Trnava 9. novembra (TASR) - Plán zimnej údržby ciest na území Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) nepočíta s údržbou ciest 1. triedy. TTSK prvýkrát pripravil operačný plán, do ktorého zahrnul iba cesty 2. a 3. triedy v celkovej dĺžke 1587 kilometrov.
"Príčina je jednoduchá po rozčlenení správy ciest na štátne a regionálne nikto nestanovuje priority zimnej údržby," uviedol predseda TTSK Peter Tomeček. Pre samosprávny kraj je preto podľa neho prioritou údržba ciest vo vlastníctve krajskej samosprávy. "Čakáme, aké stanovisko zaujme ministerstvo dopravy, ktoré operačný plán schvaľuje." Cesty 2. a 3. triedy prešli pod TTSK od 1. januára 2004. Vlani kraj cesty 1. triedy udržiaval, ročne vyjde zimná údržba ciest na celkových 28 miliónov korún.
Služby na cestách v Trnavskom kraji bude podľa hovorcu TTSK Ivana Krajčoviča zabezpečovať jedenásť stredísk Správy a údržby ciest TTSK. "Ide prevažne o staré stroje po zenite výkonnosti, ktorých oprava je veľmi drahá a neekonomická. Náklady na generálne opravy sú odhadnuté na 54,5 milióna korún, čo je polovica ročného rozpočtu Správy a údržby ciest TTSK," konštatoval Krajčovič na margo technického stavu vozidiel, ktoré má k dispozícii samosprávny kraj po delimitáciách od štátu. Ide o vozidlá Škoda 706 s dátumom výroby od roku 1977 do roku 1981, pričom päť vozidiel je určených na vyradenie, pretože sú neopraviteľné. Okrem týchto piatich vozidiel má stredisko Trnava na zimnú údržbu určených šesť strojov, Dunajská streda šesť strojov a Senica tiež šesť strojov.
Posilou Správy a údržby ciest TTSK malo byť päť nových posypových vozidiel, v cene 28 miliónov korún, ktorých nákup poslanci z vlastných zdrojov TTSK schválili v októbri. Pretože ale ide o sumu vyššiu ako 10 miliónov korún, musí byť zverejnená vo vestníku EÚ, takže tieto stroje využije Správa ciest TTSK až v budúcej zime. K zimnej údržbe je už pripravený aj posypový materiál. Ročne sa na posyp minie približne 5 000 ton soli a 20 000 ton inertného materiálu.