VÝSLEDKOM PRIJATIA NOVELY MÔŽE BYŤ ZVYŠOVANIE CESTOVNÉHO, MENEJ CESTUJÚCICH A RUŠENIE MENEJ VYŤAŽENÝCH LINIEK, TVRDIA PRIATELIA ZEME

Ekológovia: hrozí zvyšovanie cestovného a rušenie liniek

BRATISLAVA 7. septembra (SITA) - Návrh novely zákona o cestnej doprave z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktorý je v súčasnosti v pripomienkovom konaní, môže podľa Priateľov Zeme - CEPA viesť ...

BRATISLAVA 7. septembra (SITA) - Návrh novely zákona o cestnej doprave z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktorý je v súčasnosti v pripomienkovom konaní, môže podľa Priateľov Zeme - CEPA viesť k špirálovitému zvyšovaniu cestovného. Ako upozorňujú, návrh tiež umožňuje rušenie autobusových liniek. Samosprávne kraje a obce budú môcť na základe novely podpisovať s dopravcami zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme až na osem rokov, čo Priatelia Zeme-CEPA vidia tiež ako problematické. "Ak sa totiž zmluvy uzatvoria na obdobie dlhšie ako jeden rok, budú maximálne príspevky krajov a obcí na verejnú dopravu limitované vopred stanovenými odhadmi," uviedol Peter Mihók z Priateľov Zeme - CEPA.

„Odhady nie je možné uskutočniť tak, aby dokázali reflektovať neustále sa meniacu situáciu, najmä v súvislosti s prudkými zmenami na trhoch s ropou a zemným plynom alebo v súvislosti so zmenami dopytu po verejnej doprave na základe vývoja na trhoch práce,“ upozornil Mihók. Pri obmedzovaní výdavkov na verejnú dopravu odhadmi sa podľa neho stane, že samosprávne kraje a obce budú pri každom výraznejšom raste cien pohonných hmôt nútené súhlasiť s požiadavkami dopravcov na zvyšovanie cien cestovného. Výsledkom môže byť neustále zvyšovanie cestovného, úbytok cestujúcich a rušenie menej vyťažených liniek. Ako podotkol, "čoraz viac obyvateľov z vidieka by bolo nútených cestovať do práce, škôl, lekárskych zariadení a úradov autami, čo je však pre väčšinu z nich pre nízke príjmy nereálne."

Ako Mihók poukázal, novela umožňujúca rušenie autobusových liniek, ak sa stanú nepotrebnými, nešpecifikuje kritériá, na základe ktorých sa budú takto kvalifikovať. Podľa Priateľov Zeme-CEPA by pravidlá na určovanie rozsahu a frekvencie prímestských spojov mali byť vopred jasne stanovené a mali by byť rovnaké na celom území republiky. Rušiť autobusové linky by sa mali po verejnej diskusii, a nie pre úbytok cestujúcich po zvyšovaní cestovného.

Organizácia upozorňuje, že štát prenáša na nepripravené samosprávne kraje a obce výkon štátnej správy v zabezpečení verejnej dopravy bez toho, aby im určil akékoľvek záväzné a vynútiteľné pravidlá. "Plánovanie verejnej dopravy na základe potrieb obyvateľstva a vytváranie integrovaných systémov verejnej dopravy tak aj naďalej ostanú iba na vlastnej iniciatíve uvedomelejších krajov a miest. Aj naďalej preto bude častým javom, ak spoje na seba nebudú nadväzovať alebo sa nebudú čakať a dopravcov v prípade vynechania spojov nebude možné postihnúť sankciou“, vysvetľuje Mihók.

Priatelia Zeme-CEPA sú presvedčení, že problematiku verejnej dopravy a jej financovanie nemožno riešiť neprehľadnými novelizáciami zákonov. Štát by mal upraviť podmienky dopravnej obslužnosti území verejnou dopravou tak, že by samosprávam stanovili jasné a vynútiteľné pravidlá na určovanie rozsahu povinného objednávania verejnej dopravy a na zabezpečenie financií na krytie oprávnených strát dopravcov za prevádzku dopravných výkonov v objednanom rozsahu. Mal by tiež stanoviť vynútiteľné pravidlá na elimináciu súbežných spojov, integráciu nadväzných spojov do jedného funkčného celku a sankcionovanie dopravcov za vynechané spoje alebo nečakajúce prípojné spoje.


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  8. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  9. Kam do tepla v januári?
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 311
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 025
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 843
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 155
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 737
  6. Kam do tepla v januári? 2 536
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 290
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 214
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 544
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 541

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Čím viac hlasov, tým ľahšie rozhodovanie o kandidatúre, tvrdí konšpirátor a bývalý minister spravodlivosti. Zneužitia svojich údajov sa nebojí.

Neprehliadnite tiež

Petícia za Harabina má jeho osobné údaje. Môže ich mať každý, hovorí

Čím viac hlasov, tým ľahšie rozhodovanie o kandidatúre, tvrdí konšpirátor a bývalý minister spravodlivosti. Zneužitia svojich údajov sa nebojí.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Budú slovenskí športovci v bezpečí na olympiáde v Kórei

Ako sa vyvíja vzťah Južnej a Severnej Kórey pred olympijskými hrami? Kto sú najväčšie slovenské medailové nádeje?

Legálne bývanie na Luniku IX: Rómovia ho postavia sami

Mesto im má poskytnúť pozemky. Platiť budú sami.

Danko hostil diplomatov, vyzval na komunikáciu a upevňovanie dôvery

Predseda NR SR skonštatoval, že aj vďaka diplomatom sa zlepšili vzťahy medzi parlamentmi.