Slovenským slovom roka je "vtáčia chrípka"

Slovom roka 2005 sa na Slovensku stala “vtáčia chrípka.” Za najtypickejšie slovo alebo slovné spojenie charakterizujúce uplynulý rok ho považuje každý tretí občan Slovenska (34,9% respondentov).

Vyplýva to z výskumu verejnej mienky, ktorý omnibusovou metódou na vzorke 1066 respondentov uskutočnila spoločnosť TNS SK v januári 2006. Výskum bol zameraný na slová a slovné spojenia, ktoré sa verejnosti najčastejšie spájali s minulým rokom. Respondenti odpovedali na otázku: „Ktoré z nasledujúcich slov alebo slovných spojení by ste označili za slovo roka 2005?” Z výsledkov vyplynulo, že slovné spojenia sa viažu hlavne na výrazne medializované udalosti, ktoré sprevádzali minulý rok.

Podľa výsledkov výskumu je druhým najtypickejším slovným spojením pre rok 2005 „úmrtie pápeža Jána Pavla II.“, ktoré uviedlo 28,7% respondentov. „Reality show“ označilo za najcharakteristickejšie slovné spojenie v minulom roku 27,9% opýtaných. Medzi typické slová roku 2005 patria aj „ceny benzínu“ a „zdražovanie energií“, ktoré sa s minulým rokom spájali približne každému piatemu respondentovi.


Pre mladšie vekové kategórie (do 29 rokov) sú typickými slovami alebo slovnými spojeniami „reality show“, „Harry Potter“, „Artmedia Petržalka“ či „vtáčia chrípka“, staršie vekové kategórie (50 rokov a viac) uvádzali viac „úmrtie pápeža Jána Pavla II.“, „zdražovanie energií“ a „ceny benzínu“.

Výrazné rozdiely medzi mladšou a staršou vekovou kategóriou boli zaznamenané vo vnímaní politických otázok („kupovanie poslancov“) a sociálnych otázok, ktoré súvisia s otázkami životnej úrovne („rast cien energií“ a „ceny benzínu“). Slová z tejto oblasti sa častejšie objavovali v odpovediach respondentov starších ako 50 rokov. „Druhý pilier“ za slovné spojenie roka považujú hlavne respondenti v strednom veku (30-49 rokov).

Muži preferujú „Artmediu Petržalka“, „automobilku KIA“, či „ceny benzínu“. Ženy častejšie za slovo roka označili „vtáčiu chrípku“ (39,1%), „reality show“ (34,3%) a tiež „zdražovanie energií“.

Obyvatelia Trnavského kraja považujú za najtypickejšie slovné spojenia „vtáčia chrípka“ (47%), „reality show“ (35,3%) a „ceny benzínu“ (32,4%). U obyvateľov Trenčianskeho kraja prevládajú slovné spojenia „kupovanie poslancov“, či privatizácia letísk“ v oveľa väčšej miere ako u obyvateľov ostatných krajov Slovenska.

„Artmediu Petržalka“ uvádzali častejšie respondenti z Bratislavského a Nitrianskeho kraja, „automobilku KIA“ zase častejšie označovali obyvatelia Žilinského a Prešovského kraja. Pre obyvateľov Prešovského kraja boli charakteristickými slovnými spojeniami aj slová ako „úmrtie pápeža Jána Pavla II.“ a „vtáčia chrípka“.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 502
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 149
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 753
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 637
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 907
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 162
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 145
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 140
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 987
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 928

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Chcel byť námorníkom, školí kapitánov. Z lásky k Dunaju si urobil živobytie

Význam vodného turizmu sme nedocenili, chýbajú služby, tvrdí Komárňan Marián Molnár

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Dnes je dvadsaťpäťka novou osemnástkou, tvrdí dlhodobý výskum adolsentov.

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Neprehliadnite tiež

Domov

SaS prichádza s programom na riešenie problematiky rómskych osád

Vrámci reformy prinášajú aj možnosť, ako sa v chudobe chrániť pred neželanými tehotenstvami.

Domov

Prvé hromadné výberové konanie kandidátov na sudcu bude 27. novembra

Hromadné výberové konania majú priniesť vyššiu mieru transparentnosti a kvality kandidátov.

Domov

Koaliční poslanci požiadali o mimoriadne rokovanie výboru o Kiskovi

Podnet proti Kiskovi podala neparlamentná strana Nový parlament.

Domov

Župan by ma v prvom rade mohol presvedčiť, na čo mi je a čo robí

Marianna Varjanová už vyše 20 rokov podniká v cestovnom ruchu v okrese Bardejov. Hovorí, že viac ako podporu by od úradov chcela pokoj.