Bratislava 21. decembra (TASR) - Po takmer desaťročnom období vysokej politizácie elektronických médií na Slovensku sa situácia zlepšuje. Hoci prepojenie politickej scény na médiá nie je už také úzke, v niektorých médiách stále do istej miery pretrváva.
Také sú zistenia Open Society Institute (OSI) a MEMO 98, ktoré práve vydal v monitorovacej správe. Slovenská mediálna legislatíva neobsahuje žiadne ustanovenia, ktoré by zakazovali vzťahy medzi politikmi a médiami. "Potrebné sú ďalšie reformy, aby sa zabezpečila politická a ekonomická nezávislosť predovšetkým verejnoprávnych vysielateľov," uviedol dnes na prezentácii správy Ivan Godársky z MEMO 98. Súkromní vysielatelia by mali zlepšiť transparentnosť vlastníckych vzťahov, lokálne televízie potrebujú zvýšenú podporu, aby zostala zachovaná mediálna diverzita.
Autori správy konštatujú pozitívne reformy vo verejnoprávnej STV. Najmä v rokoch 1994 až 1998 totiž bola "hlásnou trúbou" vlády Vladimíra Mečiara. Napriek zmenám je však podľa Godárskeho relevantná diskusia o obsahu programu STV, ktorá sa podľa kritikov zmenila na komerčnú stanicu financovanú poplatkami. Mediálny sektor po roku 2000 pomohli stabilizovať nové zákony, najprv o vysielaní a retransmisii, potom o verejnoprávnych médiách - STV a SRo. Reformy by sa však mali prehlbovať najmä kvôli záruke nezávislosti od politických tlakov.
Podľa Godárskeho treba zmeniť systéme menovania členov Rady SRo a Rady STV tak, aby v nich mohli mať zastúpenie občianska spoločnosť a profesijní kandidáti. Dnes síce môžu navrhovať svojich kandidátov do rád, volí z nich však parlament, ktorý uprednostní nominantov jednotlivých strán. Stabilné financovanie verejnoprávnych médií by podľa Godárskeho mohlo zaručiť zvyšovanie koncesionárskych poplatkov o mieru inflácie.
TV Markíza podľa Godárskeho stráca svoju dominanciu z 90-tych rokov, keď bola dôveryhodnosť STV v úpadku. Konkurenčné prostredie sa posilnilo vznikom ďalších komerčných staníc - TV JOJ a TA3. Užitočným sa stalo pre zadávateľov reklamy i samotné médiá zavedenie peoplemetrov v roku 2004, ktoré prinieslo presnejší obraz mediálneho trhu. Aj keď sa kvalita televízneho programu zvýšila, podľa správy treba, aby sa novinári a vysielatelia viac snažili o rozvoj investigatívnej žurnalistiky a predchádzali bulvarizácii.
V Programe EÚ pre monitoring a obhajobu práv (EUMAP) sa OSI zamerala na 20 vybraných členských i kandidátskych krajín EÚ. Celá správa je zverejnená na www.eumap.org a www.memo98.sk. V 25 členských štátoch EÚ a vo zvyšných desiatich, ktoré sa do nej usilujú vstúpiť, pôsobí 4 000 televízii. Pre väčšinu ľudí sú hlavným zdrojom informácií a často formujú verejnú mienku.