SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Čiernohronská železnica bude mať opäť väčší vozový park

Čierny Balog 1. mája (TASR) - Opäť s rozšíreným vozovým parkom vstúpila dnes do novej turistickej sezóny Čiernohronská železnica (ČHŽ) v Čiernom Balogu.

Návštevníci sa tak až do konca septembra môžu previezť niektorým zo 16 vagónov, ktoré ťahá buď parná lokomotíva ČKD Kolben z roku 1948, alebo motorový rušeň Rába, či historická motorová lokomotíva s označením M21004, ktorú vyrobili v roku 1939 v závode Tatra v Kopřivnici.

Podľa riaditeľa železnice Aleša Bílka nová medzi lokomotívami je motorová Rába, ktorú v uplynulej sezóne zrekonštruovali v dielňach závodu ŽOS Zvolen. Širší je i park vagónov, ktoré sa turistom snažili tento rok aj viac prispôsobiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj napriek daždivému počasiu sa dnes pri otvorení sezóny v Chvatimechu zišlo asi pol tisícky ľudí, priaznivcov historických vlakov. Na úseku Chvatimech - Hronec sa potom uskutočnila súbežná jazda s parným vlakom ŽSR, ktorý priviezol turistov z B. Bystrice. Spestrením programu bol inscenovaný prepad vlakov vo Svätom Jáne spojený s ukážkou jazdy originálneho parného drevárskeho vlaku. Vedenie železnice pripravilo pre všetkých návštevníkov areálu v sezóne aj ďalšie atrakcie. Mala by medzi nimi byť aj jazda tzv. welness vlaku, ktorý ponúkne turistom vodný kúpeľ. Premávať bude napríklad aj vagón s ponukou tokajských vín.

Ojedinelá železnica uprostred malebnej nízkotatranskej prírody prepravila vlani v lete asi 70 000 turistov. Za 14 rokov obnovenej činnosti tak už odviezla takmer 700 000 cestujúcich. Najpočetnejšiu skupinu tvorili Slováci a návštevníci z Českej republiky. Podľa Bílka tento rok ostalo cestovné nezmenené. Dospelý zaplatí za jazdu z Čierneho Balogu do Chvatimechu a späť 300 korún, dieťa polovicu. Školské zájazdy majú ale zľavu, a tak lístok vyjde len asi 90 korún.

Skryť Vypnúť reklamu

Jediná úzkokoľajka svojho druhu na Slovensku existuje aj napriek rozhodnutiu slovenskej vlády o jej likvidácii z roku 1985. O obnovenie prevádzky v roku 1992 sa zaslúžila parta nadšencov, priaznivcov krásnej prírody a parných vlakov. V súčasnosti ju spravuje združenie Mikroregión Čierny Hron.

História ČHŽ sa začala odvíjať v roku 1908 vybudovaním prvého úseku trate z Hronca do Čierneho Balogu s rozchodom 760 milimetrov. Pravidelná premávka sa začala o rok neskoršie na úseku 10,4 kilometra. Ďalšie vetvy železnice smerujúce do dolín v povodí Čierneho Hrona v dĺžke okolo 130 kilometrov sa vybudovali aj za pomoci zajatcov 1. svetovej vojny. V období prvej československej republiky zabezpečovalo premávku 115 zamestnancov. Súčasne so zvážaním dreva ňou denne prepravili asi 250 ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  7. Aj matematika sa dá skrotiť
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  10. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 885
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 439
  3. Aká je chémia vôní 12 560
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 10 908
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 414
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 931
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 669
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 278
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 812
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 6 379
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.
Dobré ráno

Dobré ráno: Po Haščákovi môže prísť na rad Fico

Haščákovi hrozí 20 rokov za mrežami.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

S Haščákom v pyžame

Keby zaspieval, zničí nielen milovníka koly, ale aj povesť bývalých reformných strán.

Peter Schutz
Petra Vlhová (vľavo) a Veronika Velez-Zuzulová.

Neprehliadnite tiež

Dobré ráno

Dobré ráno: Po Haščákovi môže prísť na rad Fico

Haščákovi hrozí 20 rokov za mrežami.

Manažér Penty: Je absurdné, aby sme vedeli, že sa na nás chystá polícia

Neviem o vzťahu Penty s bývalým špeciálnym prokurátorom Dušanom Kováčikom, vraví manažér Penty Martin Danko.

Manažér Penty pre vonkajšie vzťahy Martin Danko.
Jaroslav Haščák.

Hrivnák odstúpil z kandidatúry na generálneho prokurátora

Hrivnák zdôvodnil rozhodnutie vytvorením priestoru pre ľahšie rozhodovanie.

Ján Hrivnák.