Čiernohronská železnica bude mať opäť väčší vozový park

Čierny Balog 1. mája (TASR) - Opäť s rozšíreným vozovým parkom vstúpila dnes do novej turistickej sezóny Čiernohronská železnica (ČHŽ) v Čiernom Balogu.

Návštevníci sa tak až do konca septembra môžu previezť niektorým zo 16 vagónov, ktoré ťahá buď parná lokomotíva ČKD Kolben z roku 1948, alebo motorový rušeň Rába, či historická motorová lokomotíva s označením M21004, ktorú vyrobili v roku 1939 v závode Tatra v Kopřivnici.

Podľa riaditeľa železnice Aleša Bílka nová medzi lokomotívami je motorová Rába, ktorú v uplynulej sezóne zrekonštruovali v dielňach závodu ŽOS Zvolen. Širší je i park vagónov, ktoré sa turistom snažili tento rok aj viac prispôsobiť.

Aj napriek daždivému počasiu sa dnes pri otvorení sezóny v Chvatimechu zišlo asi pol tisícky ľudí, priaznivcov historických vlakov. Na úseku Chvatimech - Hronec sa potom uskutočnila súbežná jazda s parným vlakom ŽSR, ktorý priviezol turistov z B. Bystrice. Spestrením programu bol inscenovaný prepad vlakov vo Svätom Jáne spojený s ukážkou jazdy originálneho parného drevárskeho vlaku. Vedenie železnice pripravilo pre všetkých návštevníkov areálu v sezóne aj ďalšie atrakcie. Mala by medzi nimi byť aj jazda tzv. welness vlaku, ktorý ponúkne turistom vodný kúpeľ. Premávať bude napríklad aj vagón s ponukou tokajských vín.

Ojedinelá železnica uprostred malebnej nízkotatranskej prírody prepravila vlani v lete asi 70 000 turistov. Za 14 rokov obnovenej činnosti tak už odviezla takmer 700 000 cestujúcich. Najpočetnejšiu skupinu tvorili Slováci a návštevníci z Českej republiky. Podľa Bílka tento rok ostalo cestovné nezmenené. Dospelý zaplatí za jazdu z Čierneho Balogu do Chvatimechu a späť 300 korún, dieťa polovicu. Školské zájazdy majú ale zľavu, a tak lístok vyjde len asi 90 korún.

Jediná úzkokoľajka svojho druhu na Slovensku existuje aj napriek rozhodnutiu slovenskej vlády o jej likvidácii z roku 1985. O obnovenie prevádzky v roku 1992 sa zaslúžila parta nadšencov, priaznivcov krásnej prírody a parných vlakov. V súčasnosti ju spravuje združenie Mikroregión Čierny Hron.

História ČHŽ sa začala odvíjať v roku 1908 vybudovaním prvého úseku trate z Hronca do Čierneho Balogu s rozchodom 760 milimetrov. Pravidelná premávka sa začala o rok neskoršie na úseku 10,4 kilometra. Ďalšie vetvy železnice smerujúce do dolín v povodí Čierneho Hrona v dĺžke okolo 130 kilometrov sa vybudovali aj za pomoci zajatcov 1. svetovej vojny. V období prvej československej republiky zabezpečovalo premávku 115 zamestnancov. Súčasne so zvážaním dreva ňou denne prepravili asi 250 ľudí.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  3. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  4. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  5. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  6. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  7. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  8. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  9. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  10. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 862
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 727
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 958
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 480
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 859
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 290
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 108
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 627
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 819
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 724

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Štúdia spochybňuje liek na cukrovku dovezený z Kuby

Najdôležitejšími výhradami sú nevýrazná účinnosť a otázna bezpečnosť.

Neprehliadnite tiež

Prezident Kiska vetoval jednokolové župné voľby

Andrej Kiska si myslí, že zákonodarný orgán by "nemal pokračovať v tradícii nepremyslených účelových politických návrhov".

Petrík trvá na podaní na Ústavný súd pre jasličkový zákon, podľa nej potrebuje zmeny

Minister práce Ján Richter podľa nezaradenej poslankyne z kritizovaných aspektov sľúbil zmeniť jeden.

Sólymos: Nástup komunistov bol prehrou aj pre životné prostredie

Dedičstvom z čias socializmu sú napríklad stovky environmentálnych záťaží po celom území Slovenska.

Cvernovka teraz a podľa urbanistickej štúdie. Pozrite si výstavu a jej stav

Vo foyeri Fakulty architektúry STU je výstava štúdií renomovaných českých a slovenských ateliérov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop