Trenčín 24. októbra (TASR) - Ministerstvo obrany si za 4,7 milióna korún bez DPH objednalo hračky a ďalšie reklamné predmety pre potreby profesionalizácie armády. Zákazku získala podnikateľka Jana Drengubiaková z Trenčína, keď výberová komisia ministerstva takmer všetkých ostatných uchádzačov vyradila z verejnej súťaže. Ponuky predložilo 15 záujemcov, 13 z nich vyradili. Podľa riaditeľa komunikačného odboru Maroša Keményho, ktorý bol predsedom výberovej komisie, vyradení nesplnili podmienky uverejnené v súťažných podkladoch a v oznámení o vyhlásení metódy verejného obstarávania. Napríklad nepredložili niektoré požadované doklady. "Neviem povedať, čo konkrétne ktorá spoločnosť nemala splnené," povedal Kemény. Mená firiem, ktoré v súťaži neuspeli, ministerstvo zverejniť nechce. Podľa Keményho nevedia, či to zákon umožňuje. Jediným kritériom vo verejnej súťaži bola najnižšia cena. Drengubiaková ponúkla predmety za cenu o 1479 korún nižšiu než druhý uchádzač, ktorý po vyradení ostatných firiem v súťaži zostal. "To mi neprináleží hodnotiť," reagoval Kemény na otázku, ako si vysvetľuje taký nízky rozdiel v cenových ponukách. Podľa neho každá firma predloží takú ponuku, akú si dokáže dohodnúť so svojimi dodávateľmi. Firma Jadra, ktorá v súťaži zvíťazila, sídli podľa výpisu zo živnostenského registra v milionárskej štvrti v Trenčíne. Na ulici Pod Brezinou sa však nenachádza firemná prevádzka, iba rodinný dom, v ktorom Drengubiaková býva. Podnikateľka o okolnostiach zákazky odmietla hovoriť. "Nepoviem vám nič," reagovala na otázky. Tvrdí, že zákazka je záležitosťou "medzi ministerstvom a medzi mnou". Na otázku, či sa pozná s ministrom obrany Jurajom Liškom, ktorý je tiež z Trenčína, najskôr odvetila: "Nie, neodpovedám na tú otázku." Neskôr poprela, že by sa poznali. Ministerstvo si objednalo 19 druhov predmetov, dovedna vyše 400 tisíc kusov. Medzi nimi napríklad antistresové loptičky (10 000), lietajúce taniere (15 000), jojo (25 000), puzzle (30 000), tetovačky (30 000), osviežovače vzduchu do auta (30 000), nafukovacie lopty (15 000) a aj 500 kilogramov cukríkov. Podľa Keményho sú to nosiče informácií, o ktoré majú mladí ľudia záujem. Na všetkých predmetoch je logo profesionálna armáda a odkazy na infolinku a webstránku. Podľa Keményho dostali predmety regrutačné strediská, ktoré ich budú používať pri svojich lokálnych akciách napríklad medzi študentmi. "Propagačné predmety sa štandardne používajú v procese regrutácie vo všetkých armádach založených na profesionálnej službe," dodal.