Obyvatelia Považskej Bystrice žiadajú, aby vláda dohliadala na výstavbu diaľnice

Považská Bystrica 25. marca (TASR) - Občianske združenie Diaľnica a príroda z Považskej Bystrice zbiera podpisy pod petíciu, ktorou žiada, aby vláda ...

Považská Bystrica 25. marca (TASR) - Občianske združenie Diaľnica a príroda z Považskej Bystrice zbiera podpisy pod petíciu, ktorou žiada, aby vláda SR prevzala dohľad nad kauzou výstavby diaľnice D1 na úseku Sverepec - Vrtižer. Konateľ združenia Juraj Smatana tvrdí, že po šiestich rokoch diskusií o najvhodnejšom variante Považskobystričanom dochádza trpezlivosť a niektorí uvažujú aj o protestnom zablokovaní štátnej cesty I/61 na hlavnej križovatke v meste.

"Odmietame, aby bol variant ponad mesto odporučený ako najvhodnejší z hľadiska vplyvov na životné prostredie," uviedol dnes pre TASR J. Smatana. Tento variant bol ako najvhodnejší vyhodnotený v štúdii, ktorú dala vypracovať Slovenská správa ciest (SSC). Podľa Smatanu sa SSC k záveru dopracovala pomocou neférových postupov, keď nerešpektovala požiadavky ministerstva životného prostredia a manipulovala s odbornou dokumentáciou. Združenie i mesto Považská Bystrica považujú za najvhodnejší z hľadiska vplyvu na životné prostredie a kvalitu života obyvateľov mesta tunelový obchvat Považskej Bystrice.

"Neuspokojujeme sa s konštatovaním, že realizácia lepších variantov nie je v možnostiach nášho štátu. Samotný projekt diaľnic podľa nášho názoru utápa desiatky miliárd korún v dopravne nevyužívaných trasách - napríklad na Kysuciach. Petíciou žiadame vládu, aby zmenila Nový projekt budovania diaľnic tak, aby sa priroritne investovalo do úsekov, ktoré sú už teraz dopravne preťažené," uviedol Smatana a dodal, že cez Považskú Bystricu za 24 hodín prejde 14 000 vozidiel.

Mesto je ochotné súhlasiť aj s výstavbou diaľnice ponad Považskú Bystricu. Požaduje však od investora napríklad úhradu nákladov na zaobstaranie dopravného generelu a nového územného plánu mesta, prekládku cesty I/61 mimo centra, postavenie 500 bytových jednotiek, náhradu škody fyzickým a právnickým osobám, ktorých sa výstavba dotkne, a vybudovanie protihlukových opatrení. V prípade nesplnenia podmienok mesto s realizáciou tohto variantu zásadne nesúhlasí.

Podľa J. Smatanu existujúce zákony a vyhlášky neumožňujú v rámci diaľničného rozpočtu postaviť byty. Priamo asanovaní obyvatelia budú odškodnení len vyhláškovou cenou, čo je približne 3,50 Sk za meter štvorcový pozemku v centre mesta. Ako uviedol, prekládku cesty I/61 mimo centra mesta považuje SSC za opakujúcu sa irelevantnú požiadavku, ktorá je v rozpore so všeobecnými zásadami koncepcie rozvoja cestnej dopravy.

Správa o hodnotení vplyvov diaľnice na životné prostredie bola verejne prerokovaná s občanmi v Považskej Bystrici začiatkom marca. Zaoberá sa šiestimi variantmi a autori ako najvhodnejší vybrali variant ponad mesto, ktorý by mal stáť 6,855 miliardy korún. Naopak, mesto považuje z hľadiska dopadu na životné prostredie za najvhodnejší najdrahší tunelový variant trasy za 15,253 miliardy korún. Skutočnosť, že riešitelia prišli k inému záveru, prisudzujú zástupcovia mesta a združenia Diaľnica a príroda subjektívnemu posudzovaniu faktov s evidentným uprednostnením lacnejšieho variantu. Ako uviedol J. Smatana, SSC odmieta zverejniť technicko-ekonomické časti štúdie a doteraz preto nie je jasné, akými odhadmi dospeli k uvádzaným finančným rozdielom medzi variantmi.

V pondelok bude v rámci poslaneckého dňa KDH v Trenčianskom kraji predseda hnutia Pavol Hrušovský o diaľnici rokovať s prednostami Krajského úradu v Trenčíne a Okresného úradu v Považskej Bystrici.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 202
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 596
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 535
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 152
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 759
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 493
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 933
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 928
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 978
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 775

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.