Posádka lietadla patrila k najskúsenejším, piloti nehlásili problémy

Budapešť 20. januára (TASR) - Slovenské vojenské lietadlo AN-24, ktoré sa zrútilo vo štvrtok večer pri slovensko-maďarských hraniciach krátko pred pristátím ...

Bratislava 20. januára (TASR) - Vojenské lietadlo AN-24, ktoré vo štvrtok o 19.38 h havarovalo v Maďarsku, letelo podľa veliteľa Vzdušných síl SR Juraja Baránka po určenej trase, začalo však klesať skôr.

Príčinou nehody mohlo byť podľa neho zlyhanie techniky, ľudského faktora, vplyv počasia, alebo akákoľvek kombinácia týchto možností. Až do zistenia objektívnych údajov považuje Baránek za predčasné určovať príčiny nehody.

Ministrovi obrany Jurajovi Liškovi nie sú známe žiadne skutočnosti, ktoré by slovenským ozbrojeným silám bránili prevádzkovať lietadlá typu Antonov. "Som presvedčený, že nielen ja, ale žiaden zodpovedný funkcionár ozbrojených síl by neposlal do vzduchu žiadnu leteckú techniku, keby si myslel, že je čo najmenší dôvod predpokladať, že by mohlo dôjsť ku jej zlyhaniu. To vylučujem," vyhlásil.

Posádka lietadla patrila podľa Baránka k najskúsenejším a vzdušné sily budú jej stratu niesť veľmi ťažko. Piloti nehlásili kontrolnej veži pred pádom žiadne problémy so strojom. Podľa výpovede posádky druhého lietadla, ktoré nasledovalo prvý AN-24 asi po pätnástich minútach, bola jasná viditeľnosť a dohľad asi na 30 kilometrov. Na kopcoch boli sčasti nízke mraky.

Všetky prostriedky objektívnej dokumentácie sú uchované, zapečatené, pripravené na analýzu a rozbor komisie. "Rádiokorešpondencia vedená medzi pilotom a vežou je momentálne tiež pre nás nedostupná," uviedol Baránek. Lietadlo bolo podľa neho vybavené systémom, ktorý umožňuje zabezpečiť identifikáciu a miesto havárie. Medzičasom už našli aj čiernu skrinku.

Po upozornení, že centrum riadenia operácií v Košiciach stratilo spojenie s lietadlom, posádka druhého stroja AN-26 ho začala vyhľadávať. "Videli sme v lese dosť veľký oheň, ohlásili sme to košickému letisku. Bolo nám potvrdené, že práve v tom mieste, kde sme sa nachádzali my, ale trošku bokom, ho stratili z obrazovky lokátora," povedal kapitán lietadla Jozef Solmoši.

Vrtuľník za havarovaným strojom vyštartoval z letiska Sliač, keďže tam v tomto čase mala službu Letecká pátracia záchranná služba.

V súčasnosti predstavitelia armády informujú rodiny tých ľudí, ktorí boli na palube lietadla.

Minister aj veliteľ vyjadrili ľútosť nad tragédiou a vyslovili úprimnú sústrasť všetkým blízkym zosnulých vojakov. Nariadil tiež zákaz akýchkoľvek spoločenských akcií v rezorte, keďže by to bolo podľa neho nevhodné. Na ministerstve sprístupnili kondolenčnú miestnosť, ktorá bude otvorená dnes do 18. hodiny, cez víkend od 8. do 15. hodiny a cez týždeň od 8. do 17. hodiny. Do kondolenčnej knihy sa podpísal už aj minister.

Zriadená je tiež infolinka pre rodinných príslušníkov na číslach 0960 315 720 a 0960 315 718.

Slovenské vzdušné sily disponovali podľa Baránka dvoma lietadlami typu AN-24 a dvoma typu AN-26. Škodu na havarovanom stroji odhadli predbežne na 110 miliónov korún. Havarované lietadlo bolo vyrobené v roku 1969 a prešlo piatimi generálnymi opravami. Z 5000 hodín malo odlietaných iba 508 a lietať mohlo do 27. mája 2006. Lietadlo AN-26 má rok výroby 1972 a životnosť malo do roku 2006, do ďalšej generálky. Sú to podobné typy, AN-24 je salónna verzia pre prevoz cestujúcich a verzia AN-26 je výsadková, má inak prispôsobené sedačky a iný vstup do trupu.

Diskusia o budúcnosti leteckej techniky podľa Lišku prebieha stále a plánuje o tom diskutovať ďalej, nielen na základe udalosti, ktorá sa stala. "Najskôr si chceme počkať na výsledky vyšetrovacej komisie," uviedol. Prvú informáciu o nešťastí mal Liška od predsedu výboru pre obranu a bezpečnosť Roberta Kaliňáka, ktorú mu zavolal, že počul takýto správu. Asi minútu alebo dve na to dostal správu od operačného dôstojníka.

Záchranári už našli všetkých 42 tiel obetí havárie slovenského vojenského lietadla AN-24, ktoré sa zrútilo vo štvrtok v Maďarsku. Haváriu prežil teda iba jeden človek.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 509
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 111
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 020
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 628
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 562
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 758
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 463
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 730
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 383
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 183

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOLNÝ ZEMPLÍN KORZÁR

Smer na východe už oslavuje MDŽ. Zabáva vtipmi o svokrách

Nikto nespomínal ističe, ceny elektriny, ani dôchodky.

ŠPORT

Českému brankárovi zapadol jazyk, život mu zachraňoval útočník súpera

Otras mozgu, zlomený a narazený zub, rozťatá pera.

Neprehliadnite tiež

Kauzu lykožrút uzavreli, trestné stíhanie exministrov životného prostredia zastavili

Prokurátor zastavil trestné stíhanie, pretože skutok nebol trestným činom.

Počet nezaradených poslancov stúpne, v pléne ich bude sedieť dvanásť

Prví nezaradení poslanci v tomto volebnom období prišli už krátko po voľbách.

Ústavný súd vlani priznal pre prieťahy odškodné viac ako 700 000 eur

Ústavný súd v minulom roku konštatoval v 263 prípadoch porušenie práva na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov.

Sulík odmieta stretnutie, tvrdí Hlina. Dohoda o spolupráci v župných voľbách je ohrozená

SaS má podľa Richarda Sulíka záujem, aby KDH bolo v koalícii pre župné voľby a je pripravená urobiť seriózne dohody.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop