BRATISLAVA 14. novembra (SITA) - Pripomienky ministra financií Ivana Mikloša k novele zákona o štátnej službe, ktoré predložil na minulotýždňovom rokovaní vlády, chcú výrazne obmedziť právomoci Úradu pre štátnu službu (ÚPŠS). Na dnešnej tlačovej besede to uviedol predseda ÚPŠS Ľubomír Plai. Vláda sa mala 9. novembra zaoberať návrhom novely zákona o štátnej službe, ktorú predložil predseda ÚPŠS Ľ. Plai, no rokovanie o tomto bode napokon preložila na tento týždeň. Dôvodom boli pripomienky, ktoré predložil šéf rezortu financií Ivan Mikloš. Ak by sa pripomienky I. Mikloša zapracovali do zákona o štátnej službe, viedli by k spolitizovaniu štátnej služby a k narušeniu reformy štátnej služby, povedal Plai. Vláda sa podľa Plaia dohodla, že pozmeňovacie návrhy I. Mikloša do ďalšieho zasadnutia, ktoré bude túto stredu, spracuje a predloží ministerka práce Iveta Radičová. Takýto postup odporuje zákonu o organizácii činnosti vlády, podľa ktorého treba pripomienky vzniesť v medzirezortnom pripomienkovom konaní, upozornil Plai. Tým, že Ivan Mikloš predložil pripomienky až na rokovaní vlády, odňal možnosť ďalším ministerstvám a ostatným vyjadriť sa k nim, tvrdí. Na porušenie pravidiel pripomienkovania upozornil Ľubomír Plai predsedu vlády. Plai sa odmieta vyjadrovať k politickému pozadiu návrhu. Tvrdí, že reforma, ktorú ÚPŠS robí, vedie k tomu, aby úradníci v štátnej službe boli profesionálni, apolitickí a efektívni, nemenili sa každé štyri roky a mohli tak dosahovať dlhodobé ciele.
Pripomienky Ivana Mikloša podľa Plaia odnímajú ÚPŠS sedem kľúčových právomocí. Hlavnou je centrálne vykonávanie konkurzov na štátnozamestnanecké miesta. Ruší právo ÚPŠŠ riadiť konkurzy na voľné miesta v štátnej službe. Chce organizovanie konkurzov a určovanie ich pravidiel presunúť na jednotlivé ministerstvá. Štát ako zamestnávateľ by mal túto úlohu ponechať špeciálnemu úradu venovanému tejto problematike, ÚPŠS. Ak by boli pripomienky schválené, výberové konania na voľné miesta v štátnej správe by sa predražili, stali by sa neprehľadnými a zvýšila by sa možnosť manipulovať ich. Minister Mikloš tiež navrhuje zrušenie Registra štátnych zamestnancov, ktorý obsahuje údaje o štátnych zamestnancoch - ich osobné a služobné údaje, napríklad aj platové zaradenie či priznané zložky platu. Cez register, ktorý obsahuje údaje o viac ako 43 tisícoch štátnych zamestnancov sa zavádza do štátnej správy poriadok, to zrejme niekomu nevyhovuje, konštatoval Plai. Register je nevyhnutný napríklad na to, aby sa dalo určiť, koľko ľudí a kedy zo štátnej služby odíde do dôchodku a ako aj na základe toho pripravovať hromadné výberové konania. Argument, že register dostatočne nechráni osobné údaje zamestnancov podľa ÚPŠS neobstojí. Úrad údaje chráni viac, ako mu to stanovuje zákon o ochrane osobných údajov. Mikloš ďalej navrhol, aby na návrh ministra alebo iného predstaveného úradníka v politickej funkcii, napríklad štátneho tajomníka, vedúci služobného úradu ministerstva odvolal vedúcich úradníkov bez uvedenia dôvodu. V súčasnosti platný zákon to s výnimkou vedúceho služobného úradu umožňuje, ale dôvody odvolania sa musia uviesť. Jednotné vzdelávanie štátnych zamestnancov, ktoré zabezpečoval ÚPŠS sa tiež navrhuje zrušiť. Vzdelávanie by si mali organizovať samé ministerstvá. Ministerstvo financií chce zmeniť aj systém hodnotenia kvality štátnej služby. To je podľa Plaia zbytočné, lebo ÚPŠS používa manažment kvality, ktorý vypracovali experti Európskej únie a jeho zavádzanie podporuje aj Európska komisia. Miklošov návrh tiež hovorí o tom, že štátny zamestnanec by sa nemohol odvolať voči rozhodnutiu o výške svojho platu. Štátni zamestnanci by tiež stratili možnosť ochrany, pretože návrh hovorí o zrušení disciplinárneho konania. "Ponechané kompetencie sú vlastne len predohra k ďalšiemu kroku, k následnému zrušeniu ÚPŠS," dodal Plai. Úradu by ostali natoľko oklieštené kompetencie, že by znamenali pre ÚPŠS len formálne fungovanie.
Ak by návrh napriek pripomienkam ÚPŠS na nezákonný postup predloženia pripomienok k novele zákona o štátnej službe prešiel, je Plai pripravený zvážiť svoje zotrvanie vo funkcii predsedu ÚPŠS.
"Prvý pokus podobného druhu - návrat k politickým nomináciám sa uskutočnil ešte v máji," pripomenul Plai. Na rokovaní vlády vtedy vláda na podnet ministra financií poverila ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny vypracovaním návrhu novely zákona o štátnej službe. To, ako upozornil Plai, odporuje zákonným postupom, podľa ktorých sa ministerstvá starajú o právnu úpravu záležitostí, ktoré spadajú pod ich rezort. Zákon o štátnej službe pritom patrí do kompetencie ÚPŠS a nie ministerstva práce.