Na korektnosť predvolebnej kampane dohliadnu mediálne rady

BRATISLAVA 2. apríla (SITA) - Väčší dohľad nad priebehom volebnej kampane v médiách než v minulosti čaká pred predčasnými parlamentnými voľbami Radu pre vysielaniu a retransmisiu (RVR). Ako pre agentúru ...

BRATISLAVA 2. apríla (SITA) - Väčší dohľad nad priebehom volebnej kampane v médiách než v minulosti čaká pred predčasnými parlamentnými voľbami Radu pre vysielaniu a retransmisiu (RVR). Ako pre agentúru SITA povedal člen RVR Miloš Mistrík, licenčná rada sa v súčasnosti pripravuje na širšie kompetencie, ktoré jej vyplývajú zo zmien v zákone o voľbách do Národnej rady (NR) SR. Podľa zákona totiž bude kampaň popri verejnoprávnych médiách po prvý raz prebiehať aj v súkromných. Tieto voľby taktiež po prvýkrát nebudú mať informačné predvolebné moratórium. Obe tieto novinky podľa Mistríka vychádzajú z predpokladu, že Slovensko je vyspelá demokracia. Verí, že správanie sa médií to potvrdí. Moratórium sa bude vzťahovať len na prieskumy. "Keďže bolo zrušené volebné moratórium, bude RVR sledovať najmä mobilizačné podnety," konštatoval Mistrík. Medzi takéto podnety môže patriť napríklad zverejnenie neoverenej, nepravdivej alebo len čiastočne pravdivej informácie, ktorá môže ovplyvniť voličov. Podľa Mistríka by bolo korektné, ak by sa médiá v predvečer volieb zdržali komentárov k voľbám, mali by informovať neutrálne a dať priestor všetkým dotknutým stranám.

Oproti minulosti je nový zákon o voľbách do NR SR lepší v tom, že presne hovorí, v čom spočíva rovnoprávny prístup v prezentácií kandidujúcich politických subjektov, tvrdí mediálny analytik Miroslav Kollár z Inštitútu pre verejné otázky (IVO), ktorý je zároveň predsedom Rady STV. To zlepšilo aj podmienky pre vysielanie politických diskusií v STV, ktoré tentoraz nebude ovplyvňovať striktná minutáž. V praxi to znamená, že ak moderátor dá politikovi otázku a on nebude odpovedať, nebude sa čakať kým mu vyprší čas na ňu určený, ale slovo dostane ďalší hosť diskusie. "Volebná kampaň má byť službou občanovi," myslí si Kollár. Rada STV preto bude monitorovať počas celej kampane všetky hlavné publicistické a spravodajské relácie. Rada STV sa už vysielaním počas volebnej kampane zaoberala a podrobne ho preberie na najbližšom zasadnutí, ktoré bude v polovici apríla.

Ako pre agentúru SITA povedal predseda Rozhlasovej rady Vladimír Talian, rada sa problematike volebnej kampane bude venovať na najbližšom zasadnutí po voľbe generálneho riaditeľa SRo. To by malo byť v apríli.

Vysielanie politickej reklamy, teda oficiálna predvolebná kampaň sa začína 21 dní pred voľbami, 27. mája. Podľa zákona o voľbách do Národnej rady SR ,Slovenský rozhlas a Slovenská televízia vyhradia na politickú reklamu celkovo 10 hodín vysielacieho času. Rovnaký čas musia venovať aj diskusiám, súkromné médiá debaty ponúknuť môžu, no nemusia. Ak by tak chceli urobiť, musí ich zaradenie do programovej štruktúry schváliť Rada pre vysielanie a retransmisiu. Vysielateľ s licenciou je povinný predložiť rade najneskôr 30 dní pred začiatkom vysielania projekt relácie, ktorý musí okrem iného obsahovať spôsob výberu účastníkov diskusií, aby nebola žiadna politická strana alebo koalícia znevýhodnená. Politická reklama sa nesmie vysielať v čase, ktorý je vyhradený na reklamu a za jej obsah zodpovedajú kandidujúce subjekty. Za diskusie zodpovedá médium, sledovať ich bude Rada STV a Rozhlasová rada a tiež RVR. SRo a STV sa musia postarať, aby politická reklama bola zreteľne označená a oddelená od ostatných relácií oznamom, že ide o platené vysielanie. Tieto pravidlá platia aj pre súkromné médiá, ktoré vysielajú na základe licencie. Verejnoprávne aj súkromné médiá musia rozdeliť vysielací čas medzi všetky kandidujúce politické strany alebo koalície tak, aby žiadna nebola znevýhodnená. Prípadné spory o rovnosti rozdelenia a určenia času na vysielanie politickej reklamy, alebo na účasť v diskusných reláciách rieši Ústredná volebná komisia (ÚVK).

Politickú reklamu vo vysielaní SRo, STV a u vysielateľov s licenciou si platia kandidujúce politické subjekty. Verejnoprávni aj súkromní vysielatelia musia zabezpečiť pre všetky kandidujúce politické subjekty rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky.

Spolu s vysielaním politickej reklamy a predvolebných debát sa začína 27. mája aj kampaň na verejných priestranstvách. Miesta, na volebné plagáty a iné nosiče informácií, vyhradia obce. Ich plocha pritom musí zodpovedať zásadám rovnosti kandidujúcich politických subjektov.

O sankciách za porušenie pravidiel vysielania politickej reklamy hovorí zákon o vysielaní a retransmisii.


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  2. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  5. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  8. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 762
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 968
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 444
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 563
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 268
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 968
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 918
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 800
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 604
  10. Inteligencia vo všetkom 1 533

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Le Penová nie je Trump. Prečo sa prieskumy tentoraz nezmýlia

Agentúry nepredpovedali víťazstvo Trumpa ani brexit, vo Francúzsku by sa však už nemali mýliť.

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko.

ŠPORT

Brilantný súboj rozhodol génius. A provokoval gestami

Messi zatienil Ronalda. Barcelona vyhrala na pôde Realu Madrid 3:2.

KOMENTÁRE

Prečo prežívame v napätí francúzske voľby

O čo pôjde v druhom kole prezidentských volieb?

Neprehliadnite tiež

SaS chce, aby si školy a učitelia mohli vybrať učebnice podľa uváženia

Mnohým školám nestačia iba schválené učebnice, ktoré ministerstvo prepláca, tvrdí poslanec Branislav Gröhling.

Fico vidí budúcnosť EÚ v hlbšom vzájomnom rešpekte

Robert Fico preto vidí budúcnosť EÚ najmä v hlbšom vzájomnom rešpekte členských štátov.

Na Slovensku zistili prvý prípad importovaného ochorenia osýpok

Nakazeným je 25-ročný Talian, ktorý študuje v Košiciach.

Kaliňák sľubuje policajtom vyššie platy

Priemerný zárobok v polícii bol už pred januárovým zvýšením platov 1337 eur. Od júla má byť ešte vyšší.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop