SME

O systéme na mýto rozhodnú podmienky tendra

BRATISLAVA - Hoci ministerstvo dopravy plánovalo zaviesť elektronický výber mýta k 1. januáru 2007, je zrejmé, že ...

Čo treba vyriešiť

ktoré cesty budú spoplatnené,

podľa čoho budú vozidlá platiť (počet náprav, vplyv na životné prostredie),

ako sa bude mýto vyberať,

či bude palubná jednotka povinná alebo nie. Koľko sa bude platiť Diaľnice 4 až 6 korún

Rýchlostné cesty 4 až 6 korún

cesty 1. triedy* 1,80 až 2 koruny

* niektoré úseky, za ktoré sa platí aj dnes Zdroj: SME

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA - Hoci ministerstvo dopravy plánovalo zaviesť elektronický výber mýta k 1. januáru 2007, je zrejmé, že Slovensko termín nedodrží. Preč sú aj ambície mať mýtny systém ako prví zo susedných krajín, pretože nás predbehli Česi.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2008 však musia mať krajiny Európskej únie systém výberu mýta pre nákladné autá s hmotnosťou nad 7,5 tony. Ministerstvo a Národná diaľničná spoločnosť chcú hneď od začiatku vyberať mýto aj za malé nákladné autá nad 3,5 tony.

Nová vláda môže zmeniť pravidlá

Času nie je nazvyš, hovorí generálny riaditeľ žilinského Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. "Podľa nášho odhadu je koniec roka 2007 najreálnejším termínom na spustenie systému," povedal. Pripúšťa, že súťaž by sa mohla začať, hoci Slovensko ešte nemá zákon o mýte.

Palčák však tento postup nepovažuje za dobrý. "Tender by sa mal uskutočniť v známom legislatívnom prostredí." Problém vidí v tom, že niektorí súčasní poslanci chcú v návrhu zákona zmeny. Mohlo by sa teda stať, že firmy by sa pri príprave ponuky nemohli v niektorých veciach prispôsobiť zákonu.

SkryťVypnúť reklamu

Nová vláda, ktorá vzíde z júnových volieb, môže rozhodnúť, že mýto sa napríklad bude platiť len za jazdu po diaľniciach a rýchlostných cestách. Môže však presadiť, že spoplatnené budú aj všetky cesty prvej triedy. O vyberaní mýta uvažujú aj samosprávy. Tvrdia, že dnes nemajú dosť peňazí na údržbu ciest druhej a tretej triedy, ktoré spravujú.

Od rozsahu spoplatnenia bude závisieť to, aké ponuky uchádzači v súťaži predložia a ktorému z dvojice systémov dajú prednosť. "Nikto dnes nedokáže zaručiť, či dostane zákon len kozmetické úpravy, ktoré by to neovplyvnili," povedal Palčák.

Mikrovlny alebo satelit?

Aj keď systémov na elektronický výber mýta na cestách je viacero, zdá sa, že najväčší súboj zvedie mikrovlnný systém so satelitným. To, ktorý systém na Slovensku vyhrá, bude závisieť najmä od rozsahu spoplatnenia. V praxi to znamená, že súťažné podmienky systém predurčia. "Nikto to nahlas nepovie, ale medzi odborníkmi je jednoznačné a jasné, že podmienky tendra dosť predurčia budúcu technológiu," hovorí Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci sa nedá jednoznačne povedať, ktorý systém je lepší, budúcnosť je podľa Palčáka v satelitnom systéme. V roku 2012 začne fungovať európsky satelitný systém Galileo, ktorého úlohou bude zisťovať pozíciu podobne, ako to robí v súčasnosti americký GPS. Európske smernice navyše smerujú k tomu, že v únii bude jednotný mýtny systém, a to satelitný. "Ak vieme, že nás toto čaká, prečo by sme zavádzali iný systém," povedal Palčák.

Aj technológia výberu mýta bude závisieť od politického rozhodnutia. Mikrovlnný systém bude mať výhodu, ak bude vláda chcieť čo najlacnejší systém, ktorý prinesie čo najviac do štátneho rozpočtu. Mikrovlnný systém je efektívnejší pri menšom rozsahu spoplatnenia, satelitný systém vyhráva, ak sa bude platiť aj za všetky cesty prvej triedy. Únia odporúča, že na systém a jeho prevádzku by nemalo ísť viac ako 15 percent z vybraných peňazí.

SkryťVypnúť reklamu

Bude tender pred voľbami?

Diaľničná spoločnosť a ministerstvo dopravy hľadajú cestu, ako vyhlásiť tender na zavedenie a prevádzkovanie elektronického mýtneho systému ešte v tomto volebnom období. Sťažené to majú tým, že ešte nie je schválený zákon, ktorý by výber mýta umožňoval, a parlament sa ním do volieb už ani nebude zaoberať.

Hovorca rezortu dopravy Tomáš Šarluška minulý týždeň potvrdil, že ministerstvo zvažuje, ako by mohlo výberové konanie vyhlásiť. O vyhlásení tendra na jar hovoril pred mesiacom aj riaditeľ sekcie dopravnej infraštruktúry Peter Barek.

Podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka neprekáža, že zákon ešte nie je schválený, dôležité je len to, aby zákon platil predtým, ako výberová komisia určí víťaza. (ik)

SkryťVypnúť reklamu

Firmy, ktoré prejavili záujem o postavenie mýtneho systému na Slovensku

Názov uprednostňuje opis

Kapsch mikrovlnný systém prevádzkuje mýto v Rakúsku a vyhral tender v Česku

Sanef mikrovlnný systém francúzsky prevádzkovateľ mýtnych systémov

Autostrade mikrovlnný systém neúspešný uchádzač v Česku

ToSy oba systémy v konzorciu sú firmy Ascom, Fela a slovenské Elektrovod Holding

Bratislava a Tesla Stropkov

Siemens satelitný systém dokáže postaviť aj satelitný, aj mikrovlnný systém

Satellic Traffic Management satelitný systém dcérska firma Toll Collectu, ktorý prevádzkuje mýto v Nemecku.

Ten je zase dcérou Deutsche Telekomu, ktorý má 49 percent akcií Slovak Telekomu.

Zdroj: SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 189
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 720
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 580
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 581
  5. Plátené tašky a opakované použitie 4 008
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 953
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 592
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 470
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Hráči Sniny počas penaltového rozstrelu v zápase Snina - Lehota pod Vtáčnikom.

Futbalistom Sniny ostali oči pre plač.


Futbalový agent Martin Petráš.

EURO U21 je najväčšie futbalové podujatie, ktoré môže Slovensko usporiadať.


TASR
Centrálny kurt Philippa Chatriera počas zápasu Lorenzo Musetti - Carlos Alcaraz v semifinále Roland Garros 2025.

Núdzové riešenie z 80-tych rokoch 19. storočia sa ukázalo ako revolučné.


Jan Kamarád
Tréner Thomas Frank na lavičke Brentfordu.

Pozrite si prehľad zaujímavých futbalových prestupov v letnom prestupovom období 2025 na Slovensku aj v zahraničí v nedeľu 8. júna. Sledujte minútu po minúte.


SkryťZatvoriť reklamu