Pri rozdelení ČSFR pripadli Česku štyri a Slovensku dva stroje An-24

Praha 20. januára (TASR) Sovietske lietadlá Antonov typu An-24 pre 40 až 55 cestujúcich sa začali vyrábať v roku 1959 na území dnešnej Ukrajiny. Výroba ...

Praha 20. januára (TASR) Sovietske lietadlá Antonov typu An-24 pre 40 až 55 cestujúcich sa začali vyrábať v roku 1959 na území dnešnej Ukrajiny. Výroba bola ukončená v roku 1978. Šesť strojov tohto typu získala na prelome 60. a 70 rokov aj československá armáda. Pri zániku ČSFR si nástupnícke štáty tieto stroje rozdelili v pomere 2:1.

Ako pre TASR vysvetlil Jan Pejšek z tlačovej služby Ministerstva obrany ČR, životnosť lietadiel An-24, za podmienky pravidelných generálnych opráv a kvalitnej údržby, je až 45 rokov. Z vyrobených asi 1100 kusov dodnes lieta ešte približne 800 lietadiel.

An-24 boli z Dopravného letectva Armády ČR, tzv. vládnej letky, vyradené v rokoch 2000-2005 z dôvodu ukončenia technickej životnosti.

Tie lietadlá An-24 boli získané na prelome 60. a 70. rokov. Celkovo ich bolo šesť a po rozdelení federácie z tých šiestich dva prešli do rúk slovenskej armády, štyri zostali v ČR. Z tých štyroch bolo následne jedno lietadlo vymenené za väčšie lietadlo An-26. Takže nám zostali tri An-24. Jedno lietadlo bolo vyradené z prevádzky už na prelome storočia, druhé v roku 2004 a to posledné tretie bolo slávnostne vyradené 26. októbra 2005, opísal osud dvadsaťštvoriek Jan Pejšek.

Posledný stroj An-24 vyradený v roku 2005 mal za sebou asi 8800 letových hodín a až 11.000 pristátí.

Armáda ČR lietadlo sovietskej výroby An-24 síce vyradila, ale vládna letka, ktorá zaisťuje prepravu ústavných činiteľov, vojakov aj humanitárne misie, disponuje ešte celou škálou desiatky rokov starých lietadiel a helikoptér sovietskej výroby. Letka má okrem iného dve lietadlá TU-154, dve menšie lietadlá Jak-40, päť lietadiel typu An-26, tri helikoptéry Mi-8 a jednu Mi-17. Okrem toho tvorí letku aj menšie prúdové lietadlo kanadskej výroby Challenger, osem československých L-410 a dve poľské helikoptéry W-3A Sokol.

Leteckému parku českej vládnej letky sa vážne problémy nevyhýbajú a v ostatných dvoch rokoch opakovane došlo k núdzovým pristátiam. Najčastejšie sa do ťažkostí dostáva minister zahraničných vecí Cyril Svoboda, pričom, paradoxne, nielen vinou starej sovietskej techniky.

Vlani Tupolev TU-154 so šéfom českej diplomacie a členmi jeho sprievodu núdzovo pristál v západoafrickej Mauretánii po tom, ako mu za letu vypovedalo službu jedno z troch hydraulických čerpadiel. Neskôr sa ukázalo, že piloti so sebou vozia pre istotu aj veľa náhradných dielov. Čerpadlo preto sami vymenili za nové, ale na špeciálny hydraulický olej z ČR čakali ešte dva dni.

Problémy sa vlani v apríli nevyhli ani českému špeciálu, ktorý viezol prezidenta Václava Klausa a Cyrila Svobodu z Prahy do Ríma. Trinásť rokov starý stroj Challenger kanadskej výroby musel núdzovo pristáť v Mníchove po tom, ako mu nad Alpami na niekoľkých miestach prasklo čelné sklo. Podobnú poruchu mal tento stroj za letu aj v novembri 2004.

Česká vláda vlani na návrh bezpečnostnej rady štátu rozhodla o zásadnej modernizácii leteckej techniky tzv. vládnej letky. Dôvodom je nielen vysoká opotrebovanosť strojov, ale aj ich nehospodárnosť a chýbajúci servis vo svete. Výmena leteckej techniky za 135 miliónov USD sa má uskutočniť v rokoch 2005-2009.

Ešte v tomto štvrťroku sa očakáva podpis kontraktu na dodávku dvoch lietadiel typu Airbus. Prvé by malo Česko dostať tento rok, druhé do roku 2007. Armáda ČR by mala získať aj dve turbovrtuľové stroje veľkosti lietadla Hercules, ale výberové konanie sa zatiaľ ešte nezačalo. V rokoch 2008-2009 by česká armáda chcela získať dve nové helikoptéry typu Sikorski alebo Eurocopter.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 058
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 274
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 558
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 884
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 741
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 217
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 478
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 041
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 168

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Raper Kali: Silným motívom je smrť Róberta Remiáša

Raper Kali, vlastným menom Koloman Magyary (34), napísal titulnú pesničku k filmu Únos. Tvrdí, že ho obdobie 90. rokov láka.

Kaliňák sa potichu zmieril so sporným stavbárom z Gorily

Rezort vnútra viedol sériu súdnych sporov so stavebnou firmou Euro-Building, ktorá figuruje vo viacerých kauzách. Potichu uzavreli zmier.

Prioritou v rómskej otázke je vzdelávanie, zhodli sa účastníci relácie

Vláda predstavila akčné plány na integráciu rómskej menšiny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop