Archívna fotografia AN-24, clubkawasaki.com |
BRATISLAVA 19. januára (SITA) - Lietadlá typu Antonov AN-24 začali lietať koncom 50. rokov v Sovietskom zväze. Prototyp An-24 vzlietol 20. decembra 1959. Spočiatku malo lietadlo problémy z pozdĺžnou stabilitou, ktoré sa podarilo vyriešiť úpravami zvislej chvostovej plochy, sklonením koncov krídiel nadol a pomocnou plochou po chvostom lietadla.
Prevádzku na leteckých linkách začali tieto lietadlá 31. októbra 1962 na pravidelnej linke Kijev-Cherson. Na základe skúseností z prevádzky už v septembri 1963 sa začala sériová výroba silnejšej modifikácie An-24V, ktorá bola osadená motormi Ivčenko AI-24A, ktoré mali možnosť vstrekovať počas kritických fáz letu vodu do spaľovacieho priestoru a tak krátkodobo zvýšiť výkon. V roku 1967 sa začala vyrábať druhá séria An-24V II, ktorá už mala kapacitu 50 cestujúcich a možnosť pružne upraviť interiér kabíny pre cestujúcich aj pre prepravu nákladu. Na túto sériu plynulo nadviazala verzia An-24RV, ktorá bola po prvý krát predvedená na aerosalóne v Paríži v septembri 1967. V zadnej časti pravej motorovej gondoly má inštalovaný pomocný prúdový motor Tumanskij RU-19-300 s ťahom 8,82 kN, ktorý umožňuje samostatné spustenie motorov a jeho prídavný ťah zlepšuje vlastnosti lietadla najmä počas vzletu.
Sériová výroba prebiehala okrem základného závodu v Kyjeve aj v novom závode v Ulan-Ude. Celkovo bolo vyrobených viac ako 1100 civilných a vojenských modifikácií An-24.
Lietadlo sa v priebehu dvoch rokov rozšírilo ma všetky linky Aeroflotu, vrátane tých najnamáhavejších na Sibíri. V čase svojej najväčšej prevádzky vykonával až 40 percent civilnej prepravy Aeroflotu. Okrem Aeroflotu lietadlá slúžili v množstve iných leteckých spoločností "socialistického tábora" a v rozvojových krajinách, napríklad Cubana, Lao Aviation, Air Mali, Iraqi Airways, Air Guinée a pod. Celkovo sa exportoval až do 23 krajín. Na svoje konto si sovietski piloti pripísali na tomto lietadle sedem svetových rekordov. Výroba bola ukončená v roku 1978.
Vojenská verzia slúžila v letectve Československa. Po rozdelení letectvo ASR dostalo dva kusy An-24RV, ktoré boli pridelené k 32. dopravnému krídlu a 1. letke na základňu Piešťany. V kóde NATO malo lietadlo označenie "Coke". Do dnešného dňa mala slovenská armáda podľa dostupných informácii dve lietadlá typu An-24.
Spracované podľa www.lietadla.com.