BRATISLAVA 27. októbra (SITA) - Slovenská rektorská konferencia (SRK) víta aktivitu ministerstva školstva vytvoriť komplexnú akreditáciu vysokých škôl. Zároveň má ku kritériám hodnotenia výskumnej a vývojovej úrovne vysokých škôl (VŠ) niekoľko pripomienok. Ako po mimoriadnom rokovaní konferencie povedal jej prezident Vladimír Báleš, SRK navrhuje, aby sa do kritérií pri hodnotení zahŕňali len tí akademickí pracovníci, ktorí pôsobia na univerzite dlhšie než päť rokov. Napríklad ak jeden profesor pracuje na univerzite 30 rokov a potom si ho "kúpi" iná vysoká škola, nebolo by férové, ak by sa jeho predchádzajúca výskumná činnosť na starej škole zohľadňovala novej škole, odôvodnil Báleš. Zároveň by sa tým sprehľadnilo pôsobenie pedagógov na viacerých školách. V tom sa SRK názorovo líši od Rady vysokých škôl (RVŠ), ktorá chce do hodnotenia zaradiť aj zamestnancov pracujúcich na univerzite kratšie ako tri roky. Trojročné pôsobenie v škole zatiaľ podmieňuje ministerstvo školstva.
SRK sa takisto domnieva, že by sa mali hodnotiť iba inštitúcie staršie ako šesť rokov. Podľa Báleša ak má byť škola rozvinutá do plnej sily, je šesť rokov primeraný čas na to, aby ukázala, ako to chce robiť a čo chce robiť. SRK vychádzala aj z toho, že magisterské štúdium trvá minimálne päť rokov a tak šesťročným pôsobením dokáže vysoká škola, že má určitý cyklus štúdia, personálne zázemia a získaných študentov pre svoj odbor. Ďalšou pripomienkou SRK je, aby sa komplexná akreditácia diala podľa sústavy študijných odborov a nie podľa fakúlt. SRK súhlasí s radou vysokých škôl, aby sa pri hodnotení brala do úvahy relatívna činnosť, napríklad publikačná, na jedného pracovníka školy. To by malo podľa RVŠ zabrániť hodnoteniu, ktoré automaticky zvýhodňuje veľké pracoviská pred malými. Báleš takisto požaduje, aby Akreditačná komisia informovala po zostavení pracovných komisií a akceptovala pripomienky Slovenskej rektorskej konferencie k metodikám postupu týchto komisií.
Niektoré pripomienky dnes odovzdala SRK ministrovi školstva Martinovi Froncovi, ostatné mu dodá. Rektori sa zhodli na tom, že výsledkom komplexnej akreditácie by nemalo byť zľavnenie z kritérií, ale minimálne ich udržanie na súčasnej úrovni.