Čiernohronská železnica bude mať opäť väčší vozový park

Čierny Balog 1. mája (TASR) - Opäť s rozšíreným vozovým parkom vstúpila dnes do novej turistickej sezóny Čiernohronská železnica (ČHŽ) v Čiernom Balogu.

Návštevníci sa tak až do konca septembra môžu previezť niektorým zo 16 vagónov, ktoré ťahá buď parná lokomotíva ČKD Kolben z roku 1948, alebo motorový rušeň Rába, či historická motorová lokomotíva s označením M21004, ktorú vyrobili v roku 1939 v závode Tatra v Kopřivnici.

Podľa riaditeľa železnice Aleša Bílka nová medzi lokomotívami je motorová Rába, ktorú v uplynulej sezóne zrekonštruovali v dielňach závodu ŽOS Zvolen. Širší je i park vagónov, ktoré sa turistom snažili tento rok aj viac prispôsobiť.

Aj napriek daždivému počasiu sa dnes pri otvorení sezóny v Chvatimechu zišlo asi pol tisícky ľudí, priaznivcov historických vlakov. Na úseku Chvatimech - Hronec sa potom uskutočnila súbežná jazda s parným vlakom ŽSR, ktorý priviezol turistov z B. Bystrice. Spestrením programu bol inscenovaný prepad vlakov vo Svätom Jáne spojený s ukážkou jazdy originálneho parného drevárskeho vlaku. Vedenie železnice pripravilo pre všetkých návštevníkov areálu v sezóne aj ďalšie atrakcie. Mala by medzi nimi byť aj jazda tzv. welness vlaku, ktorý ponúkne turistom vodný kúpeľ. Premávať bude napríklad aj vagón s ponukou tokajských vín.

Ojedinelá železnica uprostred malebnej nízkotatranskej prírody prepravila vlani v lete asi 70 000 turistov. Za 14 rokov obnovenej činnosti tak už odviezla takmer 700 000 cestujúcich. Najpočetnejšiu skupinu tvorili Slováci a návštevníci z Českej republiky. Podľa Bílka tento rok ostalo cestovné nezmenené. Dospelý zaplatí za jazdu z Čierneho Balogu do Chvatimechu a späť 300 korún, dieťa polovicu. Školské zájazdy majú ale zľavu, a tak lístok vyjde len asi 90 korún.

Jediná úzkokoľajka svojho druhu na Slovensku existuje aj napriek rozhodnutiu slovenskej vlády o jej likvidácii z roku 1985. O obnovenie prevádzky v roku 1992 sa zaslúžila parta nadšencov, priaznivcov krásnej prírody a parných vlakov. V súčasnosti ju spravuje združenie Mikroregión Čierny Hron.

História ČHŽ sa začala odvíjať v roku 1908 vybudovaním prvého úseku trate z Hronca do Čierneho Balogu s rozchodom 760 milimetrov. Pravidelná premávka sa začala o rok neskoršie na úseku 10,4 kilometra. Ďalšie vetvy železnice smerujúce do dolín v povodí Čierneho Hrona v dĺžke okolo 130 kilometrov sa vybudovali aj za pomoci zajatcov 1. svetovej vojny. V období prvej československej republiky zabezpečovalo premávku 115 zamestnancov. Súčasne so zvážaním dreva ňou denne prepravili asi 250 ľudí.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 194
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 617
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 584
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 564
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 929
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 876
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 776
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 602
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 578
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 443

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan je najväčším favoritom. Zapíše sa do dejín svetovej cyklistiky?

Vlani nebol najväčším favoritom, ale aj tak vyhral.

DOMOV

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Súd odsúdil bývalého poslanca Lipšica.

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

SVET

Orbán sa modlí za Merkelovej víťazstvo v nemeckých voľbách

Maďarský premiér sa obáva o eurofondy, ak by voľby vyhralo SPD.

Neprehliadnite tiež

Domov

Prišla učiť angličtinu, pre políciu takmer nedostala víza

Pred cudzineckou políciou ľudia čakajú hodiny, často aj v noci. Ak sa nedostanú na rad, tak musia krajinu opustiť.

Domov

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru. Krajský predseda Tibor Glenda zas hovorí o nátlaku na členov klubu.

Domov

V niektorých okresoch platí výstraha pred vetrom a dažďom

Meteorológovia varujú aj pred silným vetrom v Tatrách.

Domov

Do vedy o 32 miliónov eur menej? Nie je to iba Plavčanovo maslo, vyviňujú sa v SNS

Slovensko môže prísť o približne 32 miliónov eur z eurofondov na vedu. Výzvy sú po kauze exministra školstva Petra Plavčana zablokované.