BRATISLAVA 16. októbra (SITA) - Tiesňová linka 112 na Slovensku prijme denne od päť do osem tisíc volaní. Ako agentúru SITA informoval komunikačný odbor ministerstva vnútra (MV), počet volaní cudzincov je zatiaľ zanedbateľný. Rezort však dbá na to, aby operátori zvládli komunikáciu v angličtine a aj iných jazykoch. "Napríklad na západnom Slovensku sú operátori schopní komunikovať v nemčine a maďarčine, na východnom Slovensku v ruštine a v severných oblastiach zasa v poľštine," uvádza sa v materiáli, ktoré agentúre SITA poskytlo MV.
Ministerstvo tak reaguje na pripomienky Európskej komisie (EK) k nedostatočnému fungovaniu čísla v niektorých krajinách. Podľa komisie niektoré krajiny nemajú dostatok pracovníkov, ktorí zvládnu požadovaný počet jazykov, v iných sa ešte nezaviedla technológia na geografické zisťovanie volajúcich z mobilných telefónov a v mnohých ľudia nevedia, že takáto služba existuje. Komisia preto vyzvala členov, aby investovali ďalšie prostriedky na vyriešenie jazykových a logistických problémov a lepšie informovali občanov o tejto službe.
Ako informovalo MV, technológia na geografické zisťovanie volaní sa priebežne nasadzuje. Na budúci rok by mala byť účinná novela zákona o elektronických komunikáciách. Poskytovatelia komunikačných služieb budú povinní bezplatne poskytovať ôsmim koordinačným strediskám identifikáciu a lokalizáciu telefónnej stanice.
Jednotné európske číslo tiesňového volania 112 funguje na Slovensku od 1. júla 2003. Voľba číslic 1-1-2 je jednoduchá i v namáhavých situáciách, napríklad v tme či v miestnosti plnej dymu. "Občania si na linku 112 už zvykli," konštatuje MV. V tomto roku rezort zaznamenal už vyše 3,2 milióna volaní, za minulý rok ich bolo vyše 4,4 milióna. Viac ako 95 percent volaní je však neoprávnených. Ministerstvo vnútra v tejto súvislosti upozorňuje, že za zneužívanie linky hrozí pokuta do 50 tisíc korún.