SME

Predvolebná kampaň dostane priestor aj v súkromných médiách

Bratislava 6. marca (TASR) - Oveľa masívnejšiu predvolebnú kampaň v médiách môžu občania očakávať v súvislosti s júnovými predčasnými voľbami do NR SR.

Novela volebného zákona nielenže zrušila 48-hodinové volebné moratórium, ale tiež umožnila vysielanie politickej reklamy v súkromných médiách.

Kampaň sa začne 27. mája a politici budú môcť presviedčať voličov až do zavretia volebných miestností, ktoré budú otvorené 17. júna od 7.00 do 22.00 hod. Na to, či médiá dodržia zákon o voľbách, bude dohliadať Rada pre vysielanie a retransmisiu. Každá kandidujúca politická strana má nárok, aby pre jej spoty Slovenský rozhlas (SRo) a Slovenská televízia (STV) vyhradili 30 minút svojho vysielacieho času, spolu však najviac desať hodín. Svoj záujem im majú politické subjekty nahlásiť najneskôr do 22. mája. Súkromné televízie a rádiá sa podľa volebného zákona môžu i nemusia zapojiť do kampane. Ak do nej vstúpia, musia dať všetkým stranám rovnaký priestor, cenové i platobné podmienky. Podľa riaditeľa kancelárie rady Andreja Holáka za politickú reklamu vysielatelia nemôžu žiadať viac, ako sú ich náklady spojené s jej odvysielaním. Okrem toho budú médiá politickú reklamu zrejme vysielať na úkor bežného programu. Podľa Holáka sa totiž nesmie vysielať v čase, ktorý je v rozhlasovom a televíznom vysielaní vyhradený na reklamu. Okrem toho musí byť jasne oddelená od iných programov a označená ako platené vysielanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V iných ako diskusných, spravodajských a publicistických reláciách nebude možné vysielať nič, čo by mohlo ovplyvniť hlasovanie voličov. Novinkou v zákone o voľbách je, že STV a SRo sú povinní vyhradiť presne desať hodín na diskusné relácie. Tie môžu zaradiť do svojho programu počas predvolebného boja aj súkromní vysielatelia, musí im to však odobriť licenčná rada. Tá napríklad posúdi, či sú hostia diskusie vybraní tak, aby nebola žiadna politická strana alebo koalícia znevýhodnená. Aj na predvolebné programy sa vzťahuje zákon o vysielaní, preto Holák zdôrazňuje, že v reláciách je potrebné zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť. Názory a hodnotiace komentáre majú byť oddelené od informácií spravodajského charakteru. Prípadné spory o tom, či mali strany v médiách, alebo diskutujúci v reláciách rovnaký priestor, bude riešiť Ústredná volebná komisia.

SkryťVypnúť reklamu

Pri zmene volebného zákona tiež poslanci v roku 2004 schválili zrušenie sedemdňového moratória na publikovanie prieskumov verejnej mienky o preferenciách. Ich výsledky nebude možné zverejniť jedine v deň volieb, zákaz trvá až do skončenia hlasovania. Na základe zákona o vysielaní musia byť výsledky prieskumov podávané nezaujato. Médiá majú informovať o preferenciách každej politickej strany a hnutia, kandidujúcej do NR SR, ak ich prieskum zaznamenal. Prieskumy môžu byť zverejnené jedine s uvedením všetkých parametrov, ako sú realizátor a zadávateľ prieskumu, či veľkosť reprezentatívnej vzorky obyvateľstva.

Politickou reklamou je podľa zákona o vysielaní každé verejné oznámenie určené na podporu politickej strany, politického hnutia, člena strany, či kandidáta. Rovnako je ňou každá informácia, ktorá slúži na popularizáciu názvu, značky alebo hesiel politickej strany, hnutia alebo kandidáta. Vysielanie politickej reklamy je s výnimkou volieb zakázané. Výklad právneho rámca zákona o voľbách pre oblasť vysielania zverejnila RVR na svojej webstránke www.rada-rtv.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  8. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  1. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  2. Zlatý sen vo vzduchu
  3. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  4. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  5. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  6. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  8. Zvieratá presne vedia, aké bude počasie
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 288
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 220
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 042
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 736
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 615
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 822
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 176
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 631
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu