, životné prostredie, rezort vnútra či zahraničnú politiku,“ tvrdí Hudák.
Za sedem rokov sa vystriedali viaceré vlády. „Myslím, že sme boli rovnako nastavení ku každej jednej z nich. Rovnako sme reflektovali aj vládu Igora Matoviča, neskôr Eduarda Hegera, aj úradnícku vládu,“ tvrdí Hudák. Matovič si u nich vyslúžil samostatný sitkomový seriál, ktorý sa volal Dobre bude.
„Myslíme si, že tradícia politického humoru do verejného priestoru patrí, bola tam vždy, a nie je žiaden dôvod, aby sme ho vynechávali,“ tvrdí Hudák.
Abecedu klaunov rádio Slovensko vysielalo tiež v nedeľu doobeda. Išlo o spoločenskú satiru.
„Ak má byť humor súčasný, tak sa to nedá robiť bez toho, aby ste reflektovali súvislosti, v ktorých žijete,“ vysvetľuje Nvota, prečo išlo sčasti aj o politickú satiru. „Nebola to relácia kritická, bola to naozaj humoristická relácia."
Odvysielali len 15 dielov.
Jakub Nvota s rozhlasom spolupracuje sporadicky celý svoj profesijný život. Vyrábal ešte reláciu Nvotova osnova, ktorá sa bez vysvetlenia ukončila už dávnejšie.
Hovorí, že dramaturgička sa informovala u vedenia, či je záujem pripraviť iný typ relácie, alebo ďalej rozvinúť dlhoročnú spoluprácu s ním či Hudákom. „Odpoveď bola, že určite nie. Tam už nešlo o reláciu, ale o moje a Tomášovo meno,“ povedal.
Hudák tvrdí, že pred skončením relácie im vedenie nijako nenaznačovalo nespokojnosť.
S novou riaditeľkou Martinou Flašíkovou sa nikdy nestretol, ani keď pôsobila ako filmová producentka.
STVR tvrdí, že „zmeny sú výsledkom interných analýz rozhlasovej programovej ponuky a odrážajú snahu optimalizovať a zvyšovať počúvanosť rozhlasu“.

Čakajú nekonfliktnú zábavu
Zmluvy s rozhlasom tvorcovia Skúšky sirén podpisovali vždy na najbližšiu sezónu, teda na pol roka, od septembra do konca roka, a potom od začiatku roka do júna. V lete bola pauza, keď sa robili len zostrihové diely.
„Vždy to bolo tak, že to môže a nemusí pokračovať,“ hovorí Hudák. Relácia bola počúvaná a úspešná bola aj v podcastových aplikáciách.
Koniec dvoch zábavných rubrík vníma ako koniec humoru v rozhlase.
„Ale možno nás prekvapia, možno sa vypíše konkurz a nahradia nás nejakými inými zábavníkmi. Len mám taký pocit, že skôr nie, lebo také veci sa pripravujú dopredu,“ poznamenáva komik.
Tradícia rozhlasových zábavníkov trvá desaťročia, a podľa neho mala zmysel, pretože sa tým "nastavovalo spoločnosti a politikom zrkadlo".
„Ale hlavne to znamenalo, že tu stále máme slobodu slova, lebo môžeme vo verejnom priestore prejednávať tieto témy,“ hovorí Hudák.
Nvota povedal, že to, čo vyzerá ako koniec humoru v rozhlase, môže znamenať nástup masového humoru alebo skôr ľudovej zábavy. „Skončí sa humor a začne sa robiť zábava, ktorá je nekonfliktná, pre všetkých, bezzubá. To si viem predstaviť, že táto žánrová zložka masívne akceleruje."
Telerozhlas tvrdí, že zábavníky rozhodne nekončia. „Dochádza k ich náhrade so zámerom zvyšovania kvality, atraktivity a v konečnom dôsledku aj počúvanosti,“ sľubuje STVR.
Zmeny sú v súlade s Flašíkovej plánmi na nadchádzajúce obdobie. „V príprave sú už nové zábavníky, pričom STVR chce priniesť aj formáty, ktoré majú ambíciu prepájať rozhlas a televíziu a podporovať ich synergiu,“ odkázala STVR.