BRATISLAVA 27. decembra (SITA) - Napriek problémom, ktoré novú maturitu sprevádzali, považuje minister školstva Martin Fronc reformu maturitnej skúšky a jej rozbeh za jedno z pozitív končiaceho sa roka 2005. "Najskôr s odretými ušami, no potom sme zmaturovali veľmi dobre," zhodnotil minister, podľa ktorého je táto reforma jednou z kľúčových pre regionálne školstvo. Rovnako pozitívne hodnotí Fronc aj "vybojovaný" rozpočet na budúci rok. Ten totiž zabezpečí školám ďalší rozvoj. Úspechom bolo podľa ministra aj zavedenie motivačných štipendií na vysokých školách.
Pri bilancovaní roka 2005 hodnotí Fronc pozitívne aj práce na reforme vzdelávania. Je pritom presvedčený, že v súvislosti s prípravou a presadením prijatia školského zákona viac urobiť nemohol. "Nedalo sa urobiť viac, pretože to bolo urobené politicky a viete dobre, ako sa to udialo. Celé to vychádzalo z pána Ruska. Dnes to už môžeme povedať aj veľmi otvorene," konštatoval Fronc, ktorý vysvetľuje, prečo reformný zákon regionálnemu školstvu stále chýba. V tejto súvislosti sa však netají, že jednou z priorít budúceho roka je dať kľúčovú normu reformy vzdelávania na verejnú diskusiu.
Minister odmieta kritiku, že reforma mešká. Prvoradé bolo podľa neho vyriešiť systém financovania regionálneho školstva, až potom obsahovú stránku. Zákon je podľa neho dôležitý, ale podstatnejšie je vytvoriť reformné prostredie. Aj preto podľa vlastných slov podporuje iniciatívu škôl, ktoré na inovatívne projekty môžu získavať prostriedky z Európskeho sociálneho fondu (ESF). Aj v tejto súvislosti nepripúšťa kritiku, že sa s podobnými projektmi mohlo začať skôr. "My sme ale reformu spustili skôr. Možno médiá o tom nevedeli, možno my sme o tom dostatočne neinformovali, ale projekty na reformu vzdelávania už bežia a je ich 16," konštatoval v tejto súvislosti Fronc.