Banská Bystrica 6. novembra (TASR) - Koordinačné stredisko Integrovaného záchranného systému (IZS) v Banskej Bystrici zaevidovalo za prvých desať mesiacov tohto roku takmer 712 tisíc hovorov. Vo viac ako 697 tisíc prípadoch, čo predstavuje 97,5 percenta zo všetkých hovorov, však volajúci zneužili a blokovali linku tiesňového volania 112.
"Naopak, oprávnené hovory dosiahli len 2,5 percenta zo všetkých volaní. Najviac, vyše 3 730, bolo adresovaných zdravotnej záchrannej službe. Polícii bolo určených 2 490, hasičom 1 041 a kontrolnému chemickému laboratóriu Civilnej ochrany dva oprávnené hovory. Ani jeden nebol určený pre Banskú záchrannú službu," uviedol pre TASR vedúci odboru krízového riadenia Krajského úradu v Banskej Bystrici Marián Vazan.
Od júla 2003, keď zriadili banskobystrické koordinačné stredisko IZS, do konca októbra 2005 prijali celkovo 1 880 449 hovorov. Z nich len 23 815 bolo oprávnených, čo predstavuje 2,5 percenta. Ostatných 1 856 634 hovorov, teda 97,5 percenta, bolo neoprávnených. V roku 2003 neoprávnené volania predstavovali 97,1 percenta, vlani to bolo 97,4 percenta a v tomto roku do konca októbra 97,5 percenta, dodal Vazan.
"Počet prijatých neoprávnených hovorov je alarmujúci a to aj napriek tomu, že za zneužitie a blokovanie linky tiesňového volania 112, môže krajský úrad uložiť v zmysle zákona o IZS pokutu až do výšky 50 tisíc korún," konštatoval Vazan. Prvé rozhodnutia o uložení pokuty za zneužívanie spomínanej linky už banskobystrický Krajský úrad vydal, prípady však ešte nie sú uzavreté. Úrad bude pokračovať v sankcionovaní neoprávnene volajúcich a to aj v priestupkovom konaní. Podklady pre takéto konanie, akými je aj identifikácia volajúceho, jeho meno a adresa, získava úrad legálnou cestou a to v zmysle zákona o elektronických komunikáciách od poskytovateľov mobilných a pevných telefónnych sietí, dodal.