BRATISLAVA 11. októbra (SITA) - Presun kompetencií bez zodpovedajúceho presunu peňazí stále trápi mestá a obce. "Každý rezort vníma iba svoje úlohy a ešte aj tie v súvislosti s obcami finančne podhodnocuje a nemá ucelený prehľad aj za ďalšie úseky ich zodpovednosti," skonštatoval na dnešnej tlačovej besede predseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Michal Sýkora.
Ako Sýkora informoval, združenie spracovalo v spolupráci s rezortom financií prehľad a analyzuje presunuté kompetencie, na ktoré nedostali sídla finančné prostriedky. Podľa neho ide o niekoľko desiatok právnych noriem, na základe ktorých sú a budú presunuté na obce ďalšie kompetencie. Ich dopad na rozpočty obcí je podľa výpočtu ZMOS približne 3,7 mld. Sk, pričom niektoré nie je možné podrobne kvantifikovať. "K spracovaniu tohto zoznamu nás viedlo aj to, že od začiatku tohto roka sa medzi viacerými orgánmi verejnej správy stalo zaklínadlom heslo fiškálna decentralizácia a s ním mylná predstava, že obce majú náhle obrovské množstvo voľných financií," podotkol.
Peniaze na výkon prenesených kompetencií jednotlivé ministerstvá z rezortu financií podľa Sýkoru dostávajú, problematické je však ich rozpisovanie na mestá a obce. "Nepresunú nám peniaze napríklad jednou dvanástinou ročne, ale niekedy nedostaneme prostriedky na výkon kompetencií, ktoré majú rezorty vo svojich rozpočtoch, ani v máji," poukázal. Takýmto spôsobom sa podľa neho správa väčšina ministerstiev. ZMOS chce preto pripraviť legislatívu, aby bol prenesený výkon štátnej správy od budúceho roka financovaný priebežne. Jednou z najlepšie fungujúcich prenesených kompetencií je podľa predsedu ZMOS príprava volieb a referenda. "Len čo sa blížia voľby alebo referendum, štát je operatívny, všetko finančne zabezpečí, vyškolí ľudí a nevznikajú žiadne problémy. Keby takto klapala každá kompetencia, ktorú robíme v mene štátu, fungovalo by to perfektne," poukázal.
ZMOS by pri prenesených kompetenciách privítal normovanie. "Máme záujem, aby ministerstvá vypracovali normy, aby sme vedeli naplniť my zdola vyhlášky, nariadenia a zákony," uviedol podpredseda ZMOS Jozef Turčányi. Dôvodom je podľa neho to, že rezorty často rozpočtujú opačným smerom - najprv sa v kapitole vyčlení objem peňazí a potom sa hľadajú kritériá na ich rozpísanie. "Toto my odmietame a zdôrazňujeme, že potreby musia ísť zdola," zdôraznil.