Vyšetrovanie havárie AN-24 môže trvať roky, tvrdí Fedor

Bratislava 1. marca (TASR) - Piloti havarovaného vojenského lietadla AN-24 pravdepodobne podcenili výšku terénu pod lietadlom a v jeho bezprostrednej blízkosti.

Hovorí o tom predbežná informácia o stave vyšetrovania leteckej nehody, pri ktorej 19. januára zahynulo pri maďarskej obci Hejce 42 osôb. Správu dnes predložil členom vlády minister obrany Martin Fedor, kabinet ju vzal na vedomie.

Podľa doterajších zistení sa pod haváriu zrejme podpísala strata situačnej a výškovej orientácie s nedodržaním bezpečnostnej výšky letu. Medzi spolupôsobiace príčiny možno zaradiť nenastavenie nebezpečnej výšky na rádiovýškomeri na stanovenú hodnotu a prechod z prístrojového na vizuálne priblíženie na letisko Košice vo veľkej vzdialenosti (36 km). Piloti pravdepodobne v snahe vytvoriť si čo najpriaznivejšie podmienky pred pristátím a pod vplyvom dobrých poveternostných podmienok akceptovali ponuku košického radaru na vizuálne priblíženie na dráhu, čo im umožňovalo klesať na okruhovú výšku letiska (500 m).

Podľa ministra obrany Martina však nejde o definitívne závery vyšetrovania a všetky verzie sú zatiaľ otvorené. Sám chce striktne dbať na to, aby sa vina nezvaľovala na niekoho alebo na niečo. "Aj keď indície alebo smer vyšetrovania smeruje k ľudskému faktoru, nemôžem to v súčasnosti potvrdiť, pokiaľ nie sú zadokumentované ostatné technické náležitosti a ukončené expertné vyšetrovanie," vyhlásil. Viaceré body v správe sú podľa neho iba vo forme indícií. Priznal však, že viacej vecí v tomto materiáli ho zarazilo. V súčasnosti prebieha ešte expertízne vyšetrovanie tých častí lietadla, ktoré sa zachovali.

Po nehode sa prijalo vo vzdušných silách 12 opatrení, Fedor k nim pridal ešte jedno, ktoré smeruje k lepšiemu zabezpečeniu oblasti tvorby leteckých predpisov, ich analýzy a vyhodnocovania. "Viacero z týchto predpisov pochádza z doby dávno minulej a myslím si, že je vhodný čas, aby sa zanalyzovali, prehodnotili a povedalo, akým spôsobom ďalej," vysvetlil minister.

Podľa neho treba byť pri vyšetrovaní nehody trpezlivý, definitívny záver môže byť známy o mesiac alebo aj roky. Poukázal na to, že aj v iných krajinách vo svete pri takýchto katastrofách prebieha expertné vyšetrovanie niekoľko mesiacov až rokov.

Stroje typu Antonov začnú opäť lietať až potom, keď náčelník generálneho štábu ako predseda vyšetrovacej komisie uzná, že nemôže byť žiaden technický faktor účastný pri prevádzke týchto lietadiel, ktorý mohol byť teoreticky prítomný pri havárii.

Fedor nechcel zatiaľ hovoriť o zodpovednosť konkrétnych osôb, aj mimo posádky. "Snažím sa pripraviť ľudí k tomu, že ak budú závery vyšetrovania smerované v nejakom smere, vždy bude musieť byť vyvodzovaná aj osobná zodpovednosť," uviedol. Odmietol sa tiež vyjadriť k tomu, či prípadné potvrdenie chyby posádky bude mať vplyv na odškodnenie pozostalých.

Posádka si podľa doterajšieho vyšetrovania zrejme neuvedomila nebezpečnosť situácie, o čom svedčí pokojná rádiokorešpondencia s radarom aj to, že neoznámila orgánom riadenia leteckej prevádzky žiadne problémy na palube lietadla.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 306
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 974
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 725
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 507
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 433
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 728
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 470
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 331
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 737
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 672

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

KOMENTÁRE

Keď je na výber medzi Dúhou a Váhostavom

Kde uviazlo trestné oznámenie vyzerá ako otázka na policajných šéfov.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

Neprehliadnite tiež

Langoš sa plnej sily Ústavu pamäti národa nedožil

Prvý predseda Správnej rady Ústavu pamäti národa a bývalý federálny minister vnútra Ján Langoš zahynul v polovici júna-

Petranský sa v ÚPN zabetónoval

Ivan Petranský získal v Ústave pamäti národa niekoľko silných pozícií.

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Rakovina je nedostatkom vitamínu B17. Taký vitamín však neexistuje

Bludy o rakovine a utajených liekoch na ňu sú mimoriadne životaschopné.