BRATISLAVA - Slovenské firmy používajú internet hlavne ako zdroj na získanie informácií a ako prostriedok na komunikáciu so zákazníkmi alebo s dodávateľmi. Vyplýva to z výskumu v podnikateľskom sektore, ktorý uskutočnila spoločnosť Taylor Nelson Sofres (TNS). Získavanie informácií a komunikácia sú podľa slovenských podnikov zároveň aj hlavnými prínosmi z využívania internetu.
Na druhej strane slovenské podniky tvrdia, že prínos internetu v oblasti predaja alebo nákupu on-line bol zatiaľ zanedbateľný. Niektoré spoločnosti tvrdia, že internet im zatiaľ veľký úžitok nepriniesol. Dôvod vidia v tom, že ich cieľovú skupinu nie je možné osloviť prostredníctvom internetu.
Aj napriek tomu, že veľká časť firiem je pripojená na sieť, len časť spoločností umožňuje všetkým svojim zamestnancom pripojenie na internet používať. Úplne všetci zamestnanci mali prístup na internet len v štvrtine opýtaných spoločností. Schránku na elektronickú poštu majú všetci zamestnanci asi v jednej tretine firiem. Firmy pritom e-mail využívajú hlavne na posielanie obchodných dokumentov, len zlomok spoločností posiela e-maily s reklamným obsahom.
Slovenské firmy v súčasnosti najviac využívajú internet na oddeleniach marketingu, keďže počítačovú sieť vidia ako ďalší spôsob oslovenia potenciálnych klientov alebo obchodných partnerov. Dokazuje to aj skutočnosť, že jedna pätina firiem, ktoré majú svoju stránku na internete, ju vytvorila kvôli reklame alebo marketingu. Tri štvrtiny opýtaných firiem pritom vyhlásili, že majú svoju vlastnú webovú stránku.
Ďalším zistením Taylor Nelson Sofres bolo, že najviac slovenských firiem využíva na pripojenie na internet služby spoločností Euroweb a Nextra.
Na výskume, ktorý sa uskutočnil na jeseň minulého roka, sa zúčastnilo 254 firiem zo všetkých krajov Slovenska. Vo výskumnej vzorke boli zaradené spoločnosti rôznych veľkostí a s rozdielnym druhom vlastníctva - štátne aj súkromné firmy.
GABRIEL KÁDASI