SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Letecká záchranná zdravotná služba prišla o jeden z piatich vrtuľníkov Agusta

Poprad 3. januára (TASR) - Letecká záchranná zdravotná služba (LZZS) ATE prišla pri pondelkovej tragickej havárii, ktorá si neďaleko Janovej Lehoty v ...

Poprad 3. januára (TASR) - Letecká záchranná zdravotná služba (LZZS) ATE prišla pri pondelkovej tragickej havárii, ktorá si neďaleko Janovej Lehoty v okrese Žiar nad Hronom vyžiadal tri ľudské životy, o jeden z piatich vrtuľníkov typu Agusta A109K2.

Ide o ľahké dvojmotorové vrtuľníky, ktoré sú zaradené do najvyššej kategórie letových noriem Európskej únie. Letecká záchranná zdravotná služba mala päť takýchto strojov. Cena stroja s vybavením bola ohodnotená na 75 miliónov korún.

Pri Janovej Lehote havaroval vrtuľník banskobystrického strediska LZSZ ATE. Naposledy tento stroj pomáhal pri lavínovom nešťastí 31. decembra 2005 na Zverovke v Západných Tatrách, kde zahynulo sedem Čechov. Banskobystrická letecká záchranná služba vlani nalietala počas zásahov v teréne a prevozov pacientov z nemocnice do nemocnice viac ako 250 letových hodín a uskutočnila viac ako 250 zásahov, kde prevažovali medzinemocničné lety.

Skryť Vypnúť reklamu

Banská Bystrica a jej okolie nezostane bez vrtuľníka LZZS ATE, uviedol hovorca ATE Pavol Svetoň. Koncom minulého roka spoločnosť ATE Poprad kúpila od švajčiarskej záchrannej služby REGA vrtuľník Agusta A109K2 - OM ATD, ktorý bol určený pre novootvárané stredisko leteckej záchrannej služby v Nitre. S najväčšou pravdepodobnosťou bude nasadený do Banskej Bystrice a o prevádzkovaní nového strediska v Nitre budú predstavitelia ATE rokovať pravdepodobne v najbližších dňoch s ministerstvom zdravotníctva.

Prvé Agusty uviedli do prevádzky v roku 2003. Vrtuľníky dodala švajčiarska letecká záchranná služba REGA v Zürichu. Pre tento typ vrtuľníka sa firma ATE rozhodla preto, lebo spĺňa všetky predpoklady na náročnú prevádzku v členitom teréne Slovenska a sú veľmi vhodné do vysokohorského terénu. Vo svete sa tieto vrtuľníky používajú najmä na prepravu obchodných cestujúcich, v policajných zložkách a v leteckej záchrannej službe. Okrem štandardných prístrojov majú autopilota, digitálnu mapu, systém GPS (Global Positioning System), viackanálovú rádiostanicu, zabudovaný mobilný telefón a tiež prístroje umožňujúce pilotovi nočné videnie. Vrtuľníky sú zaradené do prvej výkonnostnej kategórie podľa noriem EÚ.

Skryť Vypnúť reklamu

Leteckú záchrannú službu začala prevádzkovať spoločnosť Air Transport Europe (ATE) v Poprade v apríli 1995, kedy otvorila prvé stredisko Krištof 3 na popradskom letisku. "O modernizáciu leteckej záchrany sa usilovala systematicky, osobitne však po vstupe Slovenska do Európskej únie (EÚ), keďže vrtuľníky musia spĺňať najnáročnejšie európske technické normy," uviedol hovorca ATE Pavol Svetoň.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Keď štúdium (za)baví
  3. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  4. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  5. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  6. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 25 390
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 146
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 870
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 432
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 618
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 488
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 082
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 831
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 733
  10. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 641
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Neprehliadnite tiež

Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Starosta Lamača Lukáš Baňacký, ktorý zastupuje ZMOS na Ústrednom krízovom štábe.
Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Polaček stráca podporu poslancov. Chce sa stretnúť s každým z nich

Odišiel už aj Saxa. Rusnák: Nie sme hlasovacie stroje. Špak nevylučuje nový klub.

Saxa (vľavo) odchádza z klubu Fungujúce Košice, Rusnák (vpravo) hovorí, že poslanci nie sú hlasovacie stroje na želanie.