BRATISLAVA 22. novembra (SITA) - Spotrebiteľské organizácie by sa mali podľa Pavla Hraška zo Spotrebiteľského inštitútu integrovať. Ako uviedol dnes na tlačovej besede, na Slovensku je zaregistrovaných približne 40 spotrebiteľských organizácií, z toho 12 nefunguje a o pätnástich sa dá povedať, že sú fungujúce. "Spotrebiteľský inštitút bude presadzovať profesionalitu, vzájomnú komunikáciu a integráciu na základe dobrovoľnosti," uviedol Hraško. Za integráciu slovenských spotrebiteľských organizácií sa vyslovil aj člen Európskeho ekonomického výboru EÚ Heik Steffens. "Som presvedčený, že spojenie je v záujme ochrany spotrebiteľa," povedal.
Podľa Marty Černej z Fóra spotrebiteľa sa na Slovensku nezmenilo ponímanie spotrebiteľa ako akejsi škodnej. Na druhej strane priznáva, že ani spotrebitelia nie sú žiadni anjeli. Zdôraznila, že slovenskí spotrebitelia nie sú asertívni.
Pred vypuknutím problémov s mäsom nebola podľa Černej takmer rok žiadna sťažnosť spotrebiteľov na mäso. Podľa nej to znamená, že spotrebitelia sa naučili brániť. Rastie však počet sťažností na cestovné kancelárie, servisy rôznych typov a poskytovateľov rôznych služieb.
Financovanie spotrebiteľských organizácií zo strany štátu je podľa Černej skoro nulové. Upozornila, že zástupcovia organizácií z regiónov nemajú ani na cestovné do Bratislavy. Jediné peniaze, ktoré sa našli na cestovné, boli podľa nej peniaze na seminár EÚ. Ministerstvo hospodárstva podľa Černej síce vyčlenilo peniaze na spotrebiteľské granty, ale je k nim ťažký prístup. "Nepovažujem za správne, akým systémom sa granty prideľujú. Existuje byrokratické šikanovanie pri vyúčtovaní projektov," uviedla Černá.