SME

Predaj Carga sa posúva. S ním aj oddlženie ďalších

BRATISLAVA - Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia sa odkladá, podobne ako sa minulý rok predĺžil aj predaj letísk. Záujemcovia o 100 percent akcií nákladného železničného prepravcu teraz musia svoje záväzné ponuky ministerstvu dopravy ...

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia oddelením od pôvodnej Železničnej spoločnosti získala približne 800 lokomotív a 16-tisíc nákladných vozňov. FOTO - SITA

BRATISLAVA - Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia sa odkladá, podobne ako sa minulý rok predĺžil aj predaj letísk. Záujemcovia o 100 percent akcií nákladného železničného prepravcu teraz musia svoje záväzné ponuky ministerstvu dopravy predložiť ku koncu januára namiesto pôvodného termínu v polovici mesiaca.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na rozdiel od letísk však oneskorenie prichádza na ich žiadosť. Podľa hovorcu ministerstva Tomáša Šarlušku dvaja uchádzači o lukratívny železničný majetok požiadali riadiacu komisiu, aby termín odložila. Vianočná snehová kalamita ich mala totiž dostať do časovej tiesne pri príprave potrebných podkladov.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo chce rýchle peniaze

Rezort dopravy medzičasom pripravil kritériá, podľa ktorých sa bude rozhodovať zatiaľ ešte nevymenovaná privatizačná komisia. Minister Pavol Prokopovič nimi dal najavo, že dôležitá bude predovšetkým ponúknutá cena. Zaváži 85 percentami. O zvyšných pätnástich rozhodne odbornosť a skúsenosti investora.

Štát by mal predajom získať 15 až 20 miliárd korún, pričom peniaze by mali putovať na oddlženie ostatných štátnych železníc - osobného prepravcu Železničnej spoločnosti Slovensko i správcu infraštruktúry Železnice SR. Ich dlhy dohromady tvoria zhruba 15 miliárd korún.

Cargo ročne len na nutné investície potrebuje viac ako miliardu korún. Od nového investora štát očakáva, že do dlho podfinancovaného vozňového parku bude investovať viac, ako je schopný sám. Napríklad, investície do železničnej infraštruktúry v roku 2004 ledva presiahli percento HDP.

SkryťVypnúť reklamu

Čo nájde nový majiteľ?

Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo by mohla byť uzavretá už začiatkom apríla. Dovtedy by ešte spoločnosť mala doriešiť niektoré staré záväzky, ktoré jej zostali spred januára minulého roka, keď sa Cargo odčlenilo od pôvodnej Železničnej spoločnosti zastrešujúcej osobnú aj nákladnú dopravu.

Napríklad osobná doprava - Železničná spoločnosť Slovensko - si necháva svoje vozne opravovať a udržiavať práve od Carga. Cargo za tieto služby ročne inkasuje zhruba 1,4 miliardy korún. Hovorca oboch spoločností Miloš Čikovský sa niekoľkokrát vyjadril, že osobná doprava na tieto služby vypíše nový tender, pretože Cargo po rozdelení spoločnosti údržbový kontrakt "zdedilo" bez verejnej súťaže. Súkromný investor, ktorý Cargo získa, tak už nebude od štátnej osobnej dopravy za údržbu inkasovať peniaze automaticky.

SkryťVypnúť reklamu

Nový vlastník získa firmu, ktorá má reputáciu nezodpovedného hospodára s peniazmi daňových poplatníkov. Hoci zavedením procesného manažmentu, teda nového spôsobu riadenia, firma väčšinu starých problémov odstránila, systém ešte vyžaduje drobné úpravy. Ďalšími dôležitými úlohami nového vlastníka bude vypracovať investičný plán, či zlepšiť platobnú disciplínu spoločnosti tak, aby svoje záväzky platila načas a v plnej výške.

Plný predaj prezident odmietol

Podľa platných zákonov zatiaľ nemožno predať celých sto percent Carga. Ministerstvo dopravy preto poslancom predložilo novelu zákona o elektronických komunikáciách, v ktorej je zakotvené, že štát nesmie predať viac ako 49 percent akcií Carga. Prezident Ivan Gašparovič ju však parlamentu vrátil s tým, že sa s ňou nestotožňuje. Ministerstvo zatiaľ nevie posúdiť, či by mohlo ohroziť jeho privatizačný plán.

SkryťVypnúť reklamu

Predaj celých sto percent jedinej ziskovej železničnej dopravy však vyvolal polemiku už dávnejšie. Napríklad generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák je skôr presvedčený, že by si štát mal nejakú majetkovú účasť v Cargu ponechať, alebo si v tomto strategickom prepravcovi zabezpečiť vplyv aspoň zmluvne.

Kto chce kúpiť železničné Cargo

Cargo Central Europe (Penta, Railworld, MID Europe Partners) Nemecká Deutsche Bahn AG cez dcérsku firmu Railion Rakúska ÖBB cez dcérsku firmu Rail Cargo Austria Cargo Cooperation Consortium (maďarský MÁV, Slavia Capital) Poľská PKP Americká Genesee & Wyoming Zdroj: SME

Autor: Juraj Danielis

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 757
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 404
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 006
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 564
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 745
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 375
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 031
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 846
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Oplatia sa pravidelným cestujúcim.


SITA
Predseda SNS Andrej Danko.

Mal sa obrátiť na Ústavný súd a o výdavkoch na armádu aj diskutovať.


TASR 1
Bobry robia problémy aj na Spiši.

Treba ju spevniť a osadiť zvodidlá.


SITA
Pamätník na Námestí osloboditeľov v Košiciach.

Usmernenie ešte stále nedostali.


SITA 4

Sportnet

Slovenská cyklistka Viktória Chladoňová.

Slovenská cyklistka je v celkovej klasifikácii v TOP 10.


Futbalisti FC Spartak Trnava.

S už bývalými zverencami sa prišli rozlúčiť aj Michal Gašparík s asistentom Mariánom Hodulíkom.


TASR
Kapitán Portugalska Cristiano Ronaldo.

Táto kapitola sa skončila. Príbeh? Ten sa stále píše, uviedol v príspevku na sociálnej sieti.


TASR
MFK Snina - OFK Baník Lehota pod Vtáčnikom: ONLINE prenos z finále play-off o postup do druhej ligy.

Sledujte s nami ONLINE prenos z finále play-off o postup do druhej ligy: MFK Snina - OFK Baník Lehota pod Vtáčnikom.


SkryťZatvoriť reklamu