BRATISLAVA 7. septembra (SITA) - Návrh novely zákona o cestnej doprave z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktorý je v súčasnosti v pripomienkovom konaní, môže podľa Priateľov Zeme - CEPA viesť k špirálovitému zvyšovaniu cestovného. Ako upozorňujú, návrh tiež umožňuje rušenie autobusových liniek. Samosprávne kraje a obce budú môcť na základe novely podpisovať s dopravcami zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme až na osem rokov, čo Priatelia Zeme-CEPA vidia tiež ako problematické. "Ak sa totiž zmluvy uzatvoria na obdobie dlhšie ako jeden rok, budú maximálne príspevky krajov a obcí na verejnú dopravu limitované vopred stanovenými odhadmi," uviedol Peter Mihók z Priateľov Zeme - CEPA.
„Odhady nie je možné uskutočniť tak, aby dokázali reflektovať neustále sa meniacu situáciu, najmä v súvislosti s prudkými zmenami na trhoch s ropou a zemným plynom alebo v súvislosti so zmenami dopytu po verejnej doprave na základe vývoja na trhoch práce,“ upozornil Mihók. Pri obmedzovaní výdavkov na verejnú dopravu odhadmi sa podľa neho stane, že samosprávne kraje a obce budú pri každom výraznejšom raste cien pohonných hmôt nútené súhlasiť s požiadavkami dopravcov na zvyšovanie cien cestovného. Výsledkom môže byť neustále zvyšovanie cestovného, úbytok cestujúcich a rušenie menej vyťažených liniek. Ako podotkol, "čoraz viac obyvateľov z vidieka by bolo nútených cestovať do práce, škôl, lekárskych zariadení a úradov autami, čo je však pre väčšinu z nich pre nízke príjmy nereálne."
Ako Mihók poukázal, novela umožňujúca rušenie autobusových liniek, ak sa stanú nepotrebnými, nešpecifikuje kritériá, na základe ktorých sa budú takto kvalifikovať. Podľa Priateľov Zeme-CEPA by pravidlá na určovanie rozsahu a frekvencie prímestských spojov mali byť vopred jasne stanovené a mali by byť rovnaké na celom území republiky. Rušiť autobusové linky by sa mali po verejnej diskusii, a nie pre úbytok cestujúcich po zvyšovaní cestovného.
Organizácia upozorňuje, že štát prenáša na nepripravené samosprávne kraje a obce výkon štátnej správy v zabezpečení verejnej dopravy bez toho, aby im určil akékoľvek záväzné a vynútiteľné pravidlá. "Plánovanie verejnej dopravy na základe potrieb obyvateľstva a vytváranie integrovaných systémov verejnej dopravy tak aj naďalej ostanú iba na vlastnej iniciatíve uvedomelejších krajov a miest. Aj naďalej preto bude častým javom, ak spoje na seba nebudú nadväzovať alebo sa nebudú čakať a dopravcov v prípade vynechania spojov nebude možné postihnúť sankciou“, vysvetľuje Mihók.
Priatelia Zeme-CEPA sú presvedčení, že problematiku verejnej dopravy a jej financovanie nemožno riešiť neprehľadnými novelizáciami zákonov. Štát by mal upraviť podmienky dopravnej obslužnosti území verejnou dopravou tak, že by samosprávam stanovili jasné a vynútiteľné pravidlá na určovanie rozsahu povinného objednávania verejnej dopravy a na zabezpečenie financií na krytie oprávnených strát dopravcov za prevádzku dopravných výkonov v objednanom rozsahu. Mal by tiež stanoviť vynútiteľné pravidlá na elimináciu súbežných spojov, integráciu nadväzných spojov do jedného funkčného celku a sankcionovanie dopravcov za vynechané spoje alebo nečakajúce prípojné spoje.