VÝSLEDKOM PRIJATIA NOVELY MÔŽE BYŤ ZVYŠOVANIE CESTOVNÉHO, MENEJ CESTUJÚCICH A RUŠENIE MENEJ VYŤAŽENÝCH LINIEK, TVRDIA PRIATELIA ZEME

Ekológovia: hrozí zvyšovanie cestovného a rušenie liniek

BRATISLAVA 7. septembra (SITA) - Návrh novely zákona o cestnej doprave z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktorý je v súčasnosti v pripomienkovom konaní, môže podľa Priateľov Zeme - CEPA viesť ...

BRATISLAVA 7. septembra (SITA) - Návrh novely zákona o cestnej doprave z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktorý je v súčasnosti v pripomienkovom konaní, môže podľa Priateľov Zeme - CEPA viesť k špirálovitému zvyšovaniu cestovného. Ako upozorňujú, návrh tiež umožňuje rušenie autobusových liniek. Samosprávne kraje a obce budú môcť na základe novely podpisovať s dopravcami zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme až na osem rokov, čo Priatelia Zeme-CEPA vidia tiež ako problematické. "Ak sa totiž zmluvy uzatvoria na obdobie dlhšie ako jeden rok, budú maximálne príspevky krajov a obcí na verejnú dopravu limitované vopred stanovenými odhadmi," uviedol Peter Mihók z Priateľov Zeme - CEPA.

„Odhady nie je možné uskutočniť tak, aby dokázali reflektovať neustále sa meniacu situáciu, najmä v súvislosti s prudkými zmenami na trhoch s ropou a zemným plynom alebo v súvislosti so zmenami dopytu po verejnej doprave na základe vývoja na trhoch práce,“ upozornil Mihók. Pri obmedzovaní výdavkov na verejnú dopravu odhadmi sa podľa neho stane, že samosprávne kraje a obce budú pri každom výraznejšom raste cien pohonných hmôt nútené súhlasiť s požiadavkami dopravcov na zvyšovanie cien cestovného. Výsledkom môže byť neustále zvyšovanie cestovného, úbytok cestujúcich a rušenie menej vyťažených liniek. Ako podotkol, "čoraz viac obyvateľov z vidieka by bolo nútených cestovať do práce, škôl, lekárskych zariadení a úradov autami, čo je však pre väčšinu z nich pre nízke príjmy nereálne."

Ako Mihók poukázal, novela umožňujúca rušenie autobusových liniek, ak sa stanú nepotrebnými, nešpecifikuje kritériá, na základe ktorých sa budú takto kvalifikovať. Podľa Priateľov Zeme-CEPA by pravidlá na určovanie rozsahu a frekvencie prímestských spojov mali byť vopred jasne stanovené a mali by byť rovnaké na celom území republiky. Rušiť autobusové linky by sa mali po verejnej diskusii, a nie pre úbytok cestujúcich po zvyšovaní cestovného.

Organizácia upozorňuje, že štát prenáša na nepripravené samosprávne kraje a obce výkon štátnej správy v zabezpečení verejnej dopravy bez toho, aby im určil akékoľvek záväzné a vynútiteľné pravidlá. "Plánovanie verejnej dopravy na základe potrieb obyvateľstva a vytváranie integrovaných systémov verejnej dopravy tak aj naďalej ostanú iba na vlastnej iniciatíve uvedomelejších krajov a miest. Aj naďalej preto bude častým javom, ak spoje na seba nebudú nadväzovať alebo sa nebudú čakať a dopravcov v prípade vynechania spojov nebude možné postihnúť sankciou“, vysvetľuje Mihók.

Priatelia Zeme-CEPA sú presvedčení, že problematiku verejnej dopravy a jej financovanie nemožno riešiť neprehľadnými novelizáciami zákonov. Štát by mal upraviť podmienky dopravnej obslužnosti území verejnou dopravou tak, že by samosprávam stanovili jasné a vynútiteľné pravidlá na určovanie rozsahu povinného objednávania verejnej dopravy a na zabezpečenie financií na krytie oprávnených strát dopravcov za prevádzku dopravných výkonov v objednanom rozsahu. Mal by tiež stanoviť vynútiteľné pravidlá na elimináciu súbežných spojov, integráciu nadväzných spojov do jedného funkčného celku a sankcionovanie dopravcov za vynechané spoje alebo nečakajúce prípojné spoje.


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  3. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  4. Cíťte sa v priestore príjemne
  5. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  7. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  8. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 7 501
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 982
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 640
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 038
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 717
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 359
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 984
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 980
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 989
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 835

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan vysvetľoval eurofondy, z tlačovky utiekol

Minister školstva zvolal tlačovú konferenciu, na ktorej chcel vysvetliť pochybné dotácie. Dovolil dve otázky pre televíziu a ušiel.

KULTÚRA

Dedečkove skutočné stavby sme ešte nevideli. SNG by mohla byť prvou

Najskloňovanejšie sú štyri jeho stavby.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.

BRATISLAVA

Z Tyršovho nábrežia sa stal kemp pre turistov

Na petržalskej strane Dunaja parkujú karavany, hoci tam nie je kemp.