Topoľčany 22. marca (TASR) - Na dostavbu rozostavaných základných škôl (ZŠ) nemajú krajské a okresné úrady dosť prostriedkov. Podľa slov ministra školstva (MŠ) SR Milana Ftáčnika dostavať ich bude možné etapovitým spôsobom, alebo združenými prostriedkami. Na dokončení školských stavieb by sa mali podieľať aj obce, pretože v rámci reformy verejnej správy a decentralizácie právomocí by ZŠ mali prejsť do majetku obcí. Uviedol to šéf rezortu školstva počas dnešnej jednodňovej pracovnej cesty v Topoľčianskom okrese. Ako dodal, týka sa to aj stavby školy v Krušovciach v okrese Topoľčany, na dostavbu ktorej je potrebných ešte 80 miliónov korún.
Počas stretnutia s predstaviteľmi okresu Ftáčnik konštatoval, že vo financovaní školstva je aj v tomto roku napätá situácia. Podľa jeho vyjadrenia školstvo nebude mať dostatok prostriedkov na to, aby sa vyhlo dlhom. Nebude však možné v zmysle usmernenia Ministerstva financií (MF) SR platiť na školách iba za energie. Ich činnosť by sa zastavila, pretože škola potrebuje zabezpečiť okrem iných aj prevádzku, napríklad upratovanie, dodal Ftáčnik. Východisko z tejto situácie bude musieť spoločne hľadať MŠ SR s vládou SR a MF SR.
Prednosta Okresného úradu v Topoľčanoch Ľubomír Bošanský upozornil ministra, že v okrese budú v budúcich rokoch na základe demografického vývoja znižovať počty tried ZŠ. Kým v školskom roku 2001 - 2002 bude v okrese 392 tried s 8436 žiakmi o päť rokov to už bude len 325 tried s počtom žiakov približne 7000. Bude preto treba pristúpiť k nepopulárnemu znižovaniu počtu tried a tiež redukcii pedagogických i nepedagogických zamestnancov.
Minister Ftáčnik navštívil pracovisko praktického vyučovania Stredného odborného učilišťa a Dievčenskej odbornej školy v Topoľčanoch. Zúčastnil sa tiež na slávnostnom okresnom aktíve pri príležitosti Dňa učiteľov. Svoju pracovnú cestu ukončil v Ludaniciach. Na slávnosti ku Dňu učiteľov sa tam stretol s pedagógmi tamojšej základnej školy. Vyzdvihol, že vďaka tamojšiemu starostovi Pavlovi Gerhátovi, prácu učiteľov v obci každoročne takýmto spôsobom oceňujú.