SME

Ekológovia: hrozí zvyšovanie cestovného a rušenie liniek

BRATISLAVA 7. septembra (SITA) - Návrh novely zákona o cestnej doprave z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktorý je v súčasnosti v pripomienkovom konaní, môže podľa Priateľov Zeme - CEPA viesť ...

BRATISLAVA 7. septembra (SITA) - Návrh novely zákona o cestnej doprave z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktorý je v súčasnosti v pripomienkovom konaní, môže podľa Priateľov Zeme - CEPA viesť k špirálovitému zvyšovaniu cestovného. Ako upozorňujú, návrh tiež umožňuje rušenie autobusových liniek. Samosprávne kraje a obce budú môcť na základe novely podpisovať s dopravcami zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme až na osem rokov, čo Priatelia Zeme-CEPA vidia tiež ako problematické. "Ak sa totiž zmluvy uzatvoria na obdobie dlhšie ako jeden rok, budú maximálne príspevky krajov a obcí na verejnú dopravu limitované vopred stanovenými odhadmi," uviedol Peter Mihók z Priateľov Zeme - CEPA.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Odhady nie je možné uskutočniť tak, aby dokázali reflektovať neustále sa meniacu situáciu, najmä v súvislosti s prudkými zmenami na trhoch s ropou a zemným plynom alebo v súvislosti so zmenami dopytu po verejnej doprave na základe vývoja na trhoch práce,“ upozornil Mihók. Pri obmedzovaní výdavkov na verejnú dopravu odhadmi sa podľa neho stane, že samosprávne kraje a obce budú pri každom výraznejšom raste cien pohonných hmôt nútené súhlasiť s požiadavkami dopravcov na zvyšovanie cien cestovného. Výsledkom môže byť neustále zvyšovanie cestovného, úbytok cestujúcich a rušenie menej vyťažených liniek. Ako podotkol, "čoraz viac obyvateľov z vidieka by bolo nútených cestovať do práce, škôl, lekárskych zariadení a úradov autami, čo je však pre väčšinu z nich pre nízke príjmy nereálne."

SkryťVypnúť reklamu

Ako Mihók poukázal, novela umožňujúca rušenie autobusových liniek, ak sa stanú nepotrebnými, nešpecifikuje kritériá, na základe ktorých sa budú takto kvalifikovať. Podľa Priateľov Zeme-CEPA by pravidlá na určovanie rozsahu a frekvencie prímestských spojov mali byť vopred jasne stanovené a mali by byť rovnaké na celom území republiky. Rušiť autobusové linky by sa mali po verejnej diskusii, a nie pre úbytok cestujúcich po zvyšovaní cestovného.

Organizácia upozorňuje, že štát prenáša na nepripravené samosprávne kraje a obce výkon štátnej správy v zabezpečení verejnej dopravy bez toho, aby im určil akékoľvek záväzné a vynútiteľné pravidlá. "Plánovanie verejnej dopravy na základe potrieb obyvateľstva a vytváranie integrovaných systémov verejnej dopravy tak aj naďalej ostanú iba na vlastnej iniciatíve uvedomelejších krajov a miest. Aj naďalej preto bude častým javom, ak spoje na seba nebudú nadväzovať alebo sa nebudú čakať a dopravcov v prípade vynechania spojov nebude možné postihnúť sankciou“, vysvetľuje Mihók.

SkryťVypnúť reklamu

Priatelia Zeme-CEPA sú presvedčení, že problematiku verejnej dopravy a jej financovanie nemožno riešiť neprehľadnými novelizáciami zákonov. Štát by mal upraviť podmienky dopravnej obslužnosti území verejnou dopravou tak, že by samosprávam stanovili jasné a vynútiteľné pravidlá na určovanie rozsahu povinného objednávania verejnej dopravy a na zabezpečenie financií na krytie oprávnených strát dopravcov za prevádzku dopravných výkonov v objednanom rozsahu. Mal by tiež stanoviť vynútiteľné pravidlá na elimináciu súbežných spojov, integráciu nadväzných spojov do jedného funkčného celku a sankcionovanie dopravcov za vynechané spoje alebo nečakajúce prípojné spoje.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 746
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 894
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 361
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 302
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 835
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 790
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 451
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu