Predvolebná kampaň dostane priestor aj v súkromných médiách

Bratislava 6. marca (TASR) - Oveľa masívnejšiu predvolebnú kampaň v médiách môžu občania očakávať v súvislosti s júnovými predčasnými voľbami do NR SR.

Novela volebného zákona nielenže zrušila 48-hodinové volebné moratórium, ale tiež umožnila vysielanie politickej reklamy v súkromných médiách.

Kampaň sa začne 27. mája a politici budú môcť presviedčať voličov až do zavretia volebných miestností, ktoré budú otvorené 17. júna od 7.00 do 22.00 hod. Na to, či médiá dodržia zákon o voľbách, bude dohliadať Rada pre vysielanie a retransmisiu. Každá kandidujúca politická strana má nárok, aby pre jej spoty Slovenský rozhlas (SRo) a Slovenská televízia (STV) vyhradili 30 minút svojho vysielacieho času, spolu však najviac desať hodín. Svoj záujem im majú politické subjekty nahlásiť najneskôr do 22. mája. Súkromné televízie a rádiá sa podľa volebného zákona môžu i nemusia zapojiť do kampane. Ak do nej vstúpia, musia dať všetkým stranám rovnaký priestor, cenové i platobné podmienky. Podľa riaditeľa kancelárie rady Andreja Holáka za politickú reklamu vysielatelia nemôžu žiadať viac, ako sú ich náklady spojené s jej odvysielaním. Okrem toho budú médiá politickú reklamu zrejme vysielať na úkor bežného programu. Podľa Holáka sa totiž nesmie vysielať v čase, ktorý je v rozhlasovom a televíznom vysielaní vyhradený na reklamu. Okrem toho musí byť jasne oddelená od iných programov a označená ako platené vysielanie.

V iných ako diskusných, spravodajských a publicistických reláciách nebude možné vysielať nič, čo by mohlo ovplyvniť hlasovanie voličov. Novinkou v zákone o voľbách je, že STV a SRo sú povinní vyhradiť presne desať hodín na diskusné relácie. Tie môžu zaradiť do svojho programu počas predvolebného boja aj súkromní vysielatelia, musí im to však odobriť licenčná rada. Tá napríklad posúdi, či sú hostia diskusie vybraní tak, aby nebola žiadna politická strana alebo koalícia znevýhodnená. Aj na predvolebné programy sa vzťahuje zákon o vysielaní, preto Holák zdôrazňuje, že v reláciách je potrebné zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť. Názory a hodnotiace komentáre majú byť oddelené od informácií spravodajského charakteru. Prípadné spory o tom, či mali strany v médiách, alebo diskutujúci v reláciách rovnaký priestor, bude riešiť Ústredná volebná komisia.

Pri zmene volebného zákona tiež poslanci v roku 2004 schválili zrušenie sedemdňového moratória na publikovanie prieskumov verejnej mienky o preferenciách. Ich výsledky nebude možné zverejniť jedine v deň volieb, zákaz trvá až do skončenia hlasovania. Na základe zákona o vysielaní musia byť výsledky prieskumov podávané nezaujato. Médiá majú informovať o preferenciách každej politickej strany a hnutia, kandidujúcej do NR SR, ak ich prieskum zaznamenal. Prieskumy môžu byť zverejnené jedine s uvedením všetkých parametrov, ako sú realizátor a zadávateľ prieskumu, či veľkosť reprezentatívnej vzorky obyvateľstva.

Politickou reklamou je podľa zákona o vysielaní každé verejné oznámenie určené na podporu politickej strany, politického hnutia, člena strany, či kandidáta. Rovnako je ňou každá informácia, ktorá slúži na popularizáciu názvu, značky alebo hesiel politickej strany, hnutia alebo kandidáta. Vysielanie politickej reklamy je s výnimkou volieb zakázané. Výklad právneho rámca zákona o voľbách pre oblasť vysielania zverejnila RVR na svojej webstránke www.rada-rtv.sk.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 549
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 186
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 5 171
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 4 242
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 203
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 087
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 045
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 984
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 653
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 360

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

KOMENTÁRE

Zlomí sa charakter Mosta aj pri infozákone?

Žitňanská môže mať s presadením návrhu pri partii, ktorá desať rokov klondajkuje štát, problém.

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre

Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú.

DOMOV

Slovensku hrozí, že príde o desiatky miliónov eur

Peniaze z Únie Slovensko zrejme nestihne odčerpať do konca roka.

Neprehliadnite tiež

Domov

Sme rodina chce bankové účty zdarma pre viac ľudí

Ku koncu mája zaznamenali banky zisk 290 miliónov eur.

Domov

Prieskum AKO: Súčasná koalícia by nezískala väčšinu v parlamente

Smer si v prieskume v porovnaní s augustom polepšil o 2,3 percenta.

Domov

Študijný odbor nám preduručuje partnerov. V EÚ sme v tom extrém

Desať správ, ktoré tento týždeň oslovili medzinárodnú komunitu na najväčšom spravodajskom webe o Slovensku v angličtine.

Domov

Hrozí, že prídeme o desiatky miliónov, vyhlásila ministerka Lubyová po návrate z Bruselu

Peniaze z Únie Slovensko zrejme nestihne odčerpať do konca roka.