Bratislava 26. februára (TASR) - Ministerstvo obrany už zrejme nebude do volieb prijímať radikálne rozhodnutia o prípadnom nákupe dopravných vojenských lietadiel.
Podľa ministra obrany Martina Fedora je to záležitosť, ktorá prekračuje rámec tohto volebného obdobia. Chce pritom, aby boli pripravené všetky dostupné podklady pre takéto rozhodnutie. Preto ešte vlani v novembri rezort zadal vypracovanie expertnej štúdie, ktorá hovorí o tom, akým spôsobom majú byť plnené úlohy v oblasti transportného letectva. Po nástupe do funkcie sa minister rozhodol práce na tejto štúdii urýchliť, aj kvôli havárii vojenského lietadla AN-24, pri ktorej zahynulo 19. januára v Maďarsku 42 ľudí. Pripravená by mala byť zhruba do dvoch mesiacoch.
Obstaranie dopravných kapacít pre ozbrojené sily však podľa ministra nemusí znamenať iba nákup nových lietadiel, existuje viacero možností. "Môžeme uvažovať o zdieľaní kapacít s rôznymi inými krajinami NATO, ktoré týmito kapacitami disponujú, o lízingu takýchto kapacít, o spoločnom nákupe, ale tiež o nákupe prepravných kapacít u komerčných prepravcov," povedal minister v rozhovore pre médiá.
Nechce preto špekulovať, aké typy lietadiel bude Slovensko nakupovať. "To je až záverečná otázka, ak vôbec. Tá železná logika pre mňa hovorí, že najskôr musíme precízne a detailne vedieť, aké úlohy má plniť vojenské letectvo," uviedol Fedor. Ešte v minulom roku preto začali práce a generálny štáb zadefinoval veľmi presne, čo sa bude vyžadovať od dopravného letectva. Určilo sa, ako ďaleko by mali lietadlá zaletieť, akú majú mať nosnosť, a čo majú byť schopné všetko prepraviť. Maximálny dosah predstavuje podľa Fedora 4000 km.