BRATISLAVA 26. januára (SITA) - Väčšinou pozitívne hodnotili prácu sudcov občania, ktorí sa stali súčasťou občianskeho monitoringu súdov na Slovensku. "Tento záver je jednoznačne odlišný od doteraz medializovaných výstupov o vnímaní súdov občanmi," skonštatoval pri dnešnej prezentácii výsledkov monitoringu člen Správnej rady Spoločnosti pre otvorené súdnictvo Pavol Žilinčík. Cieľom tohto občianskeho združenia bolo aj takýmto spôsobom zapojiť do reformy súdnictva verejnosť.
Monitoring sa uskutočnil na dvoch súdoch - v Galante a Martine. Od mája do júla minulého roka 23 občanov monitorovalo 28 sudcov na 211 pojednávaniach v 17 pojednávacích miestnostiach. Priemerný počet monitorovania jedného sudcu bolo 7,5-krát. Monitoring bol zacielený na základné atribúty sudcov, ktorými sú dôstojnosť a profesionalita, nestrannosť a nezaujatosť, efektivita vedenia pojednávania a pripravenosť na konanie.
Sudcovia väčšinou pôsobili na monitorujúcich občanov objektívne a nezaujato. V 84 percentách prípadov pristupovali k všetkým účastníkom rovnako, na 11 percentách pojednávaní sa správali k niektorej zo zúčastnených osôb inak. Väčšinou išlo o neodôvodnené zvýhodňovanie, resp. znevýhodňovanie niektorého účastníka konania. Sudcovia boli na väčšine pojednávaní dostatočne empatickí, trpezliví a prejavovali primeraný rešpekt a toleranciu k zúčastneným. Pri niektorých náročnejších konaniach znervózneli, boli netrpezlivejší, prejavovali svoju autoritu zvyšovaním hlasu, často s podráždením, rozčúlením alebo krikom. Vyskytli sa aj prípady, keď správanie sudcu pôsobilo necitlivo. Nedostatok rešpektu sa prejavoval aj v nevhodných ironických a sarkastických poznámkach.
Sudcovia vo všeobecnosti pôsobili pripravení na pojednávania. Niekedy sa však nedostatočne orientovali v spisoch, spôsobovalo to odmlky v pojednávaní a jeho predlžovanie. V jednom prípade sa sudkyňa dokonca ospravedlnila, že nemala čas naštudovať si spis. Občania pozitívne zhodnotili, že sudcovia pri vysvetľovaní pravidiel postupovali zväčša zrozumiteľne, jasne a dôsledne a dobre zvládali aj účastníkov, ktorí sa nedržali témy. Vyskytli sa však aj nedostatky, ako napríklad príliš rýchle, nezrozumiteľne alebo nevýrazne a monotónne prečítané poučenia a podobne. Dosť výrazným problémom sa javí dodržiavanie časového harmonogramu pojednávaní. Takmer dve tretiny z nich sa začali s meškaním. Čas oneskorenia 128 pojednávaní bol spolu 40 hodín. V 12 percentách informovali o príčinách oneskorenia sudcovia a zapisovateľky, vo väčšine prípadov však o časovom posune pojednávaní verejnosť neinformoval nikto.
Pilotný projekt monitoringu finančne podporil Rozvojový program OSN sumou 74 tisíc dolárov. Občianske združenie má v pláne v monitoringu pokračovať aj na ďalších súdoch. Hlavnou ambíciou bolo podrobne zmonitorovať situáciu, upozorniť na nedostatky a stanoviť určité štandardy. Kým v pilotnom projekte sudcovia o monitorovaní vedeli, v budúcnosti sa bude uskutočňovať aj inou formou.