Posádka lietadla patrila k najskúsenejším, piloti nehlásili problémy

Budapešť 20. januára (TASR) - Slovenské vojenské lietadlo AN-24, ktoré sa zrútilo vo štvrtok večer pri slovensko-maďarských hraniciach krátko pred pristátím ...

Bratislava 20. januára (TASR) - Vojenské lietadlo AN-24, ktoré vo štvrtok o 19.38 h havarovalo v Maďarsku, letelo podľa veliteľa Vzdušných síl SR Juraja Baránka po určenej trase, začalo však klesať skôr.

Príčinou nehody mohlo byť podľa neho zlyhanie techniky, ľudského faktora, vplyv počasia, alebo akákoľvek kombinácia týchto možností. Až do zistenia objektívnych údajov považuje Baránek za predčasné určovať príčiny nehody.

Ministrovi obrany Jurajovi Liškovi nie sú známe žiadne skutočnosti, ktoré by slovenským ozbrojeným silám bránili prevádzkovať lietadlá typu Antonov. "Som presvedčený, že nielen ja, ale žiaden zodpovedný funkcionár ozbrojených síl by neposlal do vzduchu žiadnu leteckú techniku, keby si myslel, že je čo najmenší dôvod predpokladať, že by mohlo dôjsť ku jej zlyhaniu. To vylučujem," vyhlásil.

Posádka lietadla patrila podľa Baránka k najskúsenejším a vzdušné sily budú jej stratu niesť veľmi ťažko. Piloti nehlásili kontrolnej veži pred pádom žiadne problémy so strojom. Podľa výpovede posádky druhého lietadla, ktoré nasledovalo prvý AN-24 asi po pätnástich minútach, bola jasná viditeľnosť a dohľad asi na 30 kilometrov. Na kopcoch boli sčasti nízke mraky.

Všetky prostriedky objektívnej dokumentácie sú uchované, zapečatené, pripravené na analýzu a rozbor komisie. "Rádiokorešpondencia vedená medzi pilotom a vežou je momentálne tiež pre nás nedostupná," uviedol Baránek. Lietadlo bolo podľa neho vybavené systémom, ktorý umožňuje zabezpečiť identifikáciu a miesto havárie. Medzičasom už našli aj čiernu skrinku.

Po upozornení, že centrum riadenia operácií v Košiciach stratilo spojenie s lietadlom, posádka druhého stroja AN-26 ho začala vyhľadávať. "Videli sme v lese dosť veľký oheň, ohlásili sme to košickému letisku. Bolo nám potvrdené, že práve v tom mieste, kde sme sa nachádzali my, ale trošku bokom, ho stratili z obrazovky lokátora," povedal kapitán lietadla Jozef Solmoši.

Vrtuľník za havarovaným strojom vyštartoval z letiska Sliač, keďže tam v tomto čase mala službu Letecká pátracia záchranná služba.

V súčasnosti predstavitelia armády informujú rodiny tých ľudí, ktorí boli na palube lietadla.

Minister aj veliteľ vyjadrili ľútosť nad tragédiou a vyslovili úprimnú sústrasť všetkým blízkym zosnulých vojakov. Nariadil tiež zákaz akýchkoľvek spoločenských akcií v rezorte, keďže by to bolo podľa neho nevhodné. Na ministerstve sprístupnili kondolenčnú miestnosť, ktorá bude otvorená dnes do 18. hodiny, cez víkend od 8. do 15. hodiny a cez týždeň od 8. do 17. hodiny. Do kondolenčnej knihy sa podpísal už aj minister.

Zriadená je tiež infolinka pre rodinných príslušníkov na číslach 0960 315 720 a 0960 315 718.

Slovenské vzdušné sily disponovali podľa Baránka dvoma lietadlami typu AN-24 a dvoma typu AN-26. Škodu na havarovanom stroji odhadli predbežne na 110 miliónov korún. Havarované lietadlo bolo vyrobené v roku 1969 a prešlo piatimi generálnymi opravami. Z 5000 hodín malo odlietaných iba 508 a lietať mohlo do 27. mája 2006. Lietadlo AN-26 má rok výroby 1972 a životnosť malo do roku 2006, do ďalšej generálky. Sú to podobné typy, AN-24 je salónna verzia pre prevoz cestujúcich a verzia AN-26 je výsadková, má inak prispôsobené sedačky a iný vstup do trupu.

Diskusia o budúcnosti leteckej techniky podľa Lišku prebieha stále a plánuje o tom diskutovať ďalej, nielen na základe udalosti, ktorá sa stala. "Najskôr si chceme počkať na výsledky vyšetrovacej komisie," uviedol. Prvú informáciu o nešťastí mal Liška od predsedu výboru pre obranu a bezpečnosť Roberta Kaliňáka, ktorú mu zavolal, že počul takýto správu. Asi minútu alebo dve na to dostal správu od operačného dôstojníka.

Záchranári už našli všetkých 42 tiel obetí havárie slovenského vojenského lietadla AN-24, ktoré sa zrútilo vo štvrtok v Maďarsku. Haváriu prežil teda iba jeden človek.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 047
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 952
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 700
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 326
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 243
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 123
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 689
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 625
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 519
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 216

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Domov

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

Domov

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

Domov

Na severe a východe Slovenska môže miestami intenzívne pršať

Meteorológovia vydali hydrologickú výstrahu 3. stupňa pre okres Tvrdošín.

Domov

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre. Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú

V Banskobystrickom kraji kandidáti zisťujú preferencie pravidelne, v Nitre je zatiaľ ticho.