Na korektnosť predvolebnej kampane dohliadnu mediálne rady

BRATISLAVA 2. apríla (SITA) - Väčší dohľad nad priebehom volebnej kampane v médiách než v minulosti čaká pred predčasnými parlamentnými voľbami Radu pre vysielaniu a retransmisiu (RVR). Ako pre agentúru ...

BRATISLAVA 2. apríla (SITA) - Väčší dohľad nad priebehom volebnej kampane v médiách než v minulosti čaká pred predčasnými parlamentnými voľbami Radu pre vysielaniu a retransmisiu (RVR). Ako pre agentúru SITA povedal člen RVR Miloš Mistrík, licenčná rada sa v súčasnosti pripravuje na širšie kompetencie, ktoré jej vyplývajú zo zmien v zákone o voľbách do Národnej rady (NR) SR. Podľa zákona totiž bude kampaň popri verejnoprávnych médiách po prvý raz prebiehať aj v súkromných. Tieto voľby taktiež po prvýkrát nebudú mať informačné predvolebné moratórium. Obe tieto novinky podľa Mistríka vychádzajú z predpokladu, že Slovensko je vyspelá demokracia. Verí, že správanie sa médií to potvrdí. Moratórium sa bude vzťahovať len na prieskumy. "Keďže bolo zrušené volebné moratórium, bude RVR sledovať najmä mobilizačné podnety," konštatoval Mistrík. Medzi takéto podnety môže patriť napríklad zverejnenie neoverenej, nepravdivej alebo len čiastočne pravdivej informácie, ktorá môže ovplyvniť voličov. Podľa Mistríka by bolo korektné, ak by sa médiá v predvečer volieb zdržali komentárov k voľbám, mali by informovať neutrálne a dať priestor všetkým dotknutým stranám.

Oproti minulosti je nový zákon o voľbách do NR SR lepší v tom, že presne hovorí, v čom spočíva rovnoprávny prístup v prezentácií kandidujúcich politických subjektov, tvrdí mediálny analytik Miroslav Kollár z Inštitútu pre verejné otázky (IVO), ktorý je zároveň predsedom Rady STV. To zlepšilo aj podmienky pre vysielanie politických diskusií v STV, ktoré tentoraz nebude ovplyvňovať striktná minutáž. V praxi to znamená, že ak moderátor dá politikovi otázku a on nebude odpovedať, nebude sa čakať kým mu vyprší čas na ňu určený, ale slovo dostane ďalší hosť diskusie. "Volebná kampaň má byť službou občanovi," myslí si Kollár. Rada STV preto bude monitorovať počas celej kampane všetky hlavné publicistické a spravodajské relácie. Rada STV sa už vysielaním počas volebnej kampane zaoberala a podrobne ho preberie na najbližšom zasadnutí, ktoré bude v polovici apríla.

Ako pre agentúru SITA povedal predseda Rozhlasovej rady Vladimír Talian, rada sa problematike volebnej kampane bude venovať na najbližšom zasadnutí po voľbe generálneho riaditeľa SRo. To by malo byť v apríli.

Vysielanie politickej reklamy, teda oficiálna predvolebná kampaň sa začína 21 dní pred voľbami, 27. mája. Podľa zákona o voľbách do Národnej rady SR ,Slovenský rozhlas a Slovenská televízia vyhradia na politickú reklamu celkovo 10 hodín vysielacieho času. Rovnaký čas musia venovať aj diskusiám, súkromné médiá debaty ponúknuť môžu, no nemusia. Ak by tak chceli urobiť, musí ich zaradenie do programovej štruktúry schváliť Rada pre vysielanie a retransmisiu. Vysielateľ s licenciou je povinný predložiť rade najneskôr 30 dní pred začiatkom vysielania projekt relácie, ktorý musí okrem iného obsahovať spôsob výberu účastníkov diskusií, aby nebola žiadna politická strana alebo koalícia znevýhodnená. Politická reklama sa nesmie vysielať v čase, ktorý je vyhradený na reklamu a za jej obsah zodpovedajú kandidujúce subjekty. Za diskusie zodpovedá médium, sledovať ich bude Rada STV a Rozhlasová rada a tiež RVR. SRo a STV sa musia postarať, aby politická reklama bola zreteľne označená a oddelená od ostatných relácií oznamom, že ide o platené vysielanie. Tieto pravidlá platia aj pre súkromné médiá, ktoré vysielajú na základe licencie. Verejnoprávne aj súkromné médiá musia rozdeliť vysielací čas medzi všetky kandidujúce politické strany alebo koalície tak, aby žiadna nebola znevýhodnená. Prípadné spory o rovnosti rozdelenia a určenia času na vysielanie politickej reklamy, alebo na účasť v diskusných reláciách rieši Ústredná volebná komisia (ÚVK).

Politickú reklamu vo vysielaní SRo, STV a u vysielateľov s licenciou si platia kandidujúce politické subjekty. Verejnoprávni aj súkromní vysielatelia musia zabezpečiť pre všetky kandidujúce politické subjekty rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky.

Spolu s vysielaním politickej reklamy a predvolebných debát sa začína 27. mája aj kampaň na verejných priestranstvách. Miesta, na volebné plagáty a iné nosiče informácií, vyhradia obce. Ich plocha pritom musí zodpovedať zásadám rovnosti kandidujúcich politických subjektov.

O sankciách za porušenie pravidiel vysielania politickej reklamy hovorí zákon o vysielaní a retransmisii.


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  4. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  5. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  9. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  10. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 481
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 130
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 087
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 397
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 133
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 203
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 043
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 301
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 204
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 133

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo robot vyrobí lepšie hoaxy, ako ktorýkoľvek kotlebovec či vysielač

Výskumníci sa pozreli na hoaxy. A zistili nielen prečo sa šíria, ale že môže byť oveľa horšie.

DOMOV

Tomanová nám viac škodí ako pomáha, hovoria niektorí rodičia

Znalca odvolávajúceho sa na Tomanovú stiahli z prípadu.

PLUS

Miro Jaroš: Prekážajú mi rodičia niektorých detí

Spevák má niekedy pocit, že detské pesničky sú jeho jediný svet.