BRATISLAVA 10. septembra (SITA) - Slovenskí motoristi doplácajú na snahu vlády urýchliť naše približovanie v oblasti spotrebných daní podľa požiadaviek Európskej únie (EÚ). Ako v diskusnej relácii Slovenského rozhlasu (SRo) Sobotné dialógy upozornil europoslanec Sergej Kozlík (ĽS-HZDS), výška spotrebnej dane z motorových palív je na úrovni, ktorú sme mali dosiahnuť v roku 2007. Kozlík by preto považoval za dobrý ťah, ak by vláda na prechodné obdobie znížila túto daň a pomohla tak dopravcom kompenzovať vysoký nárast cien ropných produktov na svetových trhoch.
Zníženie spotrebnej dane z motorových palív sa do cien zásadným spôsobom nepremietne a iba zvýši zisky predajcom, domnieva sa poslanec SDKÚ Jozef Mikuš. Upozornil aj na výpadok v príjmoch verejných financií, ktorý by takýto krok mohol spôsobiť. Zvýšeným výberom z DPH na pohonných látkach si totiž štát kompenzuje znížené výbery z tejto dane pri iných komoditách. Dopad rastu cien ropy na najnižšie príjmové skupiny by podľa Mikuša mali riešiť kompenzačné opatrenia priamo nasmerované na sociálne slabšie vrstvy.
Priestor na znižovanie daní tu je a ak by takýto návrh vláda podala, Smer-SD ho podporí, povedal poslanec strany Igor Šulaj. Odhadol, že príjmy štátneho rozpočtu budú vďaka nárastu cien palív vyššie o 2 miliardy korún. To podľa Šulaja vytvára vláde dostatočný priestor na to, aby mohla znížiť dane z pohonných hmôt aj bez negatívnych dôsledkov na verejné financie.
Prezident združenia cestných prepravcov Peter Halabrín skonštatoval, že dopravný sektor nie je schopný absorbovať súčasný skokový nárast cien pohonných hmôt. Snažia sa preto presvedčiť vládu, aby znížila daň z nafty o 2,50 Sk na liter. Podľa Halabrína sa takéto zníženie neodrazí negatívne na štátnych príjmoch, pretože slovenskí dopravcovia sa vrátia k tankovaniu na území Slovenska. Výpadok z tankovania za hranicami v roku 2005 odhaduje Halabrín na 6 miliárd korún.