Pri rozdelení ČSFR pripadli Česku štyri a Slovensku dva stroje An-24

Praha 20. januára (TASR) Sovietske lietadlá Antonov typu An-24 pre 40 až 55 cestujúcich sa začali vyrábať v roku 1959 na území dnešnej Ukrajiny. Výroba ...

Praha 20. januára (TASR) Sovietske lietadlá Antonov typu An-24 pre 40 až 55 cestujúcich sa začali vyrábať v roku 1959 na území dnešnej Ukrajiny. Výroba bola ukončená v roku 1978. Šesť strojov tohto typu získala na prelome 60. a 70 rokov aj československá armáda. Pri zániku ČSFR si nástupnícke štáty tieto stroje rozdelili v pomere 2:1.

Ako pre TASR vysvetlil Jan Pejšek z tlačovej služby Ministerstva obrany ČR, životnosť lietadiel An-24, za podmienky pravidelných generálnych opráv a kvalitnej údržby, je až 45 rokov. Z vyrobených asi 1100 kusov dodnes lieta ešte približne 800 lietadiel.

An-24 boli z Dopravného letectva Armády ČR, tzv. vládnej letky, vyradené v rokoch 2000-2005 z dôvodu ukončenia technickej životnosti.

Tie lietadlá An-24 boli získané na prelome 60. a 70. rokov. Celkovo ich bolo šesť a po rozdelení federácie z tých šiestich dva prešli do rúk slovenskej armády, štyri zostali v ČR. Z tých štyroch bolo následne jedno lietadlo vymenené za väčšie lietadlo An-26. Takže nám zostali tri An-24. Jedno lietadlo bolo vyradené z prevádzky už na prelome storočia, druhé v roku 2004 a to posledné tretie bolo slávnostne vyradené 26. októbra 2005, opísal osud dvadsaťštvoriek Jan Pejšek.

Posledný stroj An-24 vyradený v roku 2005 mal za sebou asi 8800 letových hodín a až 11.000 pristátí.

Armáda ČR lietadlo sovietskej výroby An-24 síce vyradila, ale vládna letka, ktorá zaisťuje prepravu ústavných činiteľov, vojakov aj humanitárne misie, disponuje ešte celou škálou desiatky rokov starých lietadiel a helikoptér sovietskej výroby. Letka má okrem iného dve lietadlá TU-154, dve menšie lietadlá Jak-40, päť lietadiel typu An-26, tri helikoptéry Mi-8 a jednu Mi-17. Okrem toho tvorí letku aj menšie prúdové lietadlo kanadskej výroby Challenger, osem československých L-410 a dve poľské helikoptéry W-3A Sokol.

Leteckému parku českej vládnej letky sa vážne problémy nevyhýbajú a v ostatných dvoch rokoch opakovane došlo k núdzovým pristátiam. Najčastejšie sa do ťažkostí dostáva minister zahraničných vecí Cyril Svoboda, pričom, paradoxne, nielen vinou starej sovietskej techniky.

Vlani Tupolev TU-154 so šéfom českej diplomacie a členmi jeho sprievodu núdzovo pristál v západoafrickej Mauretánii po tom, ako mu za letu vypovedalo službu jedno z troch hydraulických čerpadiel. Neskôr sa ukázalo, že piloti so sebou vozia pre istotu aj veľa náhradných dielov. Čerpadlo preto sami vymenili za nové, ale na špeciálny hydraulický olej z ČR čakali ešte dva dni.

Problémy sa vlani v apríli nevyhli ani českému špeciálu, ktorý viezol prezidenta Václava Klausa a Cyrila Svobodu z Prahy do Ríma. Trinásť rokov starý stroj Challenger kanadskej výroby musel núdzovo pristáť v Mníchove po tom, ako mu nad Alpami na niekoľkých miestach prasklo čelné sklo. Podobnú poruchu mal tento stroj za letu aj v novembri 2004.

Česká vláda vlani na návrh bezpečnostnej rady štátu rozhodla o zásadnej modernizácii leteckej techniky tzv. vládnej letky. Dôvodom je nielen vysoká opotrebovanosť strojov, ale aj ich nehospodárnosť a chýbajúci servis vo svete. Výmena leteckej techniky za 135 miliónov USD sa má uskutočniť v rokoch 2005-2009.

Ešte v tomto štvrťroku sa očakáva podpis kontraktu na dodávku dvoch lietadiel typu Airbus. Prvé by malo Česko dostať tento rok, druhé do roku 2007. Armáda ČR by mala získať aj dve turbovrtuľové stroje veľkosti lietadla Hercules, ale výberové konanie sa zatiaľ ešte nezačalo. V rokoch 2008-2009 by česká armáda chcela získať dve nové helikoptéry typu Sikorski alebo Eurocopter.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 002
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 651
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 679
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 285
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 749
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 653
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 408
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 910
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 892
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 831

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Domov

Žiláková na fondy vplyv nemá, na ľudí okolo áno

Sekcia, ktorú vedie Denisa Žiláková, nemá priamy dosah na rozdeľovanie eurofondov. Môže však vplývať na ľudí, ktorí sa v prostredí pohybujú.

Domov

Vojenskí tajní napichnú, koho chcú, takmer vždy. Kontrola odpočúvania sa zasekla

Kontrolu odpočúvania si opozícia nevie predstaviť bez bývalého ministra SaS Galka, ktorý skončil práve pre škandál s odposluchmi. Spor o jeho nomináciu trvá už rok.

Domov

Vydavateľstvo Tatran je podľa Maďariča živým kultúrnym dedičstvom

Vydavateľstvo Tatran oslávilo 70. výročie svojho založenia.

Domov

Lekári sa znova nedohodli so štátnou poisťovňou ani s Dôverou

Ambulantní lekári sa na podmienkach ďalšej spolupráce s poisťovňami nedohodli.