FOTO: ČTK / Graf: SME |
Koaliční Tomáš Galbavý z SDKÚ a Gyula Bárdos z SMK, ale aj opozičný Milan Urbáni z HZDS si myslia, že je racionálny.
Každý z nich vraj pozná situáciu, keď idú po diaľnici 130 v rýchlom ľavom pruhu, ale odrazu do neho vybočí kamión, ktorý predbieha iného kamionistu.
Okrem prudkého brzdenia musia osobné autá dlho čakať, kým sa kamiónu podarí predbehnúť a zaradiť sa.
Či návrh v parlament prejde, si však nie sú istí. Do volieb zostáva málo času a parlament bude schvaľovať len to najnutnejšie.
Bárdos dal nad Kaliňákov návrh veľký otáznik. Galbavý hovorí to isté, ale ak by návrh prešiel do programu rokovania parlamentu a "poslanec Kaliňák dokáže vyargumentovať, že to zvýši bezpečnosť premávky, ja nebudem mať problém hlasovať za".
Kaliňák hovorí, že na predloženie návrhu ho inšpirovala nehoda na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou koncom minulého roku.
Vtedy počas hromadnej nehody sedemdesiatich áut vybehol kamión, ktorý išiel v ľavom pruhu, na osobné auto a ľudia v aute zahynuli.
Kaliňák sa spolieha, že keďže jeho návrh nie je politicky motivovaný, mohol by ho parlament schváliť.
V najbližších rokoch kamiónov výrazne pribudne najmä na diaľnici D 1 medzi Trnavou a Bratislavou. Pri sčítaní pred dvoma rokmi po nej jazdilo denne priemerne
3500 kamiónov. Po spustení výroby v trnavskej továrni Peugeot a žilinskej Kia ich len z tých tovární bude denne zhruba 700.
Na diaľnici by podľa Kaliňákovho návrhu mohli jazdiť len autá, ktoré majú najnižšiu povolenú rýchlosť viac ako 70 kilometrov za hodinu.
Okrem zákazu predbiehania na diaľniciach chce v návrhu zaviesť aj školské zóny v mestách. V nich by mohli autá jazdiť najviac štyridsiatkou.
(rf)