BRATISLAVA 18. apríla (SITA) - Cestní dopravcovia nie sú spokojní so spoluprácou slovenskej polície pri riešení trestnej činnosti súvisiacej s kamiónovou dopravou. Ako na dnešnej tlačovej besede uviedol riaditeľ Agentúry pre medzinárodnú cestnú dopravu František Turak, od septembra minulého roka sa množia prípady krádeží a vlámaní do kamiónov prepravujúcich čínsky tovar. Podľa Turaka ide o veľmi komplikované prípady, pretože medzi odosielateľmi tovaru a kupujúcimi je sieť špedičných firiem a dopravcov. "Akoby ste hľadali ihlu v kope sena," skonštatoval. Dodal, že pri riešení takýchto prípadov prevláda v štátoch Európskej únie (EÚ) veľká neochota polície. Ide o veľké finančné škody a nečinnosť polície a pomalé vyšetrovanie spôsobuje problémy medzi špeditérmi a dopravcami pri vymáhaní pohľadávok.
Od septembra 2005 ide o pohľadávky vo výške približne 28 mil. dolárov, zdôraznil Turak. Stávajú sa podľa neho prípady, že špeditér si najme dopravcu, ktorý pre neho vykoná niekoľko desiatok prepráv tovaru. Špeditér však za službu nezaplatí a firmu zlikviduje. Pohľadávky si môže dopravca uplatňovať súdnou cestou, ale to trvá niekoľko rokov, podotkol.
Najlepšie skúsenosti majú slovenskí kamionisti s ruskou a švajčiarskou políciou. Ich príslušníci sú ochotní poskytovať informácie a majú záujem vyriešiť tieto prípady. Spolupráca so slovenskou políciou je však podľa Turaka jedna z najhorších v Európe. Ani prokuratúra, ktorá by mala políciu poháňať, nekoná tak, ako by mala, dodal.
Slovenskí dopravcovia uvažujú nad tým, že budú kamióny kupovať prostredníctvom úverov z banky, nie cez lízing. Lehota na splatnosť faktúr je totiž maximálne tri mesiace a bežne sa stáva, že sa dopravcovia oneskoria so splácaním. Lízingová spoločnosť dopravcovi kamión zoberie, pričom príde aj o akontáciu. "Banky nie sú také nenásytné, aby rýchlo zobrali predmet lízingu," vyhlásil Turak.
SITA vydá k správe zvukovú správu