Letecká záchranná zdravotná služba prišla o jeden z piatich vrtuľníkov Agusta

Poprad 3. januára (TASR) - Letecká záchranná zdravotná služba (LZZS) ATE prišla pri pondelkovej tragickej havárii, ktorá si neďaleko Janovej Lehoty v ...

Poprad 3. januára (TASR) - Letecká záchranná zdravotná služba (LZZS) ATE prišla pri pondelkovej tragickej havárii, ktorá si neďaleko Janovej Lehoty v okrese Žiar nad Hronom vyžiadal tri ľudské životy, o jeden z piatich vrtuľníkov typu Agusta A109K2.

Ide o ľahké dvojmotorové vrtuľníky, ktoré sú zaradené do najvyššej kategórie letových noriem Európskej únie. Letecká záchranná zdravotná služba mala päť takýchto strojov. Cena stroja s vybavením bola ohodnotená na 75 miliónov korún.

Pri Janovej Lehote havaroval vrtuľník banskobystrického strediska LZSZ ATE. Naposledy tento stroj pomáhal pri lavínovom nešťastí 31. decembra 2005 na Zverovke v Západných Tatrách, kde zahynulo sedem Čechov. Banskobystrická letecká záchranná služba vlani nalietala počas zásahov v teréne a prevozov pacientov z nemocnice do nemocnice viac ako 250 letových hodín a uskutočnila viac ako 250 zásahov, kde prevažovali medzinemocničné lety.

Banská Bystrica a jej okolie nezostane bez vrtuľníka LZZS ATE, uviedol hovorca ATE Pavol Svetoň. Koncom minulého roka spoločnosť ATE Poprad kúpila od švajčiarskej záchrannej služby REGA vrtuľník Agusta A109K2 - OM ATD, ktorý bol určený pre novootvárané stredisko leteckej záchrannej služby v Nitre. S najväčšou pravdepodobnosťou bude nasadený do Banskej Bystrice a o prevádzkovaní nového strediska v Nitre budú predstavitelia ATE rokovať pravdepodobne v najbližších dňoch s ministerstvom zdravotníctva.

Prvé Agusty uviedli do prevádzky v roku 2003. Vrtuľníky dodala švajčiarska letecká záchranná služba REGA v Zürichu. Pre tento typ vrtuľníka sa firma ATE rozhodla preto, lebo spĺňa všetky predpoklady na náročnú prevádzku v členitom teréne Slovenska a sú veľmi vhodné do vysokohorského terénu. Vo svete sa tieto vrtuľníky používajú najmä na prepravu obchodných cestujúcich, v policajných zložkách a v leteckej záchrannej službe. Okrem štandardných prístrojov majú autopilota, digitálnu mapu, systém GPS (Global Positioning System), viackanálovú rádiostanicu, zabudovaný mobilný telefón a tiež prístroje umožňujúce pilotovi nočné videnie. Vrtuľníky sú zaradené do prvej výkonnostnej kategórie podľa noriem EÚ.

Leteckú záchrannú službu začala prevádzkovať spoločnosť Air Transport Europe (ATE) v Poprade v apríli 1995, kedy otvorila prvé stredisko Krištof 3 na popradskom letisku. "O modernizáciu leteckej záchrany sa usilovala systematicky, osobitne však po vstupe Slovenska do Európskej únie (EÚ), keďže vrtuľníky musia spĺňať najnáročnejšie európske technické normy," uviedol hovorca ATE Pavol Svetoň.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 320
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 156
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 619
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 409
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 030
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 011
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 899
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 614
  10. Inteligencia vo všetkom 1 550

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Kaliňák sľubuje policajtom vyššie platy

Priemerný zárobok v polícii bol už pred januárovým zvýšením platov 1337 eur. Od júla má byť ešte vyšší.

Politik, ktorý chcel byť detektorom lži. Profil Igora Matoviča

Do politiky vstúpil Igor Matovič v roku 2010 na kandidátke SaS. V klube strany nevydržal ani rok. Lúčenia má v krvi, dokázal to neraz.

Kiska pôjde v pondelok do Bratislavy vlakom

Prezident nastúpi na IC v Poprade.

Armáda po krádeži zrátala všetok arzenál, zlodeja stále hľadá

Zbrane, ktoré zmizli, môžu skončiť v rukách teroristov, ale aj extrémistov. Vyvodzovať dôsledky podľa analytika zatiaľ nemožno.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop