Tento paragraf umožňoval, aby všeobecne záväzné predpisy, organizačné a iné akty mohli pre tieto úrady, VÚC a obce vydávať ministerstvá. Plénum konštatovalo, že to nie je v súlade s ústavou, pretože tá priamo určuje, že kontrolovať a riadiť tieto úrady môže iba vláda.
"Vyhoveli sme tomuto návrhu, pretože ústava jednoznačne zveruje vláde kompetenciu a tým aj zodpovednosť riadiť a kontrolovať prenesený výkon štátnej správy na území obcí a VÚC. Došli sme k názoru, že nie je to možné uskutočňovať na úrovni ministerstiev a iných ústredných orgánov štátnej správy a už vôbec to nemožno vykonávať smernicami a inými organizačnými aktmi, ktoré v tomto kontexte nemajú oporu priamo v texte ústavy,“ vysvetlil predseda ÚS SR Ján Mazák.
Národná rada SR má teraz šesť mesiacov na to, aby zosúladila text napadnutého paragrafu 6 odsek 1 zákona 515/2003 Z.z. o krajských a obvodných úradoch s ústavou, alebo hľadala také riešenie, ktoré bude v súlade s ústavou a nebude prenášať ústavné kompetencie na iný subjekt než ako je určený priamo v ústave.
Podľa Mazáka v tomto konkrétnom prípade neobstojí argument exministra Daniela Lipšica, že to povoľuje zákon o organizácii a činnosti vlády. "Ani ten však nemôže nič zmeniť na ustanovení ústavy, že zodpovednosť a kompetencia pri riadení a kontrole preneseného výkonu štátnej správy obcami a VÚC prislúcha výlučne vláde,“ povedal Mazák. Dodal, že vláda, ministerstvá a iné ústredné štátne orgány sú tri rozdielne subjekty.
Podanie v tejto veci na Ústavný súd SR podala skupina 35 poslancov parlamentu, prevažne členov ĽS-HZDS, v novembri 2004. Prvý raz sa touto otázkou zaoberalo plénum ÚS SR na verejnom zasadaní 19. januára. Účastníkmi sporu za navrhovateľa bola Katarína Tóthová, odporcom bola NR SR a vedľajším účastníkom konania bola Vláda SR. Na dnešnom verejnom vyhlásení rozhodnutia ÚS SR sa nezúčastnil žiaden zástupca.