SME

Cargo bez investora bude v problémoch

BRATISLAVA - Včerajší privatizačný stop, na ktorom sa dohodli ministri, sa týka aj najväčšieho rozbehnutého privatizačného projektu.

Ministra dopravy Pavla Prokopoviča mrzí, že potenciálni investori Carga videli jeho dôverné materiály. Budúci rok sa železničný trh úplne otvorí a možno sa im zídu v konkurenčnom boji. FOTO - SITA


BRATISLAVA - Včerajší privatizačný stop, na ktorom sa dohodli ministri, sa týka aj najväčšieho rozbehnutého privatizačného projektu. Bez majiteľa tak ostáva plný 100-percentný podiel Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Privatizačná komisia už v strede januára označila ako víťaza súťaže konzorcium zložené z rakúskej firmy Rail Cargo Austria a slovenskej investičnej skupiny J&T. Ponuka konzorcia, ktorú akceptovala komisia bola 13,1 miliardy korún.

"Poradca aj výberová komisia mi predložili návrh so svojím odporúčaním na investora, budem však rešpektovať rozhodnutie vlády o neprijímaní privatizačných rozhodnutí," vyhlásil včera minister dopravy Pavol Prokopovič. Tým, že sa firma nepredá, podľa neho vzniknú priame škody vo výške niekoľko sto miliónov korún. Cargo totiž stráca podiel na dopravnom trhu, a tým aj svoju hodnotu.

SkryťVypnúť reklamu

Ministra mrzí, že záujemcovia o Cargo, a zároveň potenciálni konkurenti spoločnosti pri skúmaní firmy nahliadli aj do dôverných materiálov. Na to, že tieto firmy videli aj systém cenotvorby Carga pri preprave tovaru, SME poukázalo pred niekoľkými týždňami.

Od roku 2007 sa slovenský prepravný trh úplne otvorí a Cargu by mohli konkurovať aj firmy, ktoré ho chceli kúpiť. Už sú oboznámené aj s budúcimi zámermi firmy a jej obchodným plánom.

S privatizáciou Železničnej spoločnosti verejnosť nepočítala ani predtým, ako ju včera zastavila vláda. Hovorca spoločnosti Miloš Čikovský nedávno potvrdil, že zastavenie predaja bude mať na firmu zlý dopad. Prepravca totiž trpí vysokými nákladmi na údržbu a opravu starých vozňov, pričom na nové nemá peniaze. Do parku firmy nepribudol žiaden nový vozeň od roku 1999, kedy ešte spoločnosť fungovala v rámci unitárnych Železníc SR. Práve nový investor mal vypracovať investičný plán a zabezpečiť, aby majetok firmy ďalej nestarol.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť, ktorá mala na konci septembra stratu zhruba 170 miliónov korún, je okrem toho stále zaťažená miliardovými dlhmi. Práve výnos z privatizácie ju mal týchto záväzkov zbaviť. Hoci hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška predminulý týždeň SME potvrdil, že privatizačný poradca, CA IB, dostane sľúbenú odmenu, je to stále otázne. "Nárok na podiel na výnose vzniká dňom uzavretia kúpnej zmluvy a zmluvy o vyrovnaní kúpnej ceny s investorom," píše sa v zmluve. Poradca by dostal 17,6 milióna korún, ale prišiel by o ďalších približne 180 miliónov, ktoré sa mali odviesť z predajnej ceny za Cargo.

Proti tomu, aby vláda pokračovala v privatizáciách sa nedávno postavila opozícia. Ak by menšinová vláda porušila túto podmienku, opozícia by podala návrh na jej odvolanie.

SkryťVypnúť reklamu

(dj, sita)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 194
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 732
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 584
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 581
  5. Plátené tašky a opakované použitie 4 012
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 976
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 575
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 457
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Hráči Sniny počas penaltového rozstrelu v zápase Snina - Lehota pod Vtáčnikom.

Futbalistom Sniny ostali oči pre plač.


Futbalový agent Martin Petráš.

EURO U21 je najväčšie futbalové podujatie, ktoré môže Slovensko usporiadať.


TASR
Centrálny kurt Philippa Chatriera počas zápasu Lorenzo Musetti - Carlos Alcaraz v semifinále Roland Garros 2025.

Núdzové riešenie z 80-tych rokoch 19. storočia sa ukázalo ako revolučné.


Jan Kamarád
Tréner Thomas Frank na lavičke Brentfordu.

Pozrite si prehľad zaujímavých futbalových prestupov v letnom prestupovom období 2025 na Slovensku aj v zahraničí v nedeľu 8. júna. Sledujte minútu po minúte.


SkryťZatvoriť reklamu