VÝSLEDKOM PRIJATIA NOVELY MÔŽE BYŤ ZVYŠOVANIE CESTOVNÉHO, MENEJ CESTUJÚCICH A RUŠENIE MENEJ VYŤAŽENÝCH LINIEK, TVRDIA PRIATELIA ZEME

Ekológovia: hrozí zvyšovanie cestovného a rušenie liniek

BRATISLAVA 7. septembra (SITA) - Návrh novely zákona o cestnej doprave z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktorý je v súčasnosti v pripomienkovom konaní, môže podľa Priateľov Zeme - CEPA viesť ...

BRATISLAVA 7. septembra (SITA) - Návrh novely zákona o cestnej doprave z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktorý je v súčasnosti v pripomienkovom konaní, môže podľa Priateľov Zeme - CEPA viesť k špirálovitému zvyšovaniu cestovného. Ako upozorňujú, návrh tiež umožňuje rušenie autobusových liniek. Samosprávne kraje a obce budú môcť na základe novely podpisovať s dopravcami zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme až na osem rokov, čo Priatelia Zeme-CEPA vidia tiež ako problematické. "Ak sa totiž zmluvy uzatvoria na obdobie dlhšie ako jeden rok, budú maximálne príspevky krajov a obcí na verejnú dopravu limitované vopred stanovenými odhadmi," uviedol Peter Mihók z Priateľov Zeme - CEPA.

„Odhady nie je možné uskutočniť tak, aby dokázali reflektovať neustále sa meniacu situáciu, najmä v súvislosti s prudkými zmenami na trhoch s ropou a zemným plynom alebo v súvislosti so zmenami dopytu po verejnej doprave na základe vývoja na trhoch práce,“ upozornil Mihók. Pri obmedzovaní výdavkov na verejnú dopravu odhadmi sa podľa neho stane, že samosprávne kraje a obce budú pri každom výraznejšom raste cien pohonných hmôt nútené súhlasiť s požiadavkami dopravcov na zvyšovanie cien cestovného. Výsledkom môže byť neustále zvyšovanie cestovného, úbytok cestujúcich a rušenie menej vyťažených liniek. Ako podotkol, "čoraz viac obyvateľov z vidieka by bolo nútených cestovať do práce, škôl, lekárskych zariadení a úradov autami, čo je však pre väčšinu z nich pre nízke príjmy nereálne."

Ako Mihók poukázal, novela umožňujúca rušenie autobusových liniek, ak sa stanú nepotrebnými, nešpecifikuje kritériá, na základe ktorých sa budú takto kvalifikovať. Podľa Priateľov Zeme-CEPA by pravidlá na určovanie rozsahu a frekvencie prímestských spojov mali byť vopred jasne stanovené a mali by byť rovnaké na celom území republiky. Rušiť autobusové linky by sa mali po verejnej diskusii, a nie pre úbytok cestujúcich po zvyšovaní cestovného.

Organizácia upozorňuje, že štát prenáša na nepripravené samosprávne kraje a obce výkon štátnej správy v zabezpečení verejnej dopravy bez toho, aby im určil akékoľvek záväzné a vynútiteľné pravidlá. "Plánovanie verejnej dopravy na základe potrieb obyvateľstva a vytváranie integrovaných systémov verejnej dopravy tak aj naďalej ostanú iba na vlastnej iniciatíve uvedomelejších krajov a miest. Aj naďalej preto bude častým javom, ak spoje na seba nebudú nadväzovať alebo sa nebudú čakať a dopravcov v prípade vynechania spojov nebude možné postihnúť sankciou“, vysvetľuje Mihók.

Priatelia Zeme-CEPA sú presvedčení, že problematiku verejnej dopravy a jej financovanie nemožno riešiť neprehľadnými novelizáciami zákonov. Štát by mal upraviť podmienky dopravnej obslužnosti území verejnou dopravou tak, že by samosprávam stanovili jasné a vynútiteľné pravidlá na určovanie rozsahu povinného objednávania verejnej dopravy a na zabezpečenie financií na krytie oprávnených strát dopravcov za prevádzku dopravných výkonov v objednanom rozsahu. Mal by tiež stanoviť vynútiteľné pravidlá na elimináciu súbežných spojov, integráciu nadväzných spojov do jedného funkčného celku a sankcionovanie dopravcov za vynechané spoje alebo nečakajúce prípojné spoje.


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  7. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  10. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 565
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 415
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 945
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 495
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 860
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 843
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 103
  8. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 923
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 822
  10. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 1 590

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

ŽENA

Kamila Boudová: Nechcem žiť vo svete, kde šesťročné deti šijú moje topánky

Odborníčka prestala pred piatimi rokmi nakupovať oblečenie.

Neprehliadnite tiež

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia aj deťom, ktorých rodičia to v riadnom termíne odmietli.

Danko chce obmedziť strany, súperov neodradil

Ak prejdú povinné minimálne počty členov, o ktorých hovorí SNS, Igor Matovič hovorí, že sa zariadi tak, aby bol Andrej Danko nešťastný.

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

Lehota na rozhodnutie súdu o amnestiách sa kráti. Parlament spísal argumenty

Rozhodovať budú aj dvaja sudcovia, ktorí sa cítia zaujatí. Súdu zostáva posledných 43 dní


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop