Letecké nešťastia a havárie na Slovensku

BRATISLAVA 25. septembra (SITA) -


11. januára 1994 - neznámy páchateľ strieľal na vrtuľník leteckej záchrannej služby typu BELL, ktorý prevážal z Martina do Bratislavy chlapca, čo počas korčuľovania prišiel o prst. Broky prestrelili dvere v spodnej časti batožinového priestoru a spôsobili škodu za 20 000 Sk. Páchateľ strieľal za tmy krátko po štarte vrtuľníka z Martina. Vo chvíli výstrelu bol vrtuľník vo výške iba 30 metrov. Nehoda si nevyžiadala žiadne obete.


17. júla 1996 - vo vzduchu sa vplyvom turbulencie zrazili dva Biele Albatrosy. Piloti jedného z nich - pplk. Ing. Marián Sakáč a kpt. Ing. Róbert Rozenberg sa včas katapultovali, pilot druhého - mjr. Ing. Peter Fianta pristál s ťažko poškodeným strojom.


30. júla 1996 -- na ceste medzi Banskou Bystricou a Zvolenom neďaleko letiska Sliač núdzovo pristál vrtuľník a zrazil sa s niekoľkými osobnými motorovými vozidlami. Viaceré osoby sa zranili.


7. decembra 1996 -- neďaleko Košíc sa pri poprašovaní polí Štátneho semenárskeho majetku v Cesticiach zrútilo lietadlo Z37A a začalo horieť. V troskách zahynul 42-ročný pilot. Obhliadka vraku lietadla ukázala, že vybuchli obe nádrže a následne sa roztrhal sud s chemikáliami. Pilota sa nepodarilo zachrániť napriek včasnému zásahu požiarnikov a Leteckej záchrannej služby z Košíc. Malé lietadlo patrilo spoločnosti Cassovia Air Service z Košíc.

16. mája 1997 -- pri Zelenom plese vo Vysokých Tatrách spadol záchranársky vrtuľník Alouette, ktorý patril spoločnosti Air Transport Europe, s. r. o., Poprad. Vo vrtuľníku bol pilot a traja ďalší ľudia. Cestujúci utrpeli úrazy chrbtice a zlomeniny stavcov.


24. júla 1997 -- havarovalo jednomotorové športové lietadlo typu Zlín Moravia Z-142 v obci Senohrad v

Krupinskom okrese. Pri havárii zahynul 25-ročný pilot a jeho 45-ročný inštruktor. Podľa výsledkov vyšetrovania s najväčšou pravdepodobnosťou došlo k zlyhaniu ľudského faktora.


1. januára 1998 -- v Bratislave medzi Poliankami a Karlovou Vsou sa zrútil vrtuľník Leteckej záchrannej služby. Medzi piatimi obeťami bol aj pilot, ošetrujúca sestra a lekár, ako aj dvojdňové dievčatko, ktoré prevážali z nemocnice v Dolnom Kubíne na operáciu na bratislavské Kramáre.


8. februára 1999 -- pri rolovaní zo štartovacej dráhy na bratislavskom letisku sa neodpútalo nákladné lietadlo Boeing 707. Stroj vybočil z dráhy a zaboril sa prednou časťou do zeme. Lietadlo aerolínií z africkej Ghany, ktoré priviezlo náklad rýb, nemalo na palube pasažierov, pričom pred štartom bolo plne natankované. Posádka lietadla pri nehode neutrpela zranenie, ale na trupe stroja vznikli pri nevydarenom štarte trhliny a poškodený bol aj podvozok lietadla.


6. júna 1999 -- v rámci Medzinárodného leteckého dňa SIAD ´99 na bratislavskom Letisku M. R. Štefánika havaroval 45-ročný pilot továrenského stroja Hawk 200 spoločnosti British Aerospace Graham Wardell. Pilot počas leteckej ukážky narazil prúdovým lietadlom v rýchlosti asi 500 až 600 km za hodinu na koniec odstavnej pristávacej betónovej plochy letiska. Neovládateľné lietadlo preletelo ponad budovu biologickej ochrany letiska a dopadlo do poľa vo vzdialenosti asi 200 metrov. Prvý a druhý náraz roztrhol lietadlo na niekoľko kusov, jeden z nich zasiahol 35-ročnú Bratislavčanku, ktorá zraneniam podľahla rovnako ako pilot. Pri tejto tragédii bolo zranených aj 15 ľudí.


20. júna 1999 -- zrútilo sa jednomotorové štvormiestne lietadlo pri lesnej ceste pod kopcom Veterný v pohorí Malá Fatra v katastri obce Kunerad v Žilinskom okrese. Stroj typu SOCATA TB 20 Trinidad francúzskej výroby s imatrikulačnými znakmi SP-TUS po náraze do lesného porastu na mieste zhorel. Haváriu prežili všetci štyria členovia posádky, dvaja Poliaci a dvaja Košičania.


24. apríla 2000 -- pri Trenčíne v oblasti zvanej Zlatovské vinohrady spáchal v motorovom vetroni L 13 SE samovraždu 20-ročný Boris K., mechanik z trenčianskeho Aeroklubu. Mladý muž lietadlo z Aeroklubu zobral svojvoľne. Podľa neoficiálnych zdrojov sa rozhodol ukončiť svoj život, pretože ho opustila priateľka.


8. mája 2000 -- pri Čiernom Balogu v Breznianskom okrese havarovalo športové lietadlo, v ktorého troskách zahynul pilot, 60-ročný Vojtech Š. z Liptovského Mikuláša. Malý športový model typu Zlín 142 sa zrútil do korún stromov nad miestnym športovým ihriskom a zapichol sa do zeme. Pilot v minulosti pracoval ako učiteľ vo Vojenskej akadémii v Liptovskom Mikuláši a dva roky na Ministerstve obrany SR.


3. júna 2000 -- havaroval na sliačskom letisku pri zrkadlovom vzostupe a následnom strmhlavom lete mjr. Luboš Novák, člen skupiny Biele Albatrosy na lietadle L-39Z Albatros. Pravdepodobne pre technickú poruchu nezvládol lietadlo a spadol kolmo na zem. Lietadlo sa potom dva razy od zeme odrazilo a vybuchlo. Pilot zahynul.


14. septembra 2000 -- v katastri obce Ožďany neďaleko Rimavskej Soboty sa zrútilo cvičné prúdové vojenské lietadlo Albatros L-39 z vojenskej základne Sliač. Pilot sa pred dopadom na zem katapultoval a neutrpel žiadne zranenia. Počas cvičného letu vo výške 500 až 1 000 metrov prestal pilotovi fungovať motor. Pokúsil sa motor opätovne naštartovať a keď sa mu to nepodarilo, nasmeroval lietadlo do neobývanej zóny a katapultoval sa. Lietadlo po dopade na zem vybuchlo, pričom zhoreli aj pohonné hmoty, preto ekologické škody boli minimálne.


4. augusta 2001 -- v Dunajskej Strede havaroval so závesným motorovým klzákom Mara, dovezeným z Českej republiky, 41-ročný Dunajskostredčan Tibor F. Silný nárazový vietor klzák vo výške asi 25 metrov nad zemou naklonil do pravého uhla a neovládateľný stroj dopadol na zem. Pilot bez leteckej licencie dve hodiny po havárií podľahol ťažkým zraneniam v nemocnici.


26. augusta 2001 -- na cestu pri Kľačne v okrese Prievidza sa zrútilo ultraľahké lietadlo typu JORA ON 986, ktoré patrilo ružomberskému aeroklubu. Nehodu neprežila dvojčlenná posádka 65-ročný František L. z Martina a 39-ročný Ondrej D. z Kysuckého Nového Mesta.


28. októbra 2001 -- na trase Košice - Bratislava havarovalo súkromné lietadlo Lancer medzi Ábelovou a Polichnom v okrese Lučenec. Pád lietadla neprežil 32-ročný pilot z Bratislavy a jeho 27-ročný spolucestujúci, občan Talianska.


10. mája 2002 -- pilot a dvaja cestujúci športového lietadla Cesna 172 LOT vzlietli z trenčianskeho letiska smerom na Prievidzu. V horách v okolí Prievidze lietadlo v zlom počasí zavadilo krídlom o strom a havarovalo. Pilot i pasažieri vyviazli s ľahkými zraneniami.


7. júla 2002 -- dvaja slovenskí občania zahynuli po páde malého ultraľahkého lietadla pri maďarskej Nagykanizsi. Príčinou leteckého nešťastia bola podľa odhadu odborníkov chyba pilota. Ultraľahké lietadlo typu Sova sa zrútilo iba pol minúty po štarte, prednou časťou sa zarylo do zeme a začalo horieť. Hasiči požiar uhasili, ale obaja Slováci zomreli v troskách.


29. októbra 2002 -- poldruha kilometra od obce Kalša v okrese Košice-okolie spadlo pri pristávaní lietadlo typu L-39 Albatros. Na jeho palube boli dve osoby, maďarskí štátni príslušníci, ktorí sa katapultovali. Inštruktor i pilot sú príslušníci maďarských vzdušných síl, ktorí boli na Slovensku na výcviku vo Vojenskej leteckej akadémii v Košiciach.


6. novembra 2002 -- havarovali dve vojenské lietadlá typu MiG-29 v katastri obce Spišské Tomášovce v okrese Spišská Nová Ves v povodí rieky Hnilec v Studenej doline. Nehoda si vyžiadala jednu obeť, pretože len jednému z pilotov sa podarilo katapultovať, druhý pri nehode zahynul.


1. marca 2003 -- krátko po štarte z bratislavského letiska vo Vajnoroch havaroval športový dvojplošník typu PITTS. Na palube lietadla boli dvaja slovenskí piloti-akrobati, obaja pri nehode zahynuli. Lietadlo sa zrútilo po 40 sekundách letu do neobývaného priestoru iba 50 metrov od objektu vajnorských kasární.


23. júna 2003 -- v Bratislave vo Vajnoroch pre poruchu motora havarovalo malé športové lietadlo značky Zlín Z-226 MS. V lietadle sa zranil 43-ročný pilot.


23. júna 2003 -- o život prišiel 38-ročný pilot Boris D. z Novej Dubnice, ktorého ultraľahké motorové lietadlo typu P-220 ULR Koala havarovalo na letisku v Nitre-Janíkovciach. Po vzlietnutí stroj prudko klesal a následne spadol. Pilot zahynul, keď ho z kabíny vyhodila odstredivá sila.


18. augusta 2003 -- Dvojčlenná posádka zahynula pri havárii ultraľahkého lietadla v katastri obce Zemplínske Hámre. Lietadlo zachytilo ľavou zadnou časťou stĺp vysokého napätia a rozlomilo sa. Zadná časť zostala visieť na stĺpe a kabína sa zrútila na zem. Pri nehode zahynul 56-ročný majiteľ lietadla z Košíc a 46-ročný muž z Vranova nad Topľou.


9. októbra 2003 -- Pri obci Pušovce havaroval o 12:30 vojenský vrtuľník typu Mi-17. Nehodu neprežili štyria ľudia. Všetci boli príslušníkmi Ozbrojených síl SR.


12. januára 2004 -- V Divíne v okrese Žilina havarovalo malé nemecké dopravné lietadlo, pri nehode zahynuli všetci traja pasažieri - pilot a dvaja cestujúci. Lietadlo malo pristáť na letisku v Dolnom Hričove o 11:35. Pilot pravdepodobne pre zlé počasie pristáť nemohol a rozhodol sa urobiť ešte jeden okruh nad letiskom. Pri druhom pokuse o pristátie sa lietadlo zrútilo.


24. septembra 2005 -- Dve ľudské obete si vyžiadal pád malého športového lietadla pri letisku v Boľkovciach v Lučenskom okrese. Stroj sa zrútil krátko po štarte o 17:30 zatiaľ z nezistených príčin. Obaja muži v lietadle - 42 a 57-ročný, boli na mieste mŕtvi.


25. septembra 2005 --Ľahké motorové lietadlo typu MORAN dnes o 13:00 havarovalo v Turskej doline pri Žiline. Agentúre SITA to potvrdila zástupkyňa žilinského policajného hovorcu Jana Balogová. Posádka lietadla, dvaja občania Maďarska, pád lietadla našťastie prežili. Mali dolámané nohy, no boli schopní komunikovať, uviedla Balogová, ktorá nemá bližšie informácie o ich momentálnom zdravotnom stave. Príčina pádu sa vyšetruje.


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  7. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  10. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 834
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 111
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 7 714
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 907
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 092
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 3 797
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 746
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 612
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 2 004
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 825

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S kontrolou listov sa môžete stretnúť aj v práci. Je to legálne?

Právo na listové tajomstvo sa vzťahuje aj na emaily či esemesky. Garantuje ho ústava i zákony

DOMOV

Danko chce obmedziť strany, súperov neodradil

Z SNS nepovedali, či pravidlo bude platiť aj pre registrované strany.

Neprehliadnite tiež

Kauza nástenka pokračuje na súde výpoveďami svedkov

Obžalovaná Zdenka Kudláčová sa necíti vinná.

Záujem o Slovenské národné múzeum rastie, najviac ľudí videlo Spišský hrad

Vlani sa SNM podieľalo na riešení 216 vedeckovýskumných úloh, spravovalo 59 expozícií a realizovalo 169 výstav.

S kontrolou listov sa môžete stretnúť aj v práci. Je to legálne?

Právo na listové tajomstvo sa vzťahuje aj na emaily či esemesky. Garantuje ho ústava i zákony

Bašternák podal sťažnosť proti obvineniu finančnej polície

Kontroverzného podnikateľa obvinili zo zločinu neodvedenia dane a poistného.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop