Považská Bystrica 25. marca (TASR) - Občianske združenie Diaľnica a príroda z Považskej Bystrice zbiera podpisy pod petíciu, ktorou žiada, aby vláda SR prevzala dohľad nad kauzou výstavby diaľnice D1 na úseku Sverepec - Vrtižer. Konateľ združenia Juraj Smatana tvrdí, že po šiestich rokoch diskusií o najvhodnejšom variante Považskobystričanom dochádza trpezlivosť a niektorí uvažujú aj o protestnom zablokovaní štátnej cesty I/61 na hlavnej križovatke v meste.
"Odmietame, aby bol variant ponad mesto odporučený ako najvhodnejší z hľadiska vplyvov na životné prostredie," uviedol dnes pre TASR J. Smatana. Tento variant bol ako najvhodnejší vyhodnotený v štúdii, ktorú dala vypracovať Slovenská správa ciest (SSC). Podľa Smatanu sa SSC k záveru dopracovala pomocou neférových postupov, keď nerešpektovala požiadavky ministerstva životného prostredia a manipulovala s odbornou dokumentáciou. Združenie i mesto Považská Bystrica považujú za najvhodnejší z hľadiska vplyvu na životné prostredie a kvalitu života obyvateľov mesta tunelový obchvat Považskej Bystrice.
"Neuspokojujeme sa s konštatovaním, že realizácia lepších variantov nie je v možnostiach nášho štátu. Samotný projekt diaľnic podľa nášho názoru utápa desiatky miliárd korún v dopravne nevyužívaných trasách - napríklad na Kysuciach. Petíciou žiadame vládu, aby zmenila Nový projekt budovania diaľnic tak, aby sa priroritne investovalo do úsekov, ktoré sú už teraz dopravne preťažené," uviedol Smatana a dodal, že cez Považskú Bystricu za 24 hodín prejde 14 000 vozidiel.
Mesto je ochotné súhlasiť aj s výstavbou diaľnice ponad Považskú Bystricu. Požaduje však od investora napríklad úhradu nákladov na zaobstaranie dopravného generelu a nového územného plánu mesta, prekládku cesty I/61 mimo centra, postavenie 500 bytových jednotiek, náhradu škody fyzickým a právnickým osobám, ktorých sa výstavba dotkne, a vybudovanie protihlukových opatrení. V prípade nesplnenia podmienok mesto s realizáciou tohto variantu zásadne nesúhlasí.
Podľa J. Smatanu existujúce zákony a vyhlášky neumožňujú v rámci diaľničného rozpočtu postaviť byty. Priamo asanovaní obyvatelia budú odškodnení len vyhláškovou cenou, čo je približne 3,50 Sk za meter štvorcový pozemku v centre mesta. Ako uviedol, prekládku cesty I/61 mimo centra mesta považuje SSC za opakujúcu sa irelevantnú požiadavku, ktorá je v rozpore so všeobecnými zásadami koncepcie rozvoja cestnej dopravy.
Správa o hodnotení vplyvov diaľnice na životné prostredie bola verejne prerokovaná s občanmi v Považskej Bystrici začiatkom marca. Zaoberá sa šiestimi variantmi a autori ako najvhodnejší vybrali variant ponad mesto, ktorý by mal stáť 6,855 miliardy korún. Naopak, mesto považuje z hľadiska dopadu na životné prostredie za najvhodnejší najdrahší tunelový variant trasy za 15,253 miliardy korún. Skutočnosť, že riešitelia prišli k inému záveru, prisudzujú zástupcovia mesta a združenia Diaľnica a príroda subjektívnemu posudzovaniu faktov s evidentným uprednostnením lacnejšieho variantu. Ako uviedol J. Smatana, SSC odmieta zverejniť technicko-ekonomické časti štúdie a doteraz preto nie je jasné, akými odhadmi dospeli k uvádzaným finančným rozdielom medzi variantmi.
V pondelok bude v rámci poslaneckého dňa KDH v Trenčianskom kraji predseda hnutia Pavol Hrušovský o diaľnici rokovať s prednostami Krajského úradu v Trenčíne a Okresného úradu v Považskej Bystrici.