PREŠOV 2. mája (SITA) – Vytváranie nerovnakých podmienok na školskú prípravu u detí na Slovensku považuje podpredseda Rómskej iniciatívy Slovenska (RIS) Miroslav Lacko za diskrimináciu Rómov. Jazyková bariéra rómske deti vyčleňuje do špeciálnych škôl, čím a im zamedzí prístup na riadne stredné školy, bez vzdelania nemajú šancu na prácu a tak vytvárajú sociálne rizikovú skupinu. O tom, ako tento problém riešiť sa hovorilo na medzinárodnej konferencii ENAR (Výbor pre monitorovanie diskriminácie Rómov a rasizmus), ktorá sa konala 27. až 30. apríla v Bruseli. Za slovenskú stranu sa ne nej zúčastnili zástupcovia Štátneho pedagogického ústavu, OZ Ľudia proti rasizmu a Miroslav Lacko (RIS).
Lacko tu presadzoval vzdelávacie programy pre Rómov, ktorí pochádzajú z osád. Ako uviedol na dnešnej tlačovej besede, je zástancom modelu povinnej jazykovej prípravy rómskych detí zo sociálne znevýhodnených rodín formou nultých ročníkov pred nástupom do základnej školy. Preferuje dvojjazyčné školy, v ktorých by sa deti učili v slovenskom jazyku a rómsky jazyk by bol druhým voliteľným jazykom. Lacko je presvedčený, že 80 percent špeciálnych škôl, ktoré v súčasnosti navštevujú rómske deti, je vytvorených umelo. Nároky na týchto školách na rómskych žiakov sú nižšie, ako na ostatných špeciálnych školách na Slovensku. Tým sú podľa Lacka rómske deti (menoval konkrétne Spiš) diskriminované dvakrát – raz, že sa nedostanú do riadnych základných škôl, druhýkrát, že ani v špeciálnych školách nezískajú toľko vedomostí, ako ostatné deti na tomto type škôl v ostatných regiónoch Slovenska. RIS súhlasí s modelom internátnych škôl pre rómske deti, projekt by sa mal však podľa Lacka realizovať na princípe dobrovoľnosti.